voet voor staande spiegel

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Hi allemaal,

Ben op zoek naar wat advies m.b.t. een voet voor een staande spiegel.
de spiegel is 400x1300 zonder fratsen. In eerste instantie werd gedacht aan een poot er achter (inklapbaar) zoals je zoveel ziet, maar dit idee "is nu van de baan"
De bedoeling nu is een zo minimaal mogelijke voet.
zelf zat ik aan een aantal opties te denken;

- aan de onderzijde er een blok onder maken waar de spiegel er onder een hoek inkomt
- een voet met 2 dragers die de spiegel dragen
- of aan de achterzijde van de spiegel een zo plat mogelijke en zo kort mogelijke voet te maken.

echter bij alle opties twijfel ik sterk over de afmetingen en of het werkzaam zal zijn en hoe zwaar bijvoorbeeld de voet moet zijn om het te kunnen houden.

zijn er mensen die ervaring hebben in het maken van een vergelijkbare voet of mij wat "regels/formules" kunnen geven waar ik rekening mee moet houden?

thnx!
 
P

Pel

Guest
Is het de bedoeling dat de spiegel 40 cm x 130 cm alleen in een standaard of voet komt te staan, dus niet vast tegen een muur?

Groet Pel.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Jup, hij moet vrij op de grond komen te staan.
Na t typen van het bericht zat ik nog te denken aan het verzwaren van de voet met lood oid, maar wordt dan snel een kostelijk grapje.
 
P

Pel

Guest
Hoe dik is de spiegel, lijkt mij nogal fragiel als de spiegel alleen op een voet staat, dan moet en de voet behoorlijk zwaar zijn, en het spiegelglas zou toch dikker moeten zijn als het spiegelglas wat je zo kunt kopen en tegen de muur kunt plakken?

Groet Pel.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
misschien is zoiets een idee? je moet het natuurlijk wel vertrouwen dat ie blijft staan (als je er tegenaan valt ligt ie denk ik wel op de grond)
heel veel succes ermee en graag veel foto's :rolleyes:
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
@pel de spiegel staat netjes in een houten frame afmetingen betreffen die van frame, incl spiegel (21 dik)
ben wel blij dat je die vragen steld, geeft maar weer aan dat ik in mijn vraagstelling duidelijk moet zijn ( als ik een goed antwoord wil ;))

@seeker, zoiets zat ik zelf ook aan te denken. Alleen dan zonder dat deel in het midden.


Als je zoekt op staande spiegel kom je ze bijna allemaal tegen met een poot of klein frame om de spiegel te ondersteunen. Deze varieren vervolgens.
in dit geval is de spiegel feitelijk klaar en tot vanmiddag 1500 zou er gewoon zon standaard pootje achter komen die de spiegel in een lichte hoek zou zetten. Echter besprak de vorderingen en ze bedacht ineens dat een voet veel mooier en praktischer zou zijn...( niet voor mij iig ;) )
 
P

Pel

Guest
Tja Knutsel, vrouwen kunnen soms vreemde wezens zijn:D

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Om het voor jou wat makkelijker te maken is dit misschien wat?

Groet Pel.

staande-spiegel-mayflower-eiken-design-passpiegel.jpg
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Hele vreemde wezens, mja kan ook niet zonder ;)
Dat ontwerp krijg ik niet meer voor elkaar, frame is al af lastig tot niet te demonteren zonder iets kapot te maken. Als ik ga boren beschadig ik met 99% zekerheid de spiegel...
vandaar ook mn initiele idee voor een voet...
thnx iig tot zover
 
P

Pel

Guest
Je kunt ook een hoog u profiel kopen wat je op twee houten klossen schroeft?

Groet Pel.

Tekening1.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Pak een goedkopen houten klapschraag die je losschroeft en smaller maakt. Dat deel schroef je weer tegen de lijst van de spiegel.
 
P

Pel

Guest
Het idee van Bobmartin is een heel goed idee, hij hoeft helemaal niet mooi te zijn want hij zit aan de achterkant, dus je ziet hem nauwelijks.

Groet Pel.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
dat mooi ging over de u profielen toen had ik bobmartin zijn reactie nog niet gelezen. ik ken die alleen als in aluminium. wel gedacht aan het maken van 2 van die stemvorken welke in een voet bevestigd worden welke de spiegel dragen ( zoiets bedoelde ik in mn eerste post) maar ook daarbij ben ik bang voor hoe breed de voet moet zijn / worden
@ bobmartin, slim idee! scheelt in ieder geval echt een hoop tijd als t een optie met een poot wordt, dat wordt steeds aannemelijker. Hoe zou je het oplossen als hij midden in een kamer zou staan...alsware langs alle kanten goed bekeken?
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
zouden 2 "mooie" afgewerkte balken van zeg 30 cm, waarin in de breedte een groef is gefreesd ( licht schuin) van zegt 3-4 cm diep de boel recht houden?

ik vind het in ieder geval wel lastig om aan de wensen tegemoet te komen ;)
 
P

Pel

Guest
Dan zul je m.i. de balken wel onderling moeten verbinden.

Groet Pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je bedoeld twee 'voeten' . Een links en een rechts.
Als je een paar centimeter vanaf de voorkant begint en de bovenkant niet voorbij de achterkant van de voeten laat steken,
moet het lukken.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Das dan inderdaad hetgeen ik ga proberen. Wordt het niks kan ik altijd zon schraag nog verbouwen.
onderling verbinden noodzakelijk als ze goed verbonden zijn met de spiegel?
Thnx iig voor het meedenken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.