Welke lijm kan ik het beste gebruiken?

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Beste mensen,

ik ben bezig om een camperinterieur te bouwen van populierenplex met beide zijde voorzien van HPL.
Nu wil ik de panelen in elkaar lijmen dmv het gebruik van "deuvels" welke lijm kan ik het beste gebruiken ?

Alvast hartelijke dank voor de tips.
Gerard
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Heren, super hier kan ik wat mee :)

Maar, nu twijfel ik tussen D3 en D4, het is geen gewone camper die ik aan het bouwen ben, het is een "expeditie-truck" dit is een 4 x 4 vrachtwagen (ex-brandweer) die ik ombouw naar een camper. Gezien we dus regelmatig terrein rijden (Sahara, rivierbedingen, bergen etc.. ) hebben we best wel te maken met trillingen in het interieur, daarnaast ondanks de super isolatie is er regelmatig sprake van een behoorlijke verschillen in temperatuur.

Dus wat is wijsheid ?
Op dit moment neig ik naar D4, wat denken jullie ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik denk dat je het antwoord al gegeven hebt
D3 zal best lang goed gaan, maar wil je daar achter komen voor een paar euro's verschil in je houtlijm ?
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Ik heb speciaal voor dit project de Mafell invalzaag, Festool Bovenfrees etc... gekocht, de panelen heb ik vanuit Nederland hier heen laten brengen omdat deze kwaliteit hier niet te vinden is, dus besparing op lijm, of andere materialen is echt geen sprake van, voor mij is de kwaliteit en juiste materialen absoluut nr 1. En dit probeer ik juist te achterhalen door de enorme vakkennis die hier aanwezig is te gebruiken.
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
Zou in deze toepassing gaan voor een D4 lijm echter geen PU lijm denk aan woodmax of TIFA tix PU lijm is niet schok bestendig. en hygroscopisch dus trek het water juist naar binnen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geen idee, ik werk zelf alleen maar met titebond III (dat is een D4)
dat word overigens ook door velen gebruikt met snijplanken (word dus regelmatig nat) heb er alleen maar goede ervaring mee
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen Gerard,

Ik heb een 4x4 defender gehad volledig aangepast voor soortgelijke reizen. hiervan heb ik toen de inbouw gemaakt van antislip betonplex 12mm. toen alles klaar was toch wit gespoten omdat het vrij donker was. Wat ik wel geleerd heb is dat een lijmnaad alleen met een d3 lijm niet-Alleen tegen de schokken kan. om het geheel 'flexibeler' en sterker te maken heb ik alles afgekit met een kit die voor afwerken is en lijmen. Tijdens het rijden in bijv zuid marokko/sahara ga je er achter komen hoeveel kanten de auto-inbouw-opbouw en spullen op willen gaan;-) het voordeel van netjes afkitten is ook dat je alles gemakkelijker stofvrij kan maken. ik heb me aardig verbaasd hoe rode stof via carrosserie delen en afsluitringen naar binnen komt.

dus als ik je een tip mag geven zou ik het traditioneel verlijmen met d3 lijm en geheel later afkitten of zoals peterkleinmeubel aangeeft; tifa tix zou beide vorige opties vervangen. het nadeel is alleen dat het bruin is,...

Mvg wilco
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
De D.. klasse zegt alleen iets over de vochtbestendigheid.
D1 volledig droge toepassingen
D2 binnentoepassingen
D3 binnentoepassingen met incidenteel kortstondige vochtblootstelling en beschutte buitentoepassing (onder afdak bijvoorbeeld)
D4 toepassingen welke herhaaldelijk aan vocht worden blootgesteld (buiten bijvoorbeeld)

Als je even zoekt vind je ongetwijfeld de EU of NEN norm die hier aan ten grondslag ligt.
Het heeft te maken met blootstelling en duur.

Het is zelfs zo dat niet elke D4 lijm volledig watervast is (d.w.z. geschikt voor permanente waterblootstelling in bijvoorbeeld steiger).

Voor jou toepassing zal D3 volstaan.
Je moet je niet blindstaren op de D klasse maar ook rekening houden met de verwerkingstijd en gemak.
De sterkste houtlijm is de simpele goedkope witte PVAC lijm.
Hoe nauwkeurig en goed jou verbindingen zijn bepaalt vooral de sterkte van het eindproduct.

By the way, populierenMP is niet geschikt voor langdurige blootstelling aan water en de fineren zijn met een lijm verlijmd die dat (meestal) ook niet is.
Wat voor zin heeft D4 lijm dan?

By the way2, klinkt als een leuk project. Waar is het draadje met foto's??
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Hallo Wilco,

dank voor je input, we komen al wat jaartjes (met onze vorige camper) in Noord-Afrika, zoals jij ook wel zal weten is de rode stof nog erger als water en echt niet tegen te houden, of je moet zorgen dat de druk in je cabine hoger is als buiten. Nu scheelt het wel dat ik een complete gesloten "sandwich-panel" camperdeel heb gebouwd, dus de cabine van de auto zelf is apart, dit scheelt enorm.
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
Km45 is een goede keus als houtlijm watervat echter het opdrogen vind ik wat minder mooi en het is lullig dat de verpakking alleen maar in liters of emmers is
Gebruik deze zelf ook vaak
Woodmax en tifa tix zijn ook beide bison producten
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Voor jou toepassing zal D3 volstaan.
Je moet je niet blindstaren op de D klasse maar ook rekening houden met de verwerkingstijd en gemak.
De sterkste houtlijm is de simpele goedkope witte PVAC lijm
Dit is toch die witte lijm van Bison ? in die gele flessen ?

Hoe nauwkeurig en goed jou verbindingen zijn bepaalt vooral de sterkte van het eindproduct.
Ik probeer zo nauwkeurig mogelijk te werken en precies te meten, ben intussen ook al vele avonden met autocad bezig om elk paneeltje op maat eerst te tekenen.

By the way, populierenMP is niet geschikt voor langdurige blootstelling aan water en de fineren zijn met een lijm verlijmd die dat (meestal) ook niet is.
Deze panelen worden veel toegepast in campers (hogere prijsklasse), en volgens Maiburg die deze panelen maakt uitermate geschikt. Andere camperbouwers hebben mij deze panelen geadviseerd, dus ik ga er vanuit dat dit een goede keus is.

Wat voor zin heeft D4 lijm dan?
Gezien ik een leek ben wat lijmen betreft kan ik hier geen fatsoenlijk antwoord op geven.

By the way2, klinkt als een leuk project. Waar is het draadje met foto's??

http://www.woodworking.nl/showthrea...el-van-mijn-project&highlight=expeditie-truck

http://www.woodworking.nl/showthrea...iplex-met-HPL/page5&highlight=expeditie-truck

op dit moment is het hier al winter, ik probeer zoveel mogelijk voorbereidend werk te doen maar zodra de temperatuur het toelaat, ga ik gas geven. Eind volgende maand verwachten we onze eerste baby (zoontje) en wij willen aankomende zomer wel gewoon op vakantie kunnen, dus .....
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door HansB


Voor jou toepassing zal D3 volstaan.
Je moet je niet blindstaren op de D klasse maar ook rekening houden met de verwerkingstijd en gemak.
De sterkste houtlijm is de simpele goedkope witte PVAC lijm
Dit is toch die witte lijm van Bison ? in die gele flessen ?
Ja, gewoon standaard witte houtlijm, merk maakt niet uit. D2 en D3 vindt je in elke bouwmarkt.
Je hebt speciale versies die juist sneller of langzamer uitharden.


Hoe nauwkeurig en goed jou verbindingen zijn bepaalt vooral de sterkte van het eindproduct.
Ik probeer zo nauwkeurig mogelijk te werken en precies te meten, ben intussen ook al vele avonden met autocad bezig om elk paneeltje op maat eerst te tekenen.

By the way, populierenMP is niet geschikt voor langdurige blootstelling aan water en de fineren zijn met een lijm verlijmd die dat (meestal) ook niet is.
Deze panelen worden veel toegepast in campers (hogere prijsklasse), en volgens Maiburg die deze panelen maakt uitermate geschikt. Andere camperbouwers hebben mij deze panelen geadviseerd, dus ik ga er vanuit dat dit een goede keus is.
Dat geloof ik ook wel. Ik wil alleen aangeven dat je camperinterieur in zijn geheel niet gebouwd is om continue zeiknat te zijn. Daarom heeft een D4 lijm in mijn ogen ook geen meerwaarde.

Wat voor zin heeft D4 lijm dan?
Gezien ik een leek ben wat lijmen betreft kan ik hier geen fatsoenlijk antwoord op geven.


By the way2, klinkt als een leuk project. Waar is het draadje met foto's??

http://www.woodworking.nl/showthrea...el-van-mijn-project&highlight=expeditie-truck

http://www.woodworking.nl/showthrea...iplex-met-HPL/page5&highlight=expeditie-truck

op dit moment is het hier al winter, ik probeer zoveel mogelijk voorbereidend werk te doen maar zodra de temperatuur het toelaat, ga ik gas geven. Eind volgende maand verwachten we onze eerste baby (zoontje) en wij willen aankomende zomer wel gewoon op vakantie kunnen, dus .....

Let op dat de meeste lijmen onder de 5 gr. C slecht/niet verwerkbaar zijn. En dat de droogtijd temperatuurafhankelijk is.
De tip van Wilco om flexibele lijmkit te gebruiken bij de montage lijkt me overigens heel zinvol.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ik denk dat je het antwoord al gegeven hebt
D3 zal best lang goed gaan, maar wil je daar achter komen voor een paar euro's verschil in je houtlijm ?

Ben ik niet met je eens. Volgens mij is er weinig tot geen verschil in sterkte tussen PVAc D3 en D4 (if anything is de D4 door de crosslinktoevoegingen die het watervaster moeten maken wat minder sterk dan de D3), en een PU D4 is zeker minder sterk/duurzaam dan een PVAc D3. Ik zou zeker niet voor een D4 gaan.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Om niet alles te citeren, even een stukje van HansB gekopieerd:
Let op dat de meeste lijmen onder de 5 gr. C slecht/niet verwerkbaar zijn. En dat de droogtijd temperatuurafhankelijk is.
Hier ben ik van op de hoogte, verlijmen etc.. doe ik in de camper, deze is verwarmd, zagen en frezen moet ik wel in de werkplaats doen, echter omdat ik normaal iedere winter 4 maanden aan het reizen ben heb ik bij het bouwen van de werkplaats niet geinvesteerd in een (dure) verwarming.


De tip van Wilco om flexibele lijmkit te gebruiken bij de montage lijkt me overigens heel zinvol.

Mijn plan is om stroken te zagen en die ga ik met een flexibele lijm aan de wanden en plafond lijmen, daartegen wil ik de meubels bevestigen.

Ik had alleen van Wilco begrepen dat de flexibele lijmkit ook (op de naden) van mijn meubels moest gebruiken om het binnendringen van stof (rode Sahara zand) tegen te gaan, dit zie ik persoonlijk als een nutteloze actie omdat het stof via de kieren van deuren, kastkleppen etc.. toch wel binnen zal komen.


 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Ik zit weer achter de computer en er is heel wat informatie neergezet. ten eerste heeft hansb wel een punt betreft foto's;-)

Je hebt gelijk dat het geen zin heeft om alles als een aquarium dicht te maken omdat de spullen er in vaak in boxen zit en je openingen hebt via de deurtjes enz. als je weet dat je bijv 100km gaat rijden ( In de praktijk moet je aardig doorrijden wil je meer km's maken) op een dag door het stof heb ik wel geleerd dat het de moeite waard is om op deze naden schilderstape te plakken. dan nog vindt je het stof onder de tape zelf maar het scheelt heel veel. bijkomend voordeel van het afkitten is wel dat je het met de compressor schoon kan blazen en daarna evt met een spons zonder dat er vocht onder je plaatmateriaal gaat zitten wat uiteindelijk voor zwakte zorgt in je constructie

om weer even over je starttopic te beginnen. een verbinding dmv een groef, dikte van het plaatmateriaal in de verbinding of lamellos is het belangrijkste. die gaan de meeste krachten opvangen/zorgen voor een 'constructie sterkte' net als sandwich panelen ed, deze zijn vaak aan de buitenkant verlijmd met een afwerkstrip oid maar de sterkte komt mede doordat er in de platen zelf een verbinding zit of aan de binnenkant een alu hoeklijntje heeft die vaak gelijmd en geschroefd zit. dus alles wat je nu nog extra kan doen om het geheel te maken zoals lamellos, hoeklijntjes, lijmen en kitten zou ik Meer dan voldoende doen en dan maar een een paar euro meer. het zijn geen honderden euro's waar je het dan over hebt hooguit een paar tientjes en een inbouw herstellen waar bijv een tussenschot kapot is is best vervelend als je ook rekening moet houden met de bekabeling-omvormers- waterpomp/tank ed.

Ik weet het absoluut niet beter maar heb na verschillende reizen wel eens verbaasd zitten kijken hoe bijv alle rvs schroeven in een plaat afgebroken waren en de bekleding het blijkbaar bij elkaar heeft gehouden wat met tape vast zit en op deze plaat een koelbox/kast. en een daktent die tijdens mn eerste reis na een half uur rijden half over de motorkap-voorruit incl dragers hing ondanks dat ik ze 3 'expeditie proof'( lees duur merk waarin ik veel vertrouwen had;-)) dragers had welke ook nog ipv geklemd zoals orgineel extra met 12 m8 bouten vast zaterg chebbi.jpg . dus ik denk dat je beter iets meer als alleen theoretische eigenschappen moet laten mee wegen en er alvast van uit ga dat je het zo gaat maken dat het ooit samen met de auto begraven wordt;-) het is wat anders als het bijv 1 reis is,demonteerbaar moet zijn en ook nog onder de 3500kg moet blijven.

Mvg wilco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.