Badkamer meubel

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag allen,

Al weer een tijdje niet actief op forum/ houtbewerking bezig geweest en wil weer starten met een project.

Ik wil een badkamermeubel gaan maken voor de waskom. Het is de bedoeling dat deze aan de muur komt te hangen zodat deze boven de vloer zweeft. Globaal heb ik de afmetingen al maar loop nu tegen twee vraagstukken aan;

1; Het meubel is in principe een rechthoekig ontwerp die ik met "butt joints" wil verbinden. De panelen wil ik van massief hout gaan maken van 15 a 20 mm dik. Ik heb een Festool domino maar ben bang dat een 5x30 domino niet sterk genoeg is om het totaal gewicht te dragen van de kast als ik het top paneel verticaal verbind met de zijpanelen. (ik zou het nl niet mooi vinden om het bovenblad tussen de zijpanelen te verbinden zodat de domino's horizontaal liggen wat volgens mij wel ster genoeg is). Welke opties heb ik?

2; Welke opties zijn er om het meubel te laten hangen aan de meur? Ik wil in iig niet met een "French cleat" systeem aan de gang.

Gr Hilmar
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@ht: Volgens mij bekijk je de sterkte van de domino-verbinding verkeerd. Volgens mij moet je niet kijken naar de sterkte van de domino op zich, maar naar de sterkte van de lijmverbinding die gemaakt is. De domino is slechts het hulpmiddel om een goeie lijmverbinding te maken. (is toch mijn visie erover)
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
1. Kan je een schets plaatsen van de constructie?
Je hoeft je met Domino's niet persé te houden aan de regel 1/3de regel van bij de klassieke pen/gat verbinding. Je moet/kan de Domino dikte kiezen naar gelang het relatieve sterkte verschil tussen het materiaal van de Domino en het materiaal van het meubel.
Bij massief hout (=sterker dan beuken Domino) wil je de Domino (=zwakste schakel) dus iets dikker nemen dan 1/3de van het meubel, dus bv. eentje van 6 of 8mm in je blad van 15mm.
(Omgekeerd kan je bij spaanplaatmateriaal beter een dunnere Domino gebruiken, bv. 5mm in plaatmateriaal van 18mm)
Staat allemaal in de suplemental manual van de Domino, het lezen waard!

2. Wij hebben ons badkamermeubel zwevend bevestigd met een op maat gelaste constructie:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?15015-Advies-badkamermeubel
http://www.woodworking.nl/showthread.php?18507-Draagconstructie-blad-in-nis
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
De ophangbeugels zoals Bobmartin die laat zien worden aan de zijkant van de corpus bevestigd. Omdat het blad er bovenop komt te liggen heeft het blad nauwelijks iets te lijden en is jouw constructie sterk genoeg.
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Dag allen,

Bedankt voor de reacties (sorry voor de late reactie was even niet in het land van de levenden ;p ).

Als ik een dergelijk ophangsysteem zoals bobmartin opperde kan bemachtigen ben ik ook uit het constructie vraagstuk. Dan zal zoals Matie aangeeft het bovenblad op de zijpanelen rusten en verwacht ik zelf ook dat het stevig genoeg moet zijn.

Nu op zoek naar de kastophangers.

@SereN mooi meubel!

Ik hou jullie op de hoogte

Gr Hilmar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.