Beste manier om Zitjes te schuren

louisbanens

Nieuw lid
13 feb 2012
17
0
Hallo,

Ik wil een stuk of 100 ronde zitjes maken van zacht vuren of grenen hout. Diameter +-30 cm en +-2,5cm dik. Er zit ook een ovaal gat in het midden (+- 10cm). De kanten, ook van het ovale gat zijn afgerond. Nu vraag ik me af hoe ik het best en snelst de rondingen kan schuren. Ik zat te denken aan bv. zo'n schuurroller van Bosch (https://www.conrad.nl/nl/bosch-06033b5000-schuurroller-prr-250-es-402373.html) om de rondingen te schuren of is wellicht een oscillerende schuurmachine handiger? (https://www.baptist.nl/houtbewerker...chines/record-bbs1-oscillerende-schuurmachine). Of wellicht nog een andere manier?

Graag jullie advies.
 
P

Pel

Guest
Ik zou het op de frees doen, door er een mooie ronde kant aan te frezen.

Groet Pel.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Ik zou het op de frees doen, door er een mooie ronde kant aan te frezen.

Groet Pel.

ik denk dat hij het schuren van de zijkanten bedoeld en de zijkanten van de ovale gat.

Het ovale gat zal ik met de oscillerende schuurmachine doen en de buitenrand met een vlakschuurmachine en je afrondingen met de hand.
 
P

Pel

Guest
Als je een kolomboor machine hebt, is dit misschien een optie, ook verkrijgbaar bij Baptist?

Groet Pel.

large_14544252628444.jpg
 
P

Pel

Guest
Het voordeel van de rollen van Baptist, is de prijs €59,95, ik heb er een kast voor gemaakt wat ik op de boorkolom kan plaatsen, de tekening van de kast zit er dacht ik bij. Je kunt er ook nieuw schuurpapier in zetten als het schuurpapier op de schuurrol niet meer schuurt. En je hebt vier verschillende rondingen, de kleine rol kun je makkelijk ook in de boormachine plaatsen.

Groet Pel.

Groet Pel.large_13978223026019.jpg
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Al een tijd gebruik ik zelf een eenvoudig schuurhulpmiddel. Het lijkt om de schuurrollen van Batist, echter het kostte slechts een fractie daarvan. Stukje schuurpapier, een slotbout en een stukje hout, dat ik met de gatenzaag heb uitgezaagd.20161204_161928.jpg
 
Laatst bewerkt:

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Volgens mij heb ik daar destijds gewoon wat witte houtlijm tussen gedaan en verder zit het geklemd in een zaagsnede. Het is alweer een tijdje geleden, dat ik het gemaakt heb. Mbt tot de lijm ben ik niet helemaal zeker. Maar het werkt prima. Soms in de kolomboor, andere keer de accuboor. Kost bijna niks en werkt prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.