ening idee wat dit is?

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Hallo allemaal, Ik heb een stukje hout gekregen van mijn vader, maar geen idee wat het is. Het heeft een gele kern. er zit ook wat slaap in, en wilde er een potje van draaien. Ik heb wat foto's van het hout, en te laat aan gedacht natuurlijk, maar heb toch wat stukjes van de bast gevonden nog.

Iemand enig idee?

Unknown-8.jpgUnknown-6.jpgUnknown-7.jpg
 
P

Pel

Guest
Het geel van de kern lijkt mij verf, wat voor hout het is zou ik zo niet weten moeilijk te zeggen van een foto?

Grolet Pel.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Vanwege de gelige en grauwige kleur zat ik aan yelow poplar:confused: te denken. maar verbeter me als ik het fout heb;)
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Het is zeker geen verf, ik heb de stam daar zelf doorgezaagd. dus ik weet 100% zeker dat er geen verf in de buurt is geweest. Ik zat zelf ook te denken aan poplar na wat gegoogle, maar ik weet het ook niet zeker.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
ik dacht dat een fluweelboom vrij gladde bast had, kan me vergissen natuurlijk.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
het is niet heel hard hout, minder hard dan droog beuken. maar er zit dan ook wat slaap in. niks geroken, maar ik draag altijd een stofmasker met p3 filters. het is vrij licht hout. vergelijkbaar met b.v. berken mischien
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoe lang geleden door gezaagd ??, Ik geloof niet dat het de kleur van het hout is, meer kans op schimmel

Geen fluweel boom daar ben Ik zeker van, misschien zachte Esdoorn of Populier, maar de foto's zijn echt veel te klein om de draad van het hout te zien of de schors, ?? het is geen naaldhout ??
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
nee, het is wel een loofboom geweest. de stam heeft schijnbaar een aantal jaren in een tuin uitgestoken en was een centimeter of 50 lang. eerst de eindjes eraf gezaagd, want die waren gebarsten, daarna doormidden gezaagd en daar is deze foto van, ik heb deze stam ongeveer een half uur voor de foto doorgezaagd.

Als het schimmel is, waarschijnlijk niet ideaal om te gaan draaien lijkt me?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen paul,

Ik heb de verkleuring wel eens gehad bij walnoot en een complete boom-stam met takken ed die ik gekocht heb als 'hickory'. de takken waren al lange tijd dood en deze hadden een soortgelijke verkleuring.
ook heb ik verschillende eiken balken en planken liggen die duidelijk een gele kleur hebben.eik ww.JPGeikww2.JPG

op de foto is het wel minder duidelijk als de kleur op je stammetje maar het is bij daglicht erg geel. dit is er ook niet uit te schaven oid. Ik denk zelf dat het een schimmel/infectie is maar weet het ook niet zeker. mijn gedacht is dat het niets met het betreffende hout-houtsoorten te maken heeft maar een ziekte van buitenaf die bij een niet gezonde boom voor kan komen. mvg wilco
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Liriodendron tulipifera oftewel Tulip tree en Tulpen boom also Yellow Poplar, en ja dat kan het wel eens zijn, daar zitten nogal eens groen-geele strepen in, meer groen dan geel in mijn experiense.

Ik had enkele Tulpen bomen staan waar Ik eerder woonde, en had met vroege natte sneeuw enkele keren dat takken van de bomen afbraken, heb dat hout gedraaid en in een van de foto’s kun je die donker groene streep goed zien, in de andere niet.

De kleur was zeker niet zo geel als in de foto van de OP.

Tulip tree wood.jpg Esdoorn & Tulip wood.jpg

Fluweel boom AKA Sumac

Fuweel boom hout.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat hout schijnt van een judasboom te zijn.
Heeft ie gisteren verteld, maar hier nog niet gemeld.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
had ik inderdaad nog niet gedaan. Ik heb mijn vader gister gesproken, die heeft de man van wie de tuin is waar de stronk vandaan kwam gevraagd. Hij had het over judas boom. oftewel: [FONT=Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif]Cercis canadensis of Cercis siliquastrum. deze boom bloeit direct vanuit de stam.[/FONT]

[FONT=Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif]Ik weet inderdaad dat slaap een schimmelsoort is, maar ook hoorde ik dat deze boom gekapt is omdat die ziek was. of het 100% zeker een judas boom is, is niet helemaal duidelijk, want de boom is vrij lang geleden omgegaan.

Ik heb wat zitten zoeken, maar een judasboom heeft geen gele kern, dus ik vermoed dat het gewoon een hele zieke boom is geweest.

Ook draaien blijkt verrekte lastig, want het hout is zo vreselijk zacht geworden dat in mijn onkunde een kleine misstap al zorgt voor een flinke hap uit het hout.
[/FONT]
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
mischien ook wel leuk om te zien:

de bloemen die aan de stam groeien. Het lijkt me dat dit toch ook wel een andere kern aan het hout geeft. De spint moet wel vrij zacht zijn lijkt me. maar dat weet ik ook niet zeker
bloemen-cercis-siliquastrum-judasboom.jpg
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Ik zag het toevallig vandaag bij AF, vrij gele delen in tulpen hout. (dit was yellow poplar las ik hier ergens) maar ik kon niet zien of het ook alleen bij de kern was, of dat het een resultaat is van het drogingen process. echter denk ik dat je gelijk hebt en dat het een zieke boom is.

Goedemorgen paul,

Ik heb de verkleuring wel eens gehad bij walnoot en een complete boom-stam met takken ed die ik gekocht heb als 'hickory'. de takken waren al lange tijd dood en deze hadden een soortgelijke verkleuring.
ook heb ik verschillende eiken balken en planken liggen die duidelijk een gele kleur hebben.Bekijk bijlage 56478Bekijk bijlage 56479

op de foto is het wel minder duidelijk als de kleur op je stammetje maar het is bij daglicht erg geel. dit is er ook niet uit te schaven oid. Ik denk zelf dat het een schimmel/infectie is maar weet het ook niet zeker. mijn gedacht is dat het niets met het betreffende hout-houtsoorten te maken heeft maar een ziekte van buitenaf die bij een niet gezonde boom voor kan komen. mvg wilco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.