Zaagblad voor melamine/hpl diamant?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo allemaal,

Ik heb hier al meerder topics gepost waarop te zien is dat zelf mijn melamineplaten en hpl platen zelf verzaag. Nu wil ik een soort vestiaire-kast maken onder mijn trap (ik zal er binnenkort een topic over starten als ik eraan begin), maar ik ben op zoek naar betere zaagbladen. Voor het zagen van hpl platen heb ik nog niet veel problemen ondervonden, zowel het standaard wisseltand zaagblad van Festool dat meegeleverd word met de ts55 als de cmt-zaagbladen doen het goed.
Probleem is in de melamine... een nieuw zaagblad van CMT (hiervoor geschikt, ik weet de code niet meer, maar heb het in een ander topic al besproken) gaat minder dan 2 platen mee (met nette snede aan boven-en onderkant). ik heb ondertussen al een 4-tal zaagbladen voor melamine die ik om beurt laat herslijpen, maar dat kost ook wat en ik heb de indruk dat de zaagbladen na enkele slijpbeurten nog snellen bot worden.

Nu hoorde ik over diamant-zaagbladen, deze zouden beter zijn maar wel duur... nu ja als ze langer meegaan...
IEMAND ERVARING MET DIAMANTCIRKELZAAGBLADEN?
Weet iemand waar ik die kan kopen / prijs?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Eerste vraag die je moet stellen os of je noet gewoon een betere kwaliteit platen moet gebruiken. Wat voor type plaat gebruik je? Als het spaanplaat is en goedkoop dan zitten er vaak insluitsels in die je bladen slopen.
Met diamant ga je daar net zo goed tegenaan lopen, alleen is eroderen een stuk duurder, reparaties zijn helemaal niet leuk.
Ik zou eerst de oorzaak van de slijtage willen weten voordat ik een aardig kapitaaltje in zaagbladen zou gaan investeren, dus wat zaag je nu exact?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo, bedankt voor de reacties, zand ed id spaanplaat kan misschien wel aanwezig zijn, maar dit heb ik nog niet opgemerkt, ik denk ook niet dat je dat zomaar kan waarnemen. Nafrezen heb ik ook al gedaan, voor stukken die niet meer netjes gezaagd waren, resultaat is dan ook heel goed, maar het werkt toch prettiger (en sneller) als je zaagsnee onmiddellijk proper is.

Is er iemand die ervaring heeft met die diamantcirkelzaagbladen? Niet iedereen heeft toch een formaat of paneelzaag met voorritser ter beschikking?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Diamant zaagt prachtig, alleen moet je plaatmateriaal wel goede kwaliteit zijn. Ik zou beginnen met eens kijken wat je standtijden zijn met andere platen. Zonde van de dure diamantbladen anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

tuoh

Oud hout
Diamant op een handcirkelzaagmachine? Dergelijke zaagbladen werken in combinatie met een Dia. voorritser perfect op gewone paneelzagen en werken fantastisch op een opdeelzaag. Zo uit de losse hand is er niet, of nauwelijks, een beter resultaat mee te krijgen. Als je al een geschikt zaagblad mocht kunnen vinden voor deze toepassing.
Als je enkel kan beschikken over een invalzaag ga je toch best opteren om de zichtkanten van de platen na te frezen, geeft in deze omstandigheden nog altijd het beste eindresultaat. Trouwens de betere kantverlijmers werken ook met een voorfreesaggregaat op de machine:p Werkt economischer, sneller, en geeft altijd een mooier eindresultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.