Meld hier je nieuwste hand gereedschap aanschaf !

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
bedankt voor foto van de behangroller :) .
prachtige nr 7 wat is de lengte van zulk een zool en de breedte van de beitel :?: ?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Goede vraag. Volgens mij 22" lang en de beitel 2 3/8". Maar ik zou het na moeten meten.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Net binnengekregen van de post! M'n nieuwe Stanley Bailey no. 5. Ik heb altijd al een no 5 willen hebben, en zat al maanden op marktplaats te azen naar een mooi exemplaar voor een redelijke prijs, en dat is dus eindelijk gelukt, €40 euro was ie, bij Ducotools.

Ik ben van plan de schaaf helemaal weer te gaan restaureren, net zoiets als hier: http://www.majorpanic.com/handplane_restor1.htm

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi schaafje. Ik zou er juist niks aan doen, behalve de beitel slijpen :lol:
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Ziet er goed uit die schaaf. En die link is overigens echt super.

Enig idee wat voor verf hij gebruikt? Om de schaaf mee te verven?
 

WR1944

Oud hout
Ik zit weer voor een paar maanden in de USA. M'n laatste aanschaf was niet direct handgereedschap maar een nuttig hulpstuk. Voor $100 kocht ik de Kreg jig. Ik had al de junior jig om het systeem uit te proberen. Ik begrijp nu waarom men zo lyrisch is over dit systeem. Omdat ik uit de "metaal" kom en houtbewerking als hobby doe, had ik nog niet eerder van deze vorm van verbinden gehoord in Holland. Het is een fluitje van een dollarcent om snel stevige verbindingen te maken.
De nieuwe jig moet ik nog in gebruik gaan nemen, maar het eerste project is er al. Ik ben met een L-vormige werkbank bezig in de kelder en maak 2 ladenkasten voor onder het blad. Eén is al klaar, nu nog de tweede.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb maandag mijn kapzaag van Thomas Flint binnen gekregen. Ik heb een tijdje geleden een Japans zaagje zonder rug gekocht, maar nu weet ik het wel. Het is dan wel zeer geschikt voor kleine werkjes, maar die Japanse zagen zeker wat uitzicht betreft niet tippen aan deze prachtige Westerse zaag.

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Mijn laatste aankoop!!!!!
Een klauwhamer van estwing met een leder gepolijst handvat. Ligt super in de hand.
Het enige probleem was dat de kop zo spiegel glad was dat je er geen spijker mee weg kreeg.
Dit was gelukkig met behulp van een simpel schuurpapiertje verholpen.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zag vorige week bij een bezoek aan de Home Pro hier in de rekken bij het gereedschap allerlei losse onderdelen voor het zelf samenstellen van een schaaf. En niet al te duur, omgerekend kost de body 3 euro, de beitel 90 eurocent en de wig, de stok en de keerbeitel een dikke euro! Dat zijn nog eens prijzen, maar helaas past het allemaal zo slecht, dat ik er geen werkende schaaf van kan maken zonder er eerst het nodige aan te doen. De beitel past niet goed in de body en in combinatie met de keerbeitel past ook de wig niet. Ik leg het maar aan de kant voor als ik een keer echt niks te doen heb. Dat is de keerzijde van heel goedkoop. Als het een Hock setje van 90 dollar was geweest, dan moest en zou het allemaal goed moeten, maar nu.... Rare mensen zijn we toch eigenlijk (ik spreek hier uitsluitend voor mezelf :mrgreen:

jaap


Attached files
 
A

Athanor

Guest
Jammer Jaap, maar jij bent natuurlijk ook erg verwend met die Felder en Festool collectie van je :roll:

Fons
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Een haalmes van hbm.

Heeft nog geen doel maar ik ga ooit stoelen maken op een traditioneel-achtige manier :)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Hoe kom je daar nu bij ? Het is een schaaf van Geertjun
:lol:

Zie dat je die plank ingeklemd hebt met speciale klemmen laat die is goed zien ben er wel nieuwsgierig naar !!!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jaap

Een vraag die ik je al wat langer wilde stelen: In een van je voorgaande berichten over je verhuizing vertelde je dat je in de HOUTSTRAAT bent geweest. Ben je al nieuwe voor ons onbekende houtsoorten tegen gekomen. Hier zijn de exoten onbetaalbaar maar jij moet er haast tussen wonen. Is er in Thailand ook een zeg maar moderne (lees Europese) gereedschapsstijl te vinden of zij het vooral kopieën van bestaande gereedschappen.

Hartelijke groet Hugo
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
rendew zei:
Hoe kom je daar nu bij ? Het is een schaaf van Geertjun
:lol:
Haha ja nu wel ja... :cool:

rendew zei:
Zie dat je die plank ingeklemd hebt met speciale klemmen laat die is goed zien ben er wel nieuwsgierig naar !!!
Dat zijn zogenoemde spanelementen van Festool, speciaal voor de MFT.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.