Mame kast bouwen

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Samen met mijn zoon wil ik een "Mame kast" bouwen voor in de huiskamer, (een van de voordelen van een "mannenhuishouden" ;)).

RetroCade.jpg

In principe wordt voor de zijpanelen altijd 15mm of 18mm MDF gebruikt (de orginele kasten zijn van grove spaanplaat) , dit in verband met de maten "T-Molding" die op de kopse kanten gebruikt wordt. De voor- achter- bovenkant over het algemeen 12mm

T-Molding :
075_600px.jpg

Nu gebruiken veel "kastbouwers" vuren latten in de hoeken voor versteviging, maar... persoonlijk vind ik dat er niet uitzien. Aan de binnenkant zou dat nog meevallen maar in zo'n lade ziet dat er niet uit.

1024x768-IMG_2948.jpg

Voor de zijpanelen zit ik te denken aan pen-gat eventueel gecombineerd met deze :
Hang-en-sluitwerk-5-300x231.jpg

Biscuits zou ook nog kunnen , maar begrijp dat dat qua sterkte niet echt toevoegt, van de andere kant, de hele constructie zal ook wel sterkte brengen. Overigens, met de wielen er onder moet hij wel "drempelproof verplaatsbaar" zijn. Of is pen-gat in combinatie met pocket holes een optie ?

De kast wil ik lamineren met "Formica" (en afwerken met een kantfrees) , en twijfel daarom ook nog steeds tussen multiplex en MDF , oa mbt het gewicht, en omdat het schilderwerk niet superstrak hoeft te zijn, iemand daar tips over ?

Alvast bedankt voor alle commentaren !

Groeten, Bram
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik zou gewoon schroeven en lijm gebruiken als verbinding.
met eventueel een paar deuvels om hem goed op maat in elkaar te kunnen zetten.

als je gaat schilderen is mdf prima.
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
- MDF is zwaar
- multiplex is duurder
- Schroeven in de kopse kant van een plaat zal bij MDF niet sterk zijn (ik zou het niet doen).
- MDF is gevoeliger voor vocht : zet de kast in ieder geval iets van de grond
- Als je de constructie goed maakt is er niets op tegen om mdf te gebruiken, maar het zal een loodzware kast worden. Vooral oppassen bij vervoer, dat je hem niet ontzet als je hem laat schommelen. Ik heb wel +200 (originele) arcadekasten vervoerd en die waren eigenlijk altijd van multiplex. Maar voor thuis is MDF prima.

Een kast die ik heb gebouwd :
DSC_0025_zpsa0a3970b.jpg


...en nog een in aanbouw :)
20160124_141942_resized_zpsmt2bxxlj.jpg
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Zwaar is niet alleen een nadeel denk ik.
iemand die in verdiept in zijn game zit gaat echt niet fijn zinnig om met de sticks.

De verbinding wordt eigenlijk door de lijm gemaakt als je dit gebruikt de schroeven zijn alleen om het even aan te trekken en bij elkaar te houden

maar ook alleen schroeven gaat heel goed in mdf mits je je aan de spelregels houd.
dus een mm of 60 van de rand blijven
voorboren met 3 a 3,5 mm bij een schroef van 4 hangt een beetje van de persing af dus even uitproberen
bij mdf van 18 mm schroeven van minimaal 50mm gebruiken.
(bij 40 trek je de schroef uit het hout bij 50 of langer trek je een verzonken kop door de plaat)

Als je mdf niet met de juiste diameter voorboord zijn schroeven inderdaad waardeloos, ook in het vlak van de plaat omdat de schroef vaak niet goed wil pakken en doordraait waardoor hij maar een fractie van zijn capaciteit krijgt.
keuken leverancier gebruiken niet voor niets vaak pluggen
 
Laatst bewerkt:

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
inderdaad, MDF is wat gewicht betreft niet perse een probleem, ik bedoelde het alleen voor de originele kasten waar veel mee gesleept werd. Daar gebruikten ze multiplex. Die bleven ook prima staan (maar dat had ook met de zware beeldbuizen te maken).
Ik heb mijn kasten allemaal met lamello's gedaan en volledig verlijmd, zit geen schroef in :)
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Ik denk dat Cocobolo me overtuigd heeft om voor multiplex te gaan , welke dikte gebruik je ?. Plak je de side-art meteen op de multiplex of eerst lamineren ?. Kast komt wel iets van de grond te staan, wietjes ( geen zwenk ), en stelpoten die ook in de biljarthoek gebruikt worden.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Als ik het sg van MDF een beetje goed gevonden heb online, ergens tussen de 0.065 en 0.075 gaat me dit per plaat van 18mm ergens tussen de 8 en 16 Kilo besparen.
Gewicht.JPG
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Soortelijk gewicht: ongeveer.

MDF 750kg/m3
Spaanplaat 630kg/m3
Okoume multiplex 500kg/m3
Populieren muliplex 350-450kg/m3
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.