Schaaltjes.

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Een tijdje terug is de tuinman geweest om de heg te snoeien en heb ik hem meteen gevraagd als die ook wel eens bomen omzaagt en dat deed die wel eens niet vaak heb ik hem gevraagd als die wat omzaagt om aan mij te denken en zie daar ik kwam thuis van het werk en wat lag er onder de carport.
IMG_1650.jpg
Die lange dunne stam acacia die heb ik aan de uiteinden voorzien van verdunde houtlijm moet alleen nog een plekje vinden waar die mij niet in de weg ligt ;)
De 2 dikkere stukken zijn esdoorn die moesten nog even geduld hebben om verwerkt te worden een ketting zaag heb ik niet en het met de hand zagen zag ik ook niet zitten.
Gelukkig heeft een vriend van mij wel een kettingzaag en daar ben ik afgelopen zaterdag geweest wat een kabaal en rommel maakt zo'n kettingzaag maar je kunt er niet met de hand tegen op, terug naar huis met allemaal stukken hout achterin de auto met nog wat stukken hout die de kachel niet zien.
IMG_1667.jpg
Gisteren middag na terug komst maar meteen begonnen en na een stukje middag en een avond een stapel krullen, totaal 2,5 vuilniszakken vol.
IMG_1670.jpg
En nu maar wachten tot ze droog zijn, hoe lang duurt zoiets eigenlijk? Ik heb er een kaars tegen aangehouden en daarna krullen er tegen aan gedrukt ik hoop dat dat voldoende is?
Iets anders heb ik niet thuis een doos met de schalen en krullen gaat het niet worden i.v.m. de ruimte het is al vrij vol.
IMG_1671.jpg
Achter de schaaltjes ligt een zak zand die moet gaan zorgen voor de verzwaring van de tafel waar de draaibank op vast staat.

Na deze activiteit kon ik het wel goed merken in de armen en vooral handen doordat ik nog heel weinig ervaring heb sta je toch niet super ontspannen te draaien maar heb er wel van genoten.
Vanmorgen kwam ik de schuur/werkplaats in en dan ruikt dat toch wel lekker wat een lekkere hobby is het toch :eek:
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
hoi rjmulder,

Ja, het is zeker een mooie hobby en de geuren kunnen wél variëren:D.

Het valt me op dat je de wanddikte van de schalen vrij dik hebt gelaten.
Als je uiteindelijk robuste schalen wil maken is dit oké, maar als je schalen met een wanddikte van 6-10mm wil maken mag je voorgedraaide wanddikte dunner laten
De vuistregel is 10% van de diameter van de schaal. Dus een schaaltje van 20cm - wanddikte 2cm.

Ik smeer, na het voordraaien, de buitenkant en bovenkant van de schaal in met houtlijm en stop ze dan in papieren zakken.... als de houtlijm droog is wel.
De zakken krijg ik van familie die bij Ikea en Primark winkelen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het valt me op dat je de wanddikte van de schalen vrij dik hebt gelaten.
Als je uiteindelijk robuste schalen wil maken is dit oké, maar als je schalen met een wanddikte van 6-10mm wil maken mag je voorgedraaide wanddikte dunner laten
De vuistregel is 10% van de diameter van de schaal. Dus een schaaltje van 20cm - wanddikte 2cm.
Ik wist niet precies hoe dik het moest blijven en dacht zo zit ik ongeveer wel goed maar ga het van de week opmeten en eventueel wat dunner draaien.

Ik smeer, na het voordraaien, de buitenkant en bovenkant van de schaal in met houtlijm en stop ze dan in papieren zakken.... als de houtlijm droog is wel.
De zakken krijg ik van familie die bij Ikea en Primark winkelen.
Smeer je ze dan in met verdunde houtlijm of gewoon zo uit de fles?
Ikea is voor mij erg dicht bij en heb daar nog wel wat van nodig dan moet het in een papieren tas :) bedankt voor de tip.

Een mooie stock van schalen.
Benieuwd naar de eindresultaten.
Succes daarmee.
Wat het eind resultaat wordt ben ik ook wel benieuwd naar :) maar zal wel even duren denk ik het is nu nog best nat dat hout.
En dank je wel gaat vast lukken.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dank je wel Leo, als ze zouden scheuren zou wel jammer zijn dan was het een boel werk voor niks :(
Eerder lukt niet maar woensdag ga ik de schuur weer in schalen nameten eventueel verder uitdraaien en voorzien van een laagje houtlijm ook staat een bezoekje aan Ikea op het programma voor wat dingen en papieren zakken :)
Mogen de schalen wel samen in 1 tas/zak of moet dat apart en houtlijm uit de fles of verdund?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.