PDA

Bekijk Volledige Versie : Precisie stalen/aluminium driehoek?

SSassen
06-12-16, 12:20
Ik ben op zoek naar een stalen/aluminium driehoek met afmetingen vanaf pakweg 300x300 tot 450x450mm, bij voorkeur met een onderverdeling in millimeters. Ik heb wel een firma gevonden in de VS die zoiets levert, echter in Nederland (of Europa) kan ik deze, of iets vergelijkbaars, niet vinden?

Iemand wellicht suggesties waar ik terecht kan voor onderstaande, of een vergelijkbare, precisie driehoek?

http://www.woodpeck.com/pct.html

cverkooyen
06-12-16, 12:34
Ik heb deze in bestelling staan http://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/speedsquare-metrische-winkelhaak-25-cm/20091

bobmartin
06-12-16, 13:11
Dat is een 'one time tool' van Woodpeckers.
Knap als je die nog vind!
Mag je mij ook tippen.
Ik snap die hele policy niet van dat bedrijf.
Dat ding was in no time uitverkocht en is nog niet nagemaakt, dus nog een keer uitbrengen.

SSassen
06-12-16, 14:18
Ik snap die hele policy niet van dat bedrijf.
Dat ding was in no time uitverkocht en is nog niet nagemaakt, dus nog een keer uitbrengen.

Daar ben ik mij inmiddels ook over aan 't verbazen, want ze zijn inderdaad overal waar ik navraag doe uitverkocht. Lijkt mij dus een succesvol product waar je als commerciŽel bedrijf in dat geval toch zorgt voor een constante voorraad?

bobmartin
06-12-16, 18:15
Als je nog geinteresseerd blijft, kan je dat artikel aanklikken en dan de mail invullen. Heb ik ook gedaan.

SSassen
06-12-16, 18:41
Ik heb zojuist een email ontvangen van Gereedschappro.nl, de 300/450mm Precision Triangle met metrische verdeling, alsook de 450mm los, zijn medio December leverbaar, echter reserveren is wel een must als je een set of een losse 450mm wilt bemachtigen.

cverkooyen
06-12-16, 18:52
En de prijs is ook al bekend?

SSassen
06-12-16, 18:52
Jazeker, 425 euro voor de set, 269 euro voor de 450mm los.

iedereen en niemand
06-12-16, 19:16
Dat vindt ik echt bizar duur voor een stukje aluminium. Als je een beetje kan tekenen met autocad kan je dit heel eenvoudig tekenen en met cnc uit laten snijden/frezen voor een fractie van de prijs.

SSassen
06-12-16, 19:18
Dat vindt ik echt bizar duur voor een stukje aluminium. Als je een beetje kan tekenen met autocad kan je dit heel eenvoudig tekenen en met cnc uit laten snijden/frezen voor een fractie van de prijs.

Regel het en laat ons weten wat het kosten moet, volgens mij vind je dan gretig aftrek op 't forum want het is een handig stuk gereedschap.

O Peatey
06-12-16, 19:26
Voor mij ook een graag (+1)!

Niekosss
06-12-16, 19:37
Ik zeg doen (+1)

Nico Kliko
06-12-16, 19:47
Hoor ik daar nog een seizoen tool??

mk23
06-12-16, 19:59
bij 1:1 koers een markup van 75%:)
En als je het vergelijkt met de prijs van die speedsquare, is ook de Amerikaanse prijs beetje over the top, zelfs als hij rood geanodiseerd is.

Is wel een mooi en handig stuk gereedschap, welke je ook neemt. Ik ben de schaalverdeling van mijn winkelhaak kwijt ;)

Ronny63
06-12-16, 20:02
Ik heb ook interesse voor een grote forum driehoek (set).
Ronny

iedereen en niemand
06-12-16, 20:23
Hoor ik daar nog een seizoen tool??

ik denk het wel Nico ,-) ik heb zelf niet de tijd en connecties om zoiets te realiseren maar zo te zien is er zeker interesse voor.

evs
06-12-16, 21:02

Het magische woord is nauwkeurigheid. Als het allemaal niet heel precies hoeft, 50-100um dan kan je zelf best wat maken. maar als je naar de din875 kijkt dan is het toch andere koek.Dan zit je wel in een andere order van machinerie.

SSassen
06-12-16, 21:13
Het magische woord is nauwkeurigheid. Als het allemaal niet heel precies hoeft, 50-100um dan kan je zelf best wat maken. maar als je naar de din875 kijkt dan is het toch andere koek.Dan zit je wel in een andere order van machinerie.

En daar betaal je dan ook voor, even een driehoek op de CNC uitfrezen is natuurlijk geen sinecure, daar een ordentelijke schaalverdeling op zetten die exact is op beide kanten en over de volle lengte is een heel stuk lastiger.

cverkooyen
07-12-16, 06:09
Ik heb een opzetje gemaakt van een 450mm driehoek met los te nemen strip. Als dit serieus word dan kan ik nog de juiste maaktekeningen maken. Zou iemand hiervan prijzen kunnen opvragen?

5612956130

SereN
07-12-16, 08:38

+1 (ofzoiets)

Die WoodPecker dingen zijn heel duur, maar is (gedeeltelijk) ook wel een reden voor. Even een driehoekje uit een plaat aluminium met de CNC laten frezen is niet hetzelfde. Over de markeringen ga ik dan nog niet beginnen.

Je kan zo'n precisie instrument niet vergelijken met bv. de geleiderail aanslag die Nico heeft laten maken. Het is niets voor niets dat je die ook nog steeds met een winkelhaak moet haaks zetten, en niet gewoon de gaten gebruikt. Voor zulke toleranties is een gewone CNC freesbank niet precies genoeg.

iedereen en niemand
07-12-16, 10:13
Dat je de aanslag haaks moet zetten is logisch. Dat kan ook niet anders omdat je met toleranties van de liniaal zelf zit.

Maar ik ben er van overtuigd dat het mogelijk is om met gewoon goede cnc apparatuur een hoek uit te frezen die nauwkeurig genoeg is voor houtbewerking. En begrijp me niet verkeerd ik ben ook altijd fan van hoge precisie, en iedere nieuwe winkelhaak wordt bij mij ook eerst getest en meestal aangepast. Maar ik ben er ook van overtuigd dat een haak zonder afwijking alleen nut heeft als je werk doet waar geen tolerantie op zit. Want stel je hebt een perfecte haak en je trekt een lijn en je drukt aan het begin van de lijn iets harder dan aan het einde dan heb je al een afwijking als het al lukt om honderd procent de lijn te volgen met bijvoorbeeld zagen. Dus stel dat met betaalbare cnc apparatuur een hoek gefreesd kan worden die max 2/10 mm afwijkt over een lengte van 450 mm denk ik dat we een hele mooie haak hebben die een stuk zuiverder is als een hoop nieuwe haken uit de winkel. En mischien is het zelfs mogelijk een nog hogere precisie te behalen, maar dat zouden we dan moeten navragen bij betreffende bedrijven.

SSassen
07-12-16, 10:22
Ik heb een opzetje gemaakt van een 450mm driehoek met los te nemen strip. Als dit serieus word dan kan ik nog de juiste maaktekeningen maken. Zou iemand hiervan prijzen kunnen opvragen?

Lijkt mij een prima opzet zo, evt. is anodiseren ook een optie, zeker als er een groter aantal gegadigden zijn, alleen zou ik de haak dan wel laten zandstralen of schuren, als je kiest voor een donkere kleur, bv. rood/blauw/zwart kan ook de maatverdeling er met een laser opgezet worden, da's eenvoudig en exact.

SjoerdvR
07-12-16, 10:25
He grappig, een onderwerp waar ik laatst ook al aan dacht.
Een dergelijk stuk tool kan ook uit 1 stuk aluminium worden gefreesd, echter dan zijn de kosten natuurlijk hoger (meer uren en materiaal verlies), maar hij kan wel precies haaks worden (hoe haakser de machine des te haakser de tool).

Ik kan het zelf ook optekenen in Solidworks bijvoorbeeld, maar dan laten frezen. Wellicht moeten we even bij Nico de Kliko kijken hoe hij hier tegenover staat..

SSassen
07-12-16, 10:29
Ik heb wel een adres waar we zoiets kunnen laten frezen en laser graveren e.d. ik zal eens informeren.

SjoerdvR
07-12-16, 10:31
Fijn SSassen, ben benieuwd.

Overigens noemen ze het in Amerika een Speed square https://www.amazon.com/Swanson-S0101-7-inch-Square-Layout/dp/B000IOCN8U?th=1

Ik zou in het ontwerp een dergelijke functie gelijk mee willen nemen: schrijfnokjes, waarin het potlood blijft hangen en je zo eenvoudig een parallelle lijn kan trekken.
IMG_0170.jpeg (http://maxcdn.toolboxbuzz.com/wp-content/uploads/2012/12/IMG_0170.jpeg)

Bijtel
07-12-16, 11:02
Ik vraag me bij nauwkeurigheidsverhalen altijd over hoe nauwkeurig het aftekenen is. Bovendien heb je daarna nog een andere bewerking te doen (zagen/schaven enz), die ook een onnauwkeurigheid heeft. Of de hoek 100 euro kost of 400, daar wordt je werk echt niet nauwkeuriger van.

Ik wil ook nog een betere hoeklineaal hebben (werk al jaren met een nťt niet haakse), maar vind 40 euro eigenlijk wel voldoende.

Hoe en waarmee tekenen ze in Japan af? Daar zijn de houtverbindingen wel aardig nauwkeurig geloof ik.

Zky
07-12-16, 11:14
Als er we hiervoor iets gaan laten fabriceren dan hou ik mij ook aanbevolen, afhankelijk van de prijs.

Leroowj
07-12-16, 11:33
Ik ben ook zeer geÔnteresseerd in de speed square, inderdaad afhankelijk van de prijs.

rmenkveld
07-12-16, 11:46
Ik ben ook zeker geÔnteresseerd, vooral naar de prijs :)

Fluo
07-12-16, 12:52
Zeker ook geinteresseerd...

Huib
07-12-16, 12:59
Ik heb deze in bestelling staan http://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/speedsquare-metrische-winkelhaak-25-cm/20091

Voor die prijs heb je een leuk stuk gereedschap met veel mogelijkheden. Is er al iets bekend wanneer leverbaar?

flyer
07-12-16, 13:21
Yep, hier ook interesse..

Bert Vanderveen
07-12-16, 13:23
Hoe en waarmee tekenen ze in Japan af? Daar zijn de houtverbindingen wel aardig nauwkeurig geloof ik.

Timmerlieden met een bamboo-pen en inkt. De lijndikte is ongeveer hetzelfde als van de slaglijnen (met inkt) die ze ook gebruiken. Gezaagd wordt in de lijn, afhankelijk van de verbinding een tikje naar rechts of naar links.
Meubelmakers werken met mesjes, die zijn er in linker- en rechteruitvoering (dus een rechte zijde aan het blad en een schuine snijkant).
Als meetinstrument wordt vaak een L-haak gebruikt, van vrij dun en soepel materiaal, exact 15 mm breed (schijnt te maken te hebben met een maat die van oudsher gebruikt werd). De haak wordt ook gebruikt voor het aftekenen van hoeken (blijkbaar is het wiskunde-onderwijs in Japan op een hoger niveau dan hier), het uittekenen van pennen/gaten. etc. etc.

Over de speedsquare: Ik vind ze niet geschikt om mee af te tekenen als het om mm's of fijner gaat. Voor de exactheid heb je materiaaldikte nodig en dat houdt in dat je de maatschaal te ver van de ondergrond hebt als je geen schuine kant gebruikt. En een schuine kant met schaal maken is geen simpele bewerking meer, dan wordt zo'n ding erg duur.
In de praktijk gebruik je een goede driehoek om haaks af te tekenen & vervolgens een precies instrument voor maten (en dat kan op heel veel manieren).

cverkooyen
07-12-16, 13:30
Voor die prijs heb je een leuk stuk gereedschap met veel mogelijkheden. Is er al iets bekend wanneer leverbaar?
Als het goed is de 12e

jberends
07-12-16, 15:43
ook (iets kleiner) bij HBM verkrijgbaar voor 7 EUR

https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/meetgereedschappen/pagina-3/silverline-heavy-duty-aluminium-dakbedekkers-meetdriehoek

Huib
07-12-16, 17:24
Over de speedsquare: Ik vind ze niet geschikt om mee af te tekenen als het om mm's of fijner gaat.

Daar is deze tool van Swanson niet voor bedoeld, al zal het op de mm een lijntje zetten wel lukken. Het filmpje op de site laat duidelijk zien waar de sterke punten liggen. En dat is niet met en inkt en een mesjes, al dan niet links of rechts maar gewoon met potlood waar wel een scherpe punt aanzit. Wil je perse werken met een mesje dan raad ik die van veritas aan die kan je nl links en rechts gebruiken, omdat 1 kant vlak is en 1 kant schuin.

De video van Woodpeckers geeft aan dat deze driehoek heel handig is om een mft3 te stellen. Daar heb je echt geen tool van dik boven de 200 euro voor nodig. Met twee bench dogs -zo doe ik het jaren- is het binnen no time gedaan om alles haaks af te stellen. Verder vind ik de tools van Starret meer bieden en voor het geld van de Woodpeckers kan je aardig wat Starret kopen. Die volgens mij ook meer bedoeld zijn voor de houtbewerker.

Leuk om te weten dat de Woodpeckers nauwkeurig is tot op de duizendste mm maar heb je dat bij houtbewerken ook echt nodig? Knappe houtbewerker die op de 1000e nauwkeurig kan zagen, raspen enz. en ook al zijn machines binnen deze toleranties werken.

Goed ieder zijn ding en als je denk dat het je leven als houtbewerker aangenamer maakt en je precisie ten goede komt. Doen!

RDE
07-12-16, 20:26
+1 (ofzoiets)

Voor zulke toleranties is een gewone CNC freesbank niet precies genoeg.

Die zin snap ik toch niet zo goed, ik ben nu ongeveer een dikke 20 jaar bezig in de machinebouw en ik heb hier een 5 tal hedendaagse ( lees de oudste ongeveer 8 jaar ) CNC freesmachines staan, met elk van deze machines wil ik onmiddellijk een perfecte winkelhaak frezen hoor. Ik heb hier machines met bereiken X-Y van 1200 X 1000 mm en de grootste machine heeft een bereik van 8m op 1.6m , bij de laatste grote servicebeurt van deze machine zat er een tollerantie van welgeteld 0,003mm op een bereik van 8m ( 3 duizendste van een mm ! ) , voor een winkelhaakje van 450mm lang al dit ruimschoots volstaan hoor...
Woodpeckers heeft goed en mooi spul maar is niet goedkoop , ik heb zelf ook wel wat Woodpeckers haken en T lineaal , story stick enz maar alles wat ik zelf kan maken doe ik hier op m'n machines wel hoor ( zoals ik m'n hoekaanslag voor m'n zaaglineaal heb gemaakt die hier populair is geworden). Het moeilijkste is de graveringen , om die precies te etsen is dat niet goedkoop. Rood anodiseren is trouwens ook niet zo goedkoop.
Hoe ik het meestal doe is een kwaliteit aluminium kiezen zonder veel interne spanning , dan de stukken waterjetsnijden met een klein beetje overmaat want zoiezo krijg je wat verbuiging door spanning die vrijkomt , daarna op de CNC met goed snijmateriaal afwerken en klaar is kees.
Misschien moet ik idd ook maar eens zo'n winkelhaakje proberen te maken zoals hierboven, als ik eens een gaatje kan vinden met kerst en nieuw misschien...

SSassen
08-12-16, 09:47
... bij de laatste grote servicebeurt van deze machine zat er een tollerantie van welgeteld 0,003mm op een bereik van 8m ( 3 duizendste van een mm ! )

Dat lijkt mij ietwat te optimistisch, 0.3mm lijkt mij een reŽle waarde dat is op 8m echt behoorlijk nauwkeurig, foutmarge is dan namelijk 0.00375%.

SereN
08-12-16, 10:44
Die zin snap ik toch niet zo goed, ik ben nu ongeveer een dikke 20 jaar bezig in de machinebouw en ik heb hier een 5 tal hedendaagse ( lees de oudste ongeveer 8 jaar ) CNC freesmachines staan, met elk van deze machines wil ik onmiddellijk een perfecte winkelhaak frezen hoor. Ik heb hier machines met bereiken X-Y van 1200 X 1000 mm en de grootste machine heeft een bereik van 8m op 1.6m , bij de laatste grote servicebeurt van deze machine zat er een tollerantie van welgeteld 0,003mm op een bereik van 8m ( 3 duizendste van een mm ! ) , voor een winkelhaakje van 450mm lang al dit ruimschoots volstaan hoor...
Woodpeckers heeft goed en mooi spul maar is niet goedkoop , ik heb zelf ook wel wat Woodpeckers haken en T lineaal , story stick enz maar alles wat ik zelf kan maken doe ik hier op m'n machines wel hoor ( zoals ik m'n hoekaanslag voor m'n zaaglineaal heb gemaakt die hier populair is geworden). Het moeilijkste is de graveringen , om die precies te etsen is dat niet goedkoop. Rood anodiseren is trouwens ook niet zo goedkoop.
Hoe ik het meestal doe is een kwaliteit aluminium kiezen zonder veel interne spanning , dan de stukken waterjetsnijden met een klein beetje overmaat want zoiezo krijg je wat verbuiging door spanning die vrijkomt , daarna op de CNC met goed snijmateriaal afwerken en klaar is kees.
Misschien moet ik idd ook maar eens zo'n winkelhaakje proberen te maken zoals hierboven, als ik eens een gaatje kan vinden met kerst en nieuw misschien...

Ik heb het over een exacte kopij maken van die WoodPeckers PCT, met markeringen etc. Dat doe je niet gewoon op eender welk CNC bankje, met eender welk stukje aluminium. (want zo werd er hier wel even licht overgegaan) Je geeft zelf al aan dat er goede kwaliteit, spanningsloos, aluminium nodig is, een waterjetsnijmachine, graveren, ... je ziet, het is allemaal niet zo vanzelfsprekend. Dan heb ik nog niks gezien over compenseren van thermische vervorming, kwaliteitscontrole, nabewerking, etc. ...

Voor een 'gewoon' blokhaakje hoeft het waarschijnlijk allemaal niet zo spannend te worden...

Edit: 'Production update' filmpje van die WoodPeckers PCT: https://youtu.be/_PzbUofCNUQ , met alleen een CNC bankje kom je er dus niet...

RDE
08-12-16, 10:54
Dat lijkt mij ietwat te optimistisch, 0.003m lijkt mij een reŽle waarde, da's 0.3mm en dat is op 8m echt behoorlijk nauwkeurig, foutmarge is dan namelijk 0.00375%.

Ik denk dat je niet echt een idee hebt van hoe precies een CNC freesmachine tegenwoordig is ( en moet zijn ) , 0.3mm afwijking op een machineconstructie waar kogelomloopgeleidingen , kogelspindels enzo geplaatst worden en een week later liggen de kogels op de grond en alles is naar de vaantjes... In deze sector van machines gaat het wel degelijk over duizendsten van mm's hoor.

SSassen
08-12-16, 11:14
Ik denk dat je niet echt een idee hebt van hoe precies een CNC freesmachine tegenwoordig is ( en moet zijn ) , 0.3mm afwijking op een machineconstructie waar kogelomloopgeleidingen , kogelspindels enzo geplaatst worden en een week later liggen de kogels op de grond en alles is naar de vaantjes... In deze sector van machines gaat het wel degelijk over duizendsten van mm's hoor.

Op een lengte van 8m vind ik 0.3mm heel realistisch, simpelweg omdat uitzet en krimp van zo'n machine met een stalen of gietijzeren frame al groter is dan de 0.003mm waar je eerder aan refereerde. De lineaire uitzettingscoefficient van staal is 12.0x10^-6m/m per graad, oftewel als de temperatuur met 5 graden stijgt of daalt is een 8m lange stalen framebalk al 5x8x12.0x10^-6m in lengte toegenomen of gekrompen, da's effectief 0.00048m, oftewel 0.48mm.

RDE
08-12-16, 11:31
Op een lengte van 8m vind ik 0.3mm heel realistisch, simpelweg omdat uitzet en krimp van zo'n machine met een stalen of gietijzeren frame al groter is dan de 0.003mm waar je eerder aan refereerde. De lineaire uitzettingscoefficient van staal is 12.0x10^-6m/m per graad, oftewel als de temperatuur met 5 graden stijgt of daalt is een 8m lange stalen framebalk al 5x8x12.0x10^-6m in lengte toegenomen of gekrompen, da's effectief 0.00048m, oftewel 0.48mm.

Ik denk dat je helemaal nog nooit van dicht een deftige CNC hebt gezien als ik zie wat je neerpent ( met alle respect trouwens, maar je slaat de bal behoorlijk mis...) , Ik zou zeggen ga eens wat lectuur opzoeken van bvb freesmachines van Zayer , Nicolas Correa , Pama , Ibarmia enz... Daar zal je mits wat zoekwerk kunnen uitvissen hoe die mannen die uitzettingen allemaal oplossen.
Enkele weken terug hebben we een stuk laten nafrezen voor een machine die we hier aan het bouwen zijn ( een freesmachine op maat voor een specifiek product ) , het stuk was net te groot voor onze eigen kolomfreesmachine ( max 8m ) dus zijn we naar een toeleverancier hier in de buurt geweest om de afwerking te doen :

Deze machine heeft een freesbed van 44m x 8m en kant stukken tot 7.5m hoog aan , op het einde staat zelfs nog een rotatieve vlakke draaiplaat van 6.5m diam.
Dit bedrijf is in staat om met deze machine tot op 5 honderste mm te werken met deze machine ( excuus voor de mottige gsm pic ):

http://i63.tinypic.com/2en439u.jpg

SSassen
08-12-16, 11:41
Ik denk dat je helemaal nog nooit van dicht een deftige CNC hebt gezien ...

Dat klopt, maar ik laat me graag informeren over de mogelijkheden, temeer omdat toleranties in duizendsten van millimeter op lengtes van 8m nogal onwerkelijk overkomen op iemand die voornamelijk met hout werkt. Je zal dan toch binnen zo'n machine op alle assen moeten compenseren op uitzet en krimp, anders haal je dergelijke toleranties nooit. Vraag ik mij ook af wat voor spindles er dan gebruikt worden, want de omloopnauwkeurigheid daarvan, en het gebruikte gereedschap erin, is naar mijn weten ook niet op duizendsten gespecificeerd?

emy
09-12-16, 15:53
Dat is ook een beetje het verschil tussen de metaal en het hout.
De 1 meet met de duimstok en kijkt niet zo op de mm,de ander met een schuifmaat en dat is in de ogen van draaiers/frezers nog te ruw en meten met de micrometer!

cverkooyen
13-01-17, 16:55
Ik heb wel een adres waar we zoiets kunnen laten frezen en laser graveren e.d. ik zal eens informeren.

Hoi Ssassen, weet jij toevallig al wat meer?

bobmartin
13-01-17, 18:05
@SSassen.
Bedankt voor de tip nog!;)

https://youtu.be/_PzbUofCNUQ

SSassen
13-01-17, 19:48
Hoi Ssassen, weet jij toevallig al wat meer?

Nee, helaas is het niet gelukt, ik heb inmiddels de originele set gekocht.

cverkooyen
13-01-17, 19:53
Zijn er dan anderen met connecties?

Nova
13-01-17, 21:08
Is dit nu een Woodworking forum of een instrumentmakers forum, waar gaat het over met al die toleranties, koop een knappe winkelhaak en je heb de halve wereld gewonnen.

flyer
13-01-17, 22:16
En zo is het..

brt
14-01-17, 15:44
Het ging wel een beetje over instrumentenmakerij.... Met name dat die woodpeckers instrumenten overdreven duur zijn en een mate van precisie hebben (of attesteren deze te hebben) die niet nodig is... Als je ze voor houtbewerking gebruikt en je gaat er x aantal keer met een markeermes langs (alu...), zijn ze die precisie lang kwijt. Een MFT stellen hiermee is ook zwaar overdreven gezien de MFT zelf niet aan diezelfde toleranties voldoet...

Sluit mij er bij aan dat je bij starret meer waar voor je geld krijgt + een product krijgt dat meer aangepast is aan zijn taak...

Okke
14-01-17, 19:51
Dat klopt, maar ik laat me graag informeren over de mogelijkheden, temeer omdat toleranties in duizendsten van millimeter op lengtes van 8m nogal onwerkelijk overkomen op iemand die voornamelijk met hout werkt. Je zal dan toch binnen zo'n machine op alle assen moeten compenseren op uitzet en krimp, anders haal je dergelijke toleranties nooit. Vraag ik mij ook af wat voor spindles er dan gebruikt worden, want de omloopnauwkeurigheid daarvan, en het gebruikte gereedschap erin, is naar mijn weten ook niet op duizendsten gespecificeerd?

Om hier toch nog even op terug te komen (sorry), ik werk bij een NL bedrijf dat met licht, lijntjes projecteert met nanometers nauwkeurigheid (zo kunnen we op de doorsnede van een menselijke haar 2000! lijnen zetten) en daar kunnen we dus echt niet een tolerantie hebben van 0,3mm op 8meter. Frames e.d. worden van aluminium gemaakt en in deze business is het extra belangrijk dat de marges zo klein mogelijk zijn. Je kan je daarom ook niet voorstellen wat er mogelijk is tegenwoordig :) .

Kijk je naar het Woodpeckerspul, het is erg mooi wat ze maken, voor de houtbewerking totaal onnodig. Voor veel minder euro's koop je net zo bruikbaar spul uit de metaalbewerking (blokhaken DIN875 gekwalificeerd). Maar goed, net als dat velen Festool, Bosch, Makita, etc. kopen wat totaal onnodig is voor 90% van de leden van dit forum, doen we het toch omdat het zo mooi is en zo fijn werkt (en daar hoor ik zelf ook bij ;) ).

BenBinnen
16-01-17, 08:46
Ook nog even over die'Precision Triangles' van Woodpeckers.
Tolerantie van 0.001”= 0,0254 mm = 25,4 micrometer.
Volgens de DIN875 komtdit voor een 30 cm haak neer op een
nauwkeurigheidstolerantievan 1. (=25 micrometer)
DIN875-1, niet bepaaldprecisie, als ik het goed heb.

Toxiq
16-01-17, 09:04
en hoever zijn we nu om zelf van die dingen te laten maken, want ook dat zag ik voorbij komen
Ik heb in het verleden wel wat alu onderdelen laten maken, deze ook laten anodiseren en na 5 jaar buiten zien ze er nog steeds perfect uit
is er interesse dat we dit gaan doen, ik wel en wil ook wel meedenken/contact opnemen met... daar waar nodig ?
enne 25 of 50 micrometer in hout bewerking ? ik geloof dat ik ze allebei wel ok vind :-)

Spijkers met koppen slaan ?!

Jos Cuypers
18-01-17, 14:40
Gewoon mij gevoel ....

eerst aftekenen met een potlood van 0.5 mm dik met een lineaal met 0.025 tolerance om dan het geheel met handzaag en dan met beitel af te werken...

Bijtel
18-01-17, 16:11
dan het geheel met handzaag en bijtel af te werken...

Wat moet ik doen :confused:

tuoh
18-01-17, 18:54
Misschien een storende spelfout rechtzetten:p (bijtel = beitel)

BossyRangs
18-01-17, 18:59
Bijtel, jongen. Je bent hier niet meer welkom onder je huidige nickname :p Verzin maar iets anders, want je zet ons aan tot fouten :D

rmenkveld
18-01-17, 19:09
Wat moet ik doen :confused:
Ik vind Bijtel afwerken wel een beetje ver gaan voor een forum jongens...
Wel lief blijven heren!

Toxiq
18-01-17, 20:36
oh....dat gebeurd ook op jongens/jongens forums hoor dat ze elkaar afwerken, dat hoort juist tot het lief zijn voor elkaar
Welkom in 2017, kan allemaal :D

Jos Cuypers
19-01-17, 09:43
Oops, spelfoutje van mij. Sorry Bijtel, was echt niet de bedoeling.... - Heb mijn bericht aangepast.

Wilde gewoon laten aanvoelen dat al dat gedoe over hoge precisie ver overdreven is.
Ik gebruik al jaren een Inox blokhaak van Facom en heb recent een kleinere aangekocht (zie foto)
58510

Sorry
Jos

Bijtel
19-01-17, 09:43
:D