T track tbv afkort zaag station

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik ga hem toch even in een apart topic openen, omdat het in het pockethole topic een beetje offtopic gaat nu.

Voor mijn zaagstation ben ik bezig met het zoeken naar een stop systeem middels een t track. Een beetje zoals het kreg track en stop systeem, wat ik alleen te duur vind en maar 1,5 meter rail bevat terwijl ik 220m nodig heb.

Nu zag ik dat @SkyBiker een mooi systeem heeft gemaakt met de rails van Baptist, echter op Baptist heb je drie soorten rails, A, B en C, met als verschillen dat de ene net als bij @Skybiker gefreesd wordt in de geleider aan de zijkant, en de ander weer bovenop loopt (zoals die van Kreg). Het voordeel van ingefreesd vind ik dat het er wel strak uitziet, het voordeel van erop vind ik deze aanschafbare stop:

https://www.baptist.nl/m/houtbewerk...ezen/langsgeleider-met-aanslag-tbv-t-track-b-

Ook heeft INCRA niet al te dure t tracks, en INCRA heeft ook een eigen stop. Maar die stop vind ik er wat ingewikkeld uit zien voor een simpel zaagstation.

Zie hier de t track van INCRA: http://www.gereedschappro.nl/overig...m-track/1684?gclid=CNDIv4nQ2tACFUu3GwodIvIFnQ

De keuze is reuze, advies gevraagd aan de mannen hier die al een afkortzaagstation hebben en wat de pro's en don'ts zijn bij een stop systeem.

Ik zag trouwens dat @Slybiker zijn geleider in MDF heeft gefreesd, is MDF het beste materiaal voor geleiding of zijn er nog betere materialen voor een soepele geleiding?

/discuss 😎✌️
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
De stop die jij wilt gebruik ik op mijn Kreg freestafel, voor je zaagstation is deze niet geschikt als je balken wilt zagen daar je dit soort stops makkelijk een mm of meer wegdrukt met zwaarder materiaal, ook ik had dit in overweging genomen voor mijn zaagstation. mijn advies maak een zwaardere stop.

Het mdf heb ik alleen gebruikt omdat ik dit als strook had liggen, en daardoor geen zin had om een dure multiplex plaat te verzagen, aldaar het wel lekker glad is en makkelijk schuiift, ook het plaklint bleef prima plakken nadat ik de gefreesde sleuf goed stofvrij had gemaakt.

Ook voor mij is het mijn eerste zaagstation dus de pro`s e don`ts is ook voor mij een trail en error. maar zoals het er nu uitziet zaagt mijn station tot op de halve mm zuiver.

De A, B en C rails verschillen alleen in de maten, ik ging voor de B rails maar die zijn voorlopig niet leverbaar en koos daarom maar voor de A rails, T-bouten van Kreg heb ik zat liggen en die passen er goed in en glijden ook goed door de A Rails. Dus de goedkoopste rails is goed genoeg voor een stopblok systeem.

Al met al, ik ben blij met de keuze die ik voor mij zelf heb gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Goed advies! Toch wilde jij in eerste instantie andere rails hebben toch? Waarom?
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Goed advies! Toch wilde jij in eerste instantie andere rails hebben toch? Waarom?

Ik denk dat dit met de maat te maken had, de a track heeft maar 4.4 mm ruimte voor het voetje van de t-bout, en deze had ik niet in de buurt.
Dus moest even 20 km heen en weer om te meten.

En ik had ook geen zin in een veel duurdere t-track te moeten kopen daar ik er 3 wilde hebben. Scheelt nu zo 14 euro per t-track.
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik ben verkocht, ga ook die track van baptist halen. Waar heb jij je tbout gehaald want die maat heb ik dan ook nodig
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik ben verkocht, ga ook die track van baptist halen. Waar heb jij je tbout gehaald want die maat heb ik dan ook nodig

Die T-boutjes komen met de Incra en Kreg spullen mee,van beide merken heb ik best veel dingen. Maar volgens mij kan je bij Gereedschap pro losse setjes kopen met de draaiknoppen erbij.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Nu twijfel ik toch nog steeds een beetje tussen de INCRA http://www.gereedschappro.nl/overig/t-track-regular-enkele-t-rail-122cm/1685
of die van Baptist, door de verzendkosten scheelt het maar erg weinig, want als ik bij Baptist de track koop ben ik extra verzendkosten kwijt omdat ik bij gereedschappro toch nog aparte knoppen moet kopen. Ik dacht overigens aan deze knoppen: http://www.gereedschappro.nl/overig/build-it-knoppen-bouten-en-ringen-tbv-t-track/2257

@3dmazter ik heb die van jou ook nog in overweging genomen, maar ben niet zo sterk in Duits..

De twijfel is groot, de incra is wel 13mm diep terwijl de Baptist maar 9,5mm diep is, wat wel inhoud dat de Incra een dikkere geleidingsstrook nodig heeft om stevig te blijven en wat vlees over te houden (miss 22mm ofzo), twijfels twijfels, bij elkaar scheelt het overigens 7 euro met de Baptist als totaalplaatje, dus daar kijk ik maar niet naar.

Verder zoek ik nog een goed plakmeetlint, want die van Baptist gaat maar tot 120 cm, ik heb echt ruim 2 meter nodig, iemand een idee?
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Twee van die gratis dingen van bijvoorbeeld de karwei met een beetje spuitlijm op de achterkant?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
"t-bout" heb ik gewoon zelf gemaakt. Een haakse slijper doet wonderen. Een bout pakken die net ff te groot is en het exces weg slijpen.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Goede tips mensen ik ga nog eens goed kijken, de mogelijkheden lijken eindeloos, maar ik wil het gelijk goed doen. Ik zit idd een beetje met dat lint, die 2 meter van Conrad lijkt me wel wat. Losse meetdelen schiet natuurlijk niet op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.