Welke frezen heb ik nodig?

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Beste mensen,

ik ben bezig met een prive project, het bouwen van een "Expeditie-truck" . Door omstandigheden heb ik een stop in moeten lassen van 6 maanden maar nu inmiddels weer het project hervat. Ik bouw het interieur van populierenplex beide zijden bekleed met HPL. Voor het zaagwerk heb ik een Mafell invalzaag aangeschaft en vandaag voor het eerst gebruikt, moet zeggen dat het me niet tegen valt, door de voorritsfunctie zijn de zaagsnede vlijmscherp (of misschien denk ik dat het hierdoor kom :D
ben immers een leek) en geeft goede moed. (zie foto's).

Echter nu kom ik op het volgende punt, ik wil van bepaalde delen van de meubels geen scherpe hoeken hebben, die wil ik iets afgerond hebben, daar heb ik de Festool OF 1010 EBQ voor aangeschaft, maar ook hier nog nooit mee gewerkt. Nu stuiter ik op het eerste probleem: rondingen frezen.

Hoe kan ik het beste te werk gaan, bijvoorbeeld de zijkant van de zithoek, moet ik deze eerst ruimer uit het paneel zagen en daarna de randen gaan vrezen, of kan ik deze direct op maat inclusief ronde hoeken uit het paneel frezen ?
Natuurlijk heb ik linialen zowel voor de Mafell als voor de Festool, maar dat is voor rechte lijnen, zijn er hulpstukken beschikbaar voor de Festool om rondingen te frezen ?

Het bijkomend probleem is dat ik in Roemenie woon, dus ik moet alles in één keer bestellen ivm verzenden (heb alles bij Toolnation gekocht). Dus ik hoop dat jullie mij verder op pad kunnen helpen zodat ik direct het juiste bestel.

Met vriendelijke groet,
Gerard
 

Bijlagen

  • 20161212_143241_resized.jpg
    20161212_143241_resized.jpg
    98 KB · Weergaven: 411
  • 20161212_143254_resized.jpg
    20161212_143254_resized.jpg
    51 KB · Weergaven: 404

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik begrijp de ronde hoeken niet zo goed. Misschien bedoelt u zoiets als in dit filmpje.

 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Sorry voor de waardeloze uitleg, is namelijk niet mijn sterkste kant :eek:
Maar inderdaad bedoel ik met ronde hoeken maken hetgeen wat bobmartin aangeeft in het filmpje, echter ik heb een bovenfrees, zou de geleider waar het lagertje van de frees over heen rolt onder de plaat die ik moet frezen komen, begrijp ik het goed ?
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Super, bedankt voor de film, heb ik in ieder geval een idee, ga ik morgen proberen met 2 stukken afval. Ik heb een frezenset type festool BOX-OF-S8, daar zit een freesje in met nr: 491027, ik heb het idee dat dit de goede frees is voor dit soort klusjes, klopt dat?
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
20161218_181245_resized.jpg

Intussen heb ik het eerste paneeltje klaar wat het frezen betreft ;)
Het moeilijkste vind ik om de malen te maken, maar dat is ook een stukje handigheid wat vanzelf komt.
In ieder geval ben ik tevreden, de zaagsnede is dankzij de Mafell zaag haarscherp, het frezen gaat met de Festool steeds beter dus ook een scherpe lijn, nu met de Lamellenfrees gaan oefenen en het wordt steeds leuker.

Mensen, nogmaals dank voor jullie input.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.