vaas in appel

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
00_appelstam.jpg
We beginnen met een appelstam, 80 cm lang en 45 cm doorsnede. De zaag gaat er op plm. 50 cm lengte in, dan hou ik nog net genoeg hout over om iets van het korte stuk te maken.

01_appelstam.jpg
Deze stam stond als brandhout in een partijtje op marktplaats. Ik heb al het gave/dikke hout daaruit gekocht. Het is even rijden naar de omgeving van Almelo, maar deze tekening is het waard.

02_appelstam.jpg
Een zwenkkraan is wat iedere draaibank zou moeten hebben.

03_appelstam.jpg
Ja, ook met één hand kun je houtdraaien, terwijl je met de andere fotografeert, vooral als de sluitertijd niet te lang is.
Nadat de stam rondgedraaid is, komt er een voet aan voor in de vierklauw. Ik doe dat altijd zo snel mogelijk, want de aandrijving via de vierklauw kan toch meer kracht overbrengen dan de meenemer.

04_appelvaas.jpg
Eenmaal in de vierklauw krijgt het geheel een mooie vorm, en de tekening is ook best goed.

05_appelvaas.jpg
Een stilleven van een 48 mm metaalboor, die ik gebruik om het 1e gat aan de binnenkant voor te boren.

06_appelvaas.jpg
Dan het uithollen aan de binnenkant. Appelhout draait bijzonder fijn (erg gelijkmatig), en omdat hout van fruitbomen nogal schijnt te werken, probeer ik een wanddikte van 4 mm te bereiken.

07_appelvaas.jpg
Om het werken een beetje in toom te houden, ga ik proberen de vaas te koken. Bij eerdere voorgedraaide schalen in kersen was dat een groot succes - die werkten nauwelijks bij het drogen na een kookbeurt. Ernaast ligt een klein appelschaaltje uit het andere stuk. Om de vaas onder water te houden, ligt er een steen in.

08_appelvaas.jpg
De vaas, met een lengte van zo'n 48 cm nu, past net dwars in een RVS oliedrum. Ramen en deuren open, deksel er op, wokbrander er onder, 1 uur aan de kook brengen en 3 uur doorkoken...

09_appelvaas.jpg
Na het koken dampt de vaas wat uit. De pot ernaast is de houtlijm die ik op de voorgedraaide schaal ga smeren. Die mag langzaam drogen, bij de vaas hoeft dat van mij niet, ik ga er van uit dat hij dun genoeg is om zo te drogen. De bodem is nog zo'n 4 cm dik (incl. de 2 cm die in de vierklauw gaat).
Het hout lijkt nu wel wat vaal van kleur, ik hoop dat dat nog beter wordt.

10_appelvaas.jpg
Na 2 weken voelt alles droog, en gaat hij nog een keer op de draaibank om te schuren en de voet af te werken.
Gelukkig lijkt de kleur beter te worden.

11_appelvaas.jpg
Dit is waarom houtdraaien leuk is....

12_appelvaas.jpg
De voet heeft wel wat scheurtjes, mede omdat de kern daar loopt en een soort snoeiwond van vroeger. Ik probeer die met secondenlijm een beetje bij elkaar te houden.

13_appelvaas.jpg
Na 2 weken in een onverwarmde ruimte binnen zitten er duidelijke scheuren in. Het komt voor dat die dan later ook weer dicht trekken als het hout verder droogt, maar dat blijkt na een week hier niet het geval. Na nog een weekje in de woonkamer is dit gewoon waar ik het mee moet doen.
Deze foto is na het vlak draaien van de voet op de draaibank, er zat origineel ook een halve centimeter niveauverschil in.

14_appelvaas.jpg
Poging II voor de scheuren. Deze epoxy is is weliswaar niet goedkoop, wel glashelder, snel droog en in kleine hoeveelheden te koop. Het emmertje in het midden bevat pigment, 'Charcoal Black' - dus gewoon roet, maar dan in fijne korrels. Rechts een deksel dat ik als mengschaaltje gebruik.

15_appelvaas.jpg
Ook bij 7 graden in de werkplaats loopt het nog een beetje uit, dus het vullen gaat in 2 gedeelten. Dit is de 2e laag.

16_appelvaas.jpg
Schuren en polijsten - schuren tot korrel 320, polijsten met 5 soorten vlies tot korrel 4000.

17_appelvaas.jpg
Het beste moment - oliën.

18_appelvaas.jpg
19_appelvaas.jpg
20_appelvaas.jpg
21_appelvaas.jpg
22_appelvaas.jpg
Het eindresultaat: 45 cm hoog, bodem ongeveer 15 mm, diameter boven/midden/onder 160/320/150 mm.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De vaas is bijzonder mooi qua vorm, houtstructuur en afwerking.
De opgevulde barsten storen helemaal niet.
Mooi verslag en de manier van koken boeit me wel.
Dikken pluim Jurriaan.
 
P

Pel

Guest
Prachtige vaas Jurriaan, en met de donkere achtergrond op de foto komt ze nog mooier tot zijn recht. De manier van de vaas te koken daar had ik nog nooit van gehoord, de sappen die van nature in het hout zitten kook je er als het ware uit, is mijn gedachte? waardoor het hout veel minder, tot weinig meer werkt, de scheurtjes heb je mooi weggewerkt, trouwens die zie je nauwelijks aan de onderkant.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Prachtige vaas! Gelukkig is dit hout van de brandstapel gered. Nogmaals een bewijs dat mooi hout niet noodzakelijk kostbaar en moeilijk verkrijgbaar moet zijn.
Nog een vraagje over de eerste foto als het ruwe hout de eerste keer wordt opgespannen. Hoe ziet de meenemer er uit? Zijn dit pennen in de klauwen, of is het een meenemer in de klauwplaat opgespannen?
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Weer een hele mooie vaas van een prachtig stuk hout met mooie tekening.
Het kook-proces is erg interessant, laat eens weten of het ook deze keer weer goed werkt.
 

Berm

Actieve deelnemer
Prachtig gemaakt. Hele mooie vorm. De vakkundig gerepareerde scheuren vindt ik zelfs er mooi bij passen.
Je kookt toch in water en niet in olie ? Gebeurt er inderdaad wat Pel zegt en is het water dan ook gekleurd door de stoffen die uit de stam gekookt zijn ?
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Super mooie vaas.

Ik ben gisteren weer eens met de easy core schalentrekker in de weer geweest.
Maar heb een foutje gemaakt.

20161210_122522.jpg


De een-na grootste schaal is aan de dunne kant diameter 35cm wanddikte net 2 cm.
Het is beuk en ik ben bang dat deze zoveel gaat vervormen dat er na het drogen geen wanddikte meer overblijft.
Denk jij dat het koken van deze schaal een goed idee is ?
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Fantastische vorm! Heerlijke tekening ook en de kleur is mooi opgetrokken.

De manier van vullen met zwarte epoxy spreekt me erg aan.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die meenemer is een stebcentre, MK3. Om te zorgen dat ik tijdens het draaien nog kan bepalen waar ik de voet ga maken, zit die eigenlijk altijd in een MK3-MK3 verlengstuk - dat geeft zo'n 15 cm extra ruimte vanaf de as. Om te zorgen dat dat niet te erg gaat slingeren, gaat het dwars door de vierklauw heen, zodat er een 8 cm ruimte overblijft. Dat is genoeg om een voetje aan die kant te maken, als de tekening daar aanleiding to is. Voordeel daarvan is ook dat ik de vierklauw gedurende het proces kan laten zitten.

Wat betreft het er uit koken van de sappen: klopt, het water heeft na afloop een duidelijk rood/bruine kleur.
M.b.t. het koken staat hier http://www.de-houtdraaier.nl/tips.htm wat informatie.

Wat betreft de beuken schaal: mijn eerste keuze zou zijn hem gewoon nu af te maken, dikte 6-8 mm en dan zal hij wel iets krom trekken, maar vast niet barsten. Maar je kunt koken rustig proberen, natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Dankje voor je reactie,

Heel erg goede / bruikbare informatie op die site

Omdat ik krap met tijd zit denk dat ik hem nu in water onderdompel en dan zaterdag ga koken.
zal eerst een oliedrum moeten halen.

Ik zal een apart onderwerp hierover maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.