Merk beitels

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Allen,
ik zit met een klein vraagje en zie door het bos de bomen niet meer.
Ik heb een leuk setje beitels van nederlandse origine "Nooitgedag" (met zwart plastic heft ????), maar in het harde hout ben ik meer aan het slijpen en wetten dan aan het uitsteken... dus ... mijn vraag aan de medeforumleden is :

Welk merk heeft tegen een aanvaardbare prijs een goede (lange standtijd) steekbijtel ?

Een lie-nielsen aan 65 euro per stuk ... dat is toch effe slikken hoor (een beginners-setje is dan al rap over de 300 euro )

Groetjes
Jos Cuypers
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
P

Pel

Guest
De Narex zijn 58 gehard Rockwell, de lie-Nielsen zijn 60-62 gehard Rockwell. Zelf heb ik de Pfeil steekbeitels met slagring, ik moet zeggen die bevallen mij zeer goed en hebben een lange standtijd.

Groet Pel.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
De Narex zijn 58 gehard Rockwell
Ik zie toch overal 59 HRC staan, maar dat ligt mss aan de sites die ik bezoek (houtbewerkingssites eh vetzakskes!).

Wat overigens betekent dat de -duurdere- PLUS serie niet nodig zou zijn, en je ook "gewoon" de PROFI zou kunnen kiezen.

Nu ja, 59 is nog altijd minder dan 60 (een wiskundig bewijs moet ik schuldig blijven; wegens tijdsgebrek, uiteraard, en zeker niet vanwege onvermogen), maar anderzijds, die Bejaarde Hoogmeester van de Manuele Houtbewerking Wiens Naam Ik Even Niet Kan Herinneren is erg te spreken over Narex beitels.

(Over hun raspen dan weer niet, maar dit ter zijde)


[EDIT]Paul Sellers, vaneigens!
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik heb ook Narex beitels, maar de Pfeil zijn m.i. toch beter en hebben een langere standtijd, over hoeveel hard Rockwell beitels zijn is vaak per site verschillend, ik heb op de site van Baptist gekeken.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Breken er stukjes uit het snijvlak? Een mogelijkheid is dan om eventueel de slijphoek iets te veranderen. B.V. van 25 naar 30 graden! Bij Baptist hebben ze mooie hulpstukjes om de snijhoek te meten. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Ander probleem kan zijn dat de beitel te heet wordt bij het slijpen en dan te vlug afkoelen! Zorg ook dat je de steen voor het slijpen drest met een diamant hulpstuk ( voor een paar euro bij Alibaba). Dit geeft veel minder warmte bij het slijpen. Succes, Ernie
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ik heb Narex woodline plus beitels. Ze zijn stukken harder dan de Nooitgedagt/Bahco/etc. beitels. Wel zijn ze daardoor ook stukken lastiger te slijpen, maar de standtijd is zeker gezien de lage prijs heel erg goed. De nieuwe 750 van Stanley is een andere heel fatsoenlijk geprijsde optie, maar minder beitels kopen en dan beter bijv. Sorby, Veritas of LN zijn in mijn ogen ook prima opties.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Het komt neer op het evenwicht tussen hard en slijpbaar. Harder heeft een langere standtijd, maar is moeilijker te slijpen. Daarom prefereer ik Japanse beitels, iets wat blijkbaar bij de westerse fabrikanten ook binnenkomt; je ziet steeds vaker hybrides op de markt komen -- western style met gelamineerd staal, hol geslepen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.