Kozijnen maken

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Nee, geen hoogdravend onderwerp, met allerlei verfijnde technieken, maar gewoon een onderwerp over een nieuwe ervaring: kozijnen maken.

Na het opvragen van diverse offertes voor het maken van een heel aantal kozijnen heb ik besloten om de 'stoute' schoenen aan te trekken en zelf de kozijnen te gaan maken.

Zaterdag heb ik eerst een soort tafel gemaakt voor mijn Festool Kapex, na een paar uurtjes zagen, lijmen en schroeven had ik een handig hulpstuk. Vervolgens meten, nadenken en wat proberen. In combinatie met mijn Festool CS 70 heb ik nu een prima set om snel de verbindingen te kunnen zagen. (in 10 minuten had ik mijn eerste gecontramalde perfect passende verbindingen!)

De ramen wil ik ook maken met gecontramalde verbindingen, maar hier wil ik nog een extra Domino in plaatsen voor de stevigheid.

De scharnieren zullen ingefreesd worden met een paar handige mallen.

Uiteraard sta ik open voor goede tips!
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Hallo Houtbewerker,

Misschien kan je een paar foto's laten zien van je tafel cq hulpstuk.
Hier zijn wij natuurlijk altijd in geinteresseerd.
Verder wens ik je succes met het maken van de kozijnen.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Hierbij een aantal foto's, zoals je ziet is het een simpel te maken hulpstuk, maar enorm handig. Vanmiddag heb ik weer wat kozijnhout gehaald, en het is nu echt heel snel werken, reken ongeveer 5 minuten per verbinding... Daar komen natuurlijk nog uren bij voor lijmen, schroeven, schuren, gronden, scharnieren infrezen, etc..

De kozijnen voor de ramen varieren tussen 125 breedt en 150 hoog, de deurkozijnen worden 250 hoog en tussen de 100 en 200 breedt. Voor het verlijmen wil ik een hulpstuk maken door op een plaat hout twee balken haaks t.o.v. elkaar te schroeven, om zo een gemakkelijk beginstuk te hebben, verder meten, meten en nog eens meten..

Indien er nog tips zijn voor verlijmen, of andere zaken, ik hoor ze graag!

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.