zaag zelf bouwen, onderdelen

P

Pel

Guest
Ja André, maar je moet hem daarna ook nog assembleren:D

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Het handvat kun je zo te zien niet bestellen, althans toch niet op die pagina. Dus dat moet je inderdaad zelf maken. Het concept klinkt goed, maar als je alles optelt zit je toch al aan een flink bedrag. Dus je moet er al veel plezier in scheppen, want voor dezelfde prijs kun je evengoed een rugzaag kopen. De messing rug is gewoon met inkeping. Heb me al laten vertellen dat het beter is om een stuk messing rond het zaagblad te plooien. Misschien weet iemand ook waarom?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waarschijnlijk omdat messing, net als de meeste koperlegeringen alleen mechanisch te harden is. Een stuk messing waar een gleuf in geslepen is is dus zacht messing. Een plaat messing die 180 graden omgebogen is is alleen al door dat buigen harder geworden - en de plaat kan voordat er een kap van werd gemaakt ook al wat mechanisch gehard zijn. De omgebogen kap zal dus - waarschijnlijk - harder zijn dan de geslepen kap.
 
P

Pel

Guest
Ik heb enkele toffelzaagjes bij de Gamma gekocht, wel eerst geslepen, de pistoolgreep erop gezet, voor de rug heb ik koperen hoekprofiel omgebogen en plat geslagen.

Groet Pel.

Toffelzaag met pistoolgreep 1.jpg

Toffelzaag met pistoolgreep 2.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Waarschijnlijk omdat messing, net als de meeste koperlegeringen alleen mechanisch te harden is. Een stuk messing waar een gleuf in geslepen is is dus zacht messing. Een plaat messing die 180 graden omgebogen is is alleen al door dat buigen harder geworden - en de plaat kan voordat er een kap van werd gemaakt ook al wat mechanisch gehard zijn. De omgebogen kap zal dus - waarschijnlijk - harder zijn dan de geslepen kap.

Ja Henk dat zou kunnen. Maar het gaat toch om de stijfheid (e-modulus) en niet om hardheid? Ik weet niet zo of voor messing geldt dat harder ook stijver is.

mvg
klaas0639
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja. Hard wordt in dit geval vooral uitgedrukt/gemeten als weerstand tegen buigen (en breken), niet zozeer als oppervlaktehardheid. Stijfheid dus. Volledig ontlaten draad van verschillende koperlegeringen (brons, nikkelzilver (nieuwzilver, alpaca)), dat plastisch, zonder weerstand in allerlei vormen te buigen is kan eenvoudig tot veerstijfheid gehard worden door 'work hardening' (is daar een goed NL woord voor) - bijvoorbeeld door dat draad een aantal keren onder spanning en onder een kleine hoek langs een stalen paal te halen.

Vergelijkbaar met het work hardenen van een paperclip door die regelmatig te buigen. Op zeker moment wordt het materiaal zo hard (bros) dat het breekt - dan heet het metaalmoeheid.

Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Work_hardening (de Nederlandse versie biedt nauwelijks zinvolle informatie).

Zo hard ik bijvoorbeeld brons- en nieuwzilverdraad voor de ogen van mijn hengels.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt voor de info, Pel. Ondertussen heb ik ook gevonden waarom een omgebogen rug beter zou zijn dan een ingefreesde:
https://paulsellers.com/2012/10/brass-backs-versus-steel-backs/
Ik zeg wel, ZOU. Bij een omgebogen rug wordt het zaagblad gewoon geklemd, en kun je indien nodig het zaagblad terug rechten door de rug op een werkbank te kloppen. Bij een ingefreesde rug zit het zaagblad erin verlijmd, en is het moeilijk om het zaagblad nog te rechten. Aan de andere kant loop je wel minder kans dat het ooit gebogen geraakt, dus het is maar de vraag welk systeem beter is.
 
P

Pel

Guest
@Hubert, ik heb een handvat van eikenhout, en het andere van een restje essenhout gemaakt wat ik donker gebeitst heb, dit ter info.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja. Hard wordt in dit geval vooral uitgedrukt/gemeten als weerstand tegen buigen (en breken), niet zozeer als oppervlaktehardheid. Stijfheid dus. Volledig ontlaten draad van verschillende koperlegeringen (brons, nikkelzilver (nieuwzilver, alpaca)), dat plastisch, zonder weerstand in allerlei vormen te buigen is kan eenvoudig tot veerstijfheid gehard worden door 'work hardening' (is daar een goed NL woord voor) - bijvoorbeeld door dat draad een aantal keren onder spanning en onder een kleine hoek langs een stalen paal te halen.

Vergelijkbaar met het work hardenen van een paperclip door die regelmatig te buigen. Op zeker moment wordt het materiaal zo hard (bros) dat het breekt - dan heet het metaalmoeheid.

Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Work_hardening (de Nederlandse versie biedt nauwelijks zinvolle informatie).

Zo hard ik bijvoorbeeld brons- en nieuwzilverdraad voor de ogen van mijn hengels.


Ja, bij de draad van paperclip is door plastische vervorming de vloeigrens opgeschoven en mogelijk ook de hardheid beïnvloed.
Stijfheid en hardheid zijn natuurlijk twee verschillende materiaaleigenschappen die hier beide door vervormen worden beïnvloed. Net als uitzetten en gaan gloeien van metaal een zelfde oorzaak hebben, maar verschillende effecten zijn. Nou ja allemaal bekend. Het sluipend door elkaar gebruiken van begrippen stoort me soms. Gewoonlijk laat ik het :).)
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Pel, mooie zagen, zeker die met het donkere handvat. Gamma is wel de laatste zaak waar ik zou zoeken naar een zaag met niet geharde tanden, grappig dat ze die daar toch verkopen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ja. Hard wordt in dit geval vooral uitgedrukt/gemeten als weerstand tegen buigen (en breken), niet zozeer als oppervlaktehardheid. Stijfheid dus. Volledig ontlaten draad van verschillende koperlegeringen (brons, nikkelzilver (nieuwzilver, alpaca)), dat plastisch, zonder weerstand in allerlei vormen te buigen is kan eenvoudig tot veerstijfheid gehard worden door 'work hardening' (is daar een goed NL woord voor) - bijvoorbeeld door dat draad een aantal keren onder spanning en onder een kleine hoek langs een stalen paal te halen.

Ik heb dat geleerd als koudversteviging. Een proces waar gelijkwaardig gebruik van wordt gemaakt bij het koud walsen van plaat, waarbij het dus ook betere mechanische eigenschappen krijgt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het sluipend door elkaar gebruiken van begrippen stoort me soms. Gewoonlijk laat ik het :).)

Maar dat is een alledaags verschijnsel. Neem hardheid van staal (als gevolg van keuze van legering en warmtebehandeling). Die wordt uitgedrukt in (bijvoorbeeld) 'graden' Rockwell (of Vickers, en zo zijn er nog wel wat schalen). De Rockwell hardheid wordt bepaald door een harde punt onder bekende belasting op het staal te drukken en dan de diepte van de indentatie (of, als afgeleide, de diameter ervan) te meten. Feitelijk is dat een stijfheidsmaat - weerstand tegen vervorming, maar in 'messenland', en ook in beitelland wordt de Rockwell-hardheid meestal gezien als een maat voor de slijtvastheid. Beide eigenschappen worden 'hardheid' genoemd, maar feitelijk zijn het twee verschillende eigenschappen, en slijtvastheid wordt niet met een Rockwell-test bepaald - hoewel er natuurlijk wel een zekere correlatie is.

Of l*l ik nu uit mijn nek?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.