Voorstellen en gelijk een vraag

cullyn

Nieuw lid
26 sep 2016
13
0
Puttershoek
Hallo,

Ook ik zou me graag voorstellen als nieuw lid op jullie forum;
Mijn naam is Stefan en ben een 31 jarige, beginnende "wood worker". Middels de wondere wereld van YouTube is er voor mij voldoende basiskennis beschikbaar om op z'n minst iéts te kunnenmaken. Hoever ik het schop, dat zullen we zien :) Ongetwijfeld zal dit forum een handige nieuwe bron van informatie zijn.
Alles moet voor mij gaan gebeuren in een onlangs gebouwde schuur... schuurtje liever gezegd, maar ach.. de tuin was nu eenmaal niet groter ;) Daarnaast is er nog wel een bijkeuken in huis waar ik gedurende de wintermaanden wat kan doen, maar de beschikbare ruimte goed benutten wordt/is mijn grootste uitdaging.

Vanwege die beperkte ruimte en het ontbreken van (bijvoorbeeld) een geluidsarme garage, zal ik sommige elektrische apparaten gewoonweg niet aan kunnen schaffen. De tafelzaag is vanwege de enorme herrie vervangen voor een cirkelzaag met geleider en een toekomstige lintzaag, en zoiets als een vandiktebank komt er gewoon niet.

Mijn eerste vraag aan jullie is dan ook; is er wellicht iemand in de omgeving van Puttershoek/Dordrecht die een vandiktebank heeft staan, waarop ik (tegen vergoeding uiteraard) die ene keer per jaar dat ik een project zal hebben waarbij afvlakken écht nodig is, dit kan komen doen?
Voorbeeld is m'n werkbank welke ik binnenkort wil gaan maken, en waarvan het tafelblad uit 5x10's zou kunnen bestaan. Verlijmd moeten deze dan wel afgevlakt worden.

Hier wat foto's van m'n kleine wood working schuurtje, en een tweetal projectjes:

IMG_0922.jpg IMG_0929.jpg

IMG_1224.jpg IMG_1225.jpg

Vriendelijke groet,

Stefan
 

cullyn

Nieuw lid
26 sep 2016
13
0
Puttershoek
Dankjulliewel!

@JochemK Ik heb 'n tafelzaag gehad in de korte tijd dat ik nu met hout bezig ben, maar die was zo ongelofelijk luidruchtig dat ik vond dat dat echt niet kon in een rijtjeshuis met veel buren op 40 meter afstand... Had 'm graag gehouden hoor, dat wel!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Welkom op het forum! Als je maar sporadisch iets moet vlakken, dan zijn handschaven een goed alternatief. Indien je weinig niveauverschil tussen de balken hebt, kun je een Stanley nr.4 gebruiken:
https://www.youtube.com/watch?v=lemsx2_ArnQ&list=PLD39949332C7FB168&index=2
Moet je meer materiaal verwijderen, dan kun je zelf een roffelschaaf (scrub plane) maken:
https://www.youtube.com/watch?v=XN5QSTaVzRQ&t=1s

Werkt perfect voor mij, en je hebt geen beperkingen in breedte zoals je met vandiktebank wel hebt. Zoals met het meeste handgereedschap is er wel een leercurve aan verbonden, waarbij het zelf slijpen van de schaafbeitels een essentieel onderdeel is.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Welkom op het forum! Als je maar sporadisch iets moet vlakken, dan zijn handschaven een goed alternatief. Indien je weinig niveauverschil tussen de balken hebt, kun je een Stanley nr.4 gebruiken:
https://www.youtube.com/watch?v=lemsx2_ArnQ&list=PLD39949332C7FB168&index=2
Moet je meer materiaal verwijderen, dan kun je zelf een roffelschaaf (scrub plane) maken:
https://www.youtube.com/watch?v=XN5QSTaVzRQ&t=1s

Werkt perfect voor mij, en je hebt geen beperkingen in breedte zoals je met vandiktebank wel hebt. Zoals met het meeste handgereedschap is er wel een leercurve aan verbonden, waarbij het zelf slijpen van de schaafbeitels een essentieel onderdeel is.

allereerst welkom!

Betreft bovenstaande opmerking: helemaal mee eens. Ik heb nu een bankschroef gemaakt van oud pallet hout. 3 balkjes recht geschaafd en daarna verlijmen. Als laatst het oppervlak netjes vlak schaven. Werkt prima als je wat oefent en vooral, zorg voor een scherpe beitel in je schaaf!

Optie is om een meubelmaker op te zoeken op google en even te bellen of je een stuk hout mag vlakken / diktebank kan gebruiken. meestal tegen kleine vergoeding te regelen.

3 voordelen van een schaaf t.o.v. vlak / vandikte bank:
1. neemt weinig ruimte in beslag
2. kosten ongeveer 30 - 50 euro afhankelijk merk en of je daarna zelf gaat slijpen of dat laat doen
3. geluidsarm dus geen burenruzie
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.