Danish oil veilig bewaren.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Vandaag een stuk kers wortel voorgedraaid

20161203_114054.jpg

Ik wil deze en aantal keren insmeren met Danish oil om het drogen te vertragen.

Nu wil ik vragen ik het doekje op deze manier veilig en paar dagen kan bewaren.

20161203_114040.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Het doekje onder de olie bewaren is beter: er kan zo wel geen extra zuurstof bij komen maar of dit genoeg is...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Wat versta je onder veilig bewaren?
Als het is om het risico op zelfontbranding te beperken zou ik me met zo een klein doekje geen zorgen maken. Zelfontbranding is het gevolg van warmteontwikkeling tijdens het drogen (oxideren) van de olie.
Hier vlak in de buurt is enkele jaren brand ontstaan door broei van vodden die gebruikt waren voor een vloer te oliën. Maar het betrof toen een flink aantal doeken gedrenkt met een snel drogende olie die in een afgesloten vuilniszak waren gestoken. Een situatie die niet te vergelijken is met de jouwe.
Mooi schaaltje trouwens!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat versta je onder veilig bewaren?
Als het is om het risico op zelfontbranding te beperken zou ik me met zo een klein doekje geen zorgen maken. Zelfontbranding is het gevolg van warmteontwikkeling tijdens het drogen (oxideren) van de olie.
Hier vlak in de buurt is enkele jaren brand ontstaan door broei van vodden die gebruikt waren voor een vloer te oliën. Maar het betrof toen een flink aantal doeken gedrenkt met een snel drogende olie die in een afgesloten vuilniszak waren gestoken. Een situatie die niet te vergelijken is met de jouwe.
Mooi schaaltje trouwens!

Klopt. 1 doekje of tissue levert geen risico op, de eventueel te vormen warmte kan voldoende weg - in feite levert de pot, doordat er geen luchtbeweging is theoretisch een (iets) groter risico dan waneer je het tissue gewoon open aan de lucht laat liggen...
 
Ik denk ook dat dat jampotje met doekje weinig gevaar opleverd. Vooral als je het bv morgen weer gebruikt.
Lappen/doeken die met een grote hoeveelheid olie in aanraking zijn geweest hang ik meestal uit op een veilige locatie. Zodat deze opdrogen zonder kans op broei.
Opgepropt onderin de afval bak is geen optie.

Gr Edwin
 
Ooooh, bijna vergeten. Prachtig hout.... Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Kersen altijd +1 :cool:


Ik denk ook dat dat jampotje met doekje weinig gevaar opleverd. Vooral als je het bv morgen weer gebruikt.
Lappen/doeken die met een grote hoeveelheid olie in aanraking zijn geweest hang ik meestal uit op een veilige locatie. Zodat deze opdrogen zonder kans op broei.
Opgepropt onderin de afval bak is geen optie.

Gr Edwin
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Is dit overigens een aandachtspunt voor elk type olie? Ik neem aan dat je je bij bijvoorbeeld walnoot- & kersenpitolie geen zorgen om hoeft te maken?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
65
Het moet raar lopen als het buiten het potje brand. Want vuur gaat vanzelf uit als het zuurstof op is. Het kan gebeuren dat het potje ploft vanwege dat de olie vlamvat. Maar het lijkt me sterk dat gaat gebeuren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Is dit overigens een aandachtspunt voor elk type olie? Ik neem aan dat je je bij bijvoorbeeld walnoot- & kersenpitolie geen zorgen om hoeft te maken?

Kersenpitolie is voor zover ik weet geen drogende olie. Walnootolie is een semidrogende olie. Zonder siccatief droogt walnootolie zo langzaam dat er nauwelijks sprake is van een temperatuureffect. Ga je een siccatief toevoegen dan is het theoretisch mogelijk. Erg waarschijnlijk is het niet.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Bedankt allemaal voor de reacties en tips.
Ik moet er niet aan denken dat de hele boel in de hens vliegt.

Ik hoop dat de schaal mooi droogt.... als deze klaar is zal ik zeker fotos plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.