advies bij ontwerp design open wandkast: verstek of niet?

babipsylon

Nieuw lid
5 mrt 2016
24
0
hoi

Op de foto zien jullie een kastje dat ik ook zou willen maken, maar dan in het groot en op maat voor mijn muur, met meerdere rechthoeken in elkaar. Op de foto is het verstek gezaagd. Nu weet ik niet of ik dat beter ook doe, en hoe ik dat dan stevig kan verbinden. Of maak ik het beter gewoon recht? En dan de zijkanten langer, met de boven en onderkant ertussenin veronderstel ik. Wat zou de beste techniek zijn om, als ik het niet op verstek zaag, het mooi aaneen te krijgen? Pluggen? Vijzen, maar die zie je langs de buitenkant... . En op de foto zie ik geen ophangsysteem... . Wat zouden ze gebruikt hebben?

Dank je wel, groeten

Ruben
Daily-Gems.jpg
link naar foto: https://www.crowdyhouse.com/shop/da...mpaign=affiliate&utm_medium=LinkAds&utm_term=
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
volgens mij is het gemaakt van multiplex.
Dan zou ik toch voor verstek gaan ivm lelijke kopse eindes.
Lijmen en een paar lamello's is voldoende.
Mocht je hem zelf van masief hout maken zonder verstek.
Dan lijmen en vast zetten met schroeven die je netjes uitmeet zodat ze aan alle kanten op de zelfde afstand van de rand en elkaar zitten.
Gebruik dunne schroeven 3x40.
laat et spul drogen.
schroeven er weer uitdraaien.
En 6mm gat boren waar een schroef zat.
Daar lijm je een mooi deuveltje in (zonder ribbels)
mag ook in contrasterende kleur.
Dan kort afzagen en vlak schuren.
En zo is ook de verbinding sierlijk en sterk
 

babipsylon

Nieuw lid
5 mrt 2016
24
0
hoi 3dmazter

Merci voor de tips. Idd, multiplex, 18mm dik dacht ik te kopen. Voor lamello's heb ik wel al een groeffreesmachine nodig, en die heb ik niet (ik heb enkel een boor en klemmen, verder niets van materiaal eigenlijk, ben nooit met hout bezig). Zou het werken als ik gaatjes voor plugjes/deuveltjes boor aan binnenkant en daar wat lijm+deuveltje op aanbreng, als wel als op de randen? Dan zouden de deuveltjes aan de binnenkant zitten... . Kan ik je techniek voor deuveltje aan de buitenkant ook toepassen met multiplex?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
jazeker kun je dat ook toepassen op multiplex.
Zorg wel voor een goede multiplex dan ziet dat er best netjes uit.
uiteraard kun je ook de deuvels blind bevestigen als je dat wilt.
Dus aan de binnenkant.
 

babipsylon

Nieuw lid
5 mrt 2016
24
0
Maar stel zo 4 deuveltjes van 6mm in een verstek verbinding, verlijmd. Hoeveel kg zou dat kunnen houden? Kzou zeggen niet meer dan 2 kg? Moet ik geen zotte dingen gaan op plaatsen?

r
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als u nooit met hout bezig bent, komt dat met dat verstek wel goed dan?

Als het verstek al goedkomt, kun je ook koud verlijmen.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.