Hoe deze stam verwerken

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb gisterenavond een stam meidoorn opgehaald die al een jaar in een graft lag te verkommeren. Vorig jaar zijn er een aantal struiken en bomen omgezaagd, maar het hout is nooit opgehaald. Zonde om dit hout te laten verrotten!
Ik heb ondertussen een paar keer meidoorn verwerkt. Het is prachtig hout met veel tekening en noesten. Het draait erg prettig en is heel glad af te werken. Maar het werkt en scheurt zeer gemakkelijk.
Liefst zou ik er enkele kommen uit voordraaien, maar ik weet niet of dit de beste optie is. Een andere stam heb ik verzaagd en na drogen de niet gescheurde delen verlijmd. Veel bleef er niet van over, maar de schaal is wel de moeite.
Hoe pak ik dit het beste aan? Alle voorstellen zijn welkom.

IMAG3530.jpg

IMAG3529.jpg

IMAG3528.jpg

IMAG3527.jpg

En het schaaltje uit het droge hout:

IMAG3444.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik zou het stuk stam in 3 delen zagen met een kettingzaag. Dan elk van die 3 delen weer overlangs door de kern heen of wel 2 keer om de kern eruit te halen, want van daaruit beginnen de scheuren altijd. Dan rondzagen op de lintzaag en nat voordraaien. De natte voorgedraaide schalen in een kartonnen doos met de natte krullen en de boel een jaar wegleggen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het hart moet er in principe uit, dat weet ik ondertussen uit ervaring. Maar het spijtige van deze stam is dat hij plat is, niet rond. Ik zou liever het hart mee verwerken want dan houd ik meer over.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Als je de schors kant aan de buitenkant houd met draaien ( dus wordt het de bovenkant van je schaal) dan kan dat juist een mooi effect opleveren wanneer er schors ingroei is en de rand dus niet strak maar speels wordt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het probleem is niet zozeer schors ingroei aan de buitenkant, maar meer naar binnen. Het schaaltje op de foto is gedraaid uit verlijmde stukken, maar er zit nog een spleet van ingegroeide schors in waar je doorheen kan kijken. In dit geval maakt dit niet uit voor de sterkte, maar een dun gedraaide schaal is een ander verhaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.