Startrite TA 175DS

Status
Niet open voor verdere reacties.

stephenmouwen

Nieuw lid
24 sep 2013
2
0
Hallo allen, Tweede poging om iets te posten. (Waarschijnlijk iets stoms gedaan)

Afgelopen zaterdag kreeg ik mijn zaagmachine binnen een Startrite 175 DS. Bij nadere inspectie bleek dat de hoogte- en hoekverstelling ontzettend zwaar gingen en naar de uiterste standen vrijwel onmogelijk. Slopen was dus het devies. de machine uit elkaar gehaald en wat ik het zaagblok noem, in het Engels 'Apron' aan een grondig onderzoek onderworpen. Het bleek dat er van alles los zat, krom was, wat draaibaar behoort te zijn muurvast zat, dingen ontbraken en zaken houtje / touwtje waren vastgemaakt. Iets dat me ook opviel was dat bij de hoogteverstelling aan de spindel de drie ringen ontbraken die wel op de hoekverstellings-spindel zaten. Met veel zoekwerk kwam ik er achter dat die drie ringen een axiaal taatslager zijn. Toen alles gedemonteerd was, bleken er twee forse problemen te zijn. De hoogte-spindel had vanwege het ontbreken van de taatslager zich ingevreten in de bronzen bussen en ten tweede dat nog steeds de hoogteversteling van het geheel enorm zwaar ging. Dit noodzaakte me om de hoofdverbindingsas los te maken dat uiteindelijk met bruut geweld uit elkaar ging. Dit staal op staal lagermechanisme bleek volkomen vastgekoekt te zitten. Om de goede onderdeeltjes te vinden of te repareren is veel werk en moeilijk (Engelse maten he !). Gelukkig kon de scheepswerf bij ons de spindels naar metrische maten brengen (draaibank) en met nieuwe taatslagers uitgerust, alles vastgezet of juist lopend gemaakt, de boel gericht, vervangen etc. is het zaagblok weer op orde. Vandaag begonnen om de motor uit elkaar te halen omdat ik verwacht had dat de motor vol zaagsel zou zitten. Dat klopte dus, de nieuwe stofdichte lagers staan in bestelling, de smeerpunten verwijderd en de openingen van de elektrabox zijn dicht gekit.

Ik had in Engeland een quote voor onderdelen opgevraagd maar de prijzen zijn vanuit mijn optiek zo hoog, dat ik voor alles maar een alternatief heb bedacht.

Wat ik graag zou weten of er iemand is die weet wat de maat of typenummer is van het lagertje dat op de breedtegeleider zit. Met name item nummer 117 en 118 van de Rip Fence.

Mochten er mensen zijn met vragen op opmerkingen dan hoor ik het graag.

Ik probeer ook wat fototjes mee te sturen, hopen dat het lukt. In ieder geval zal de volgorde niet goed zijn en ik heb nog geen idee hoe ik onder een fototje een tekstje kan maken.
 

Bijlagen

  • IMG_0996.jpg
    IMG_0996.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 159
  • IMG_1001.jpg
    IMG_1001.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 159
  • IMG_0999.jpg
    IMG_0999.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 159
  • IMG_1006.jpg
    IMG_1006.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 159
  • IMG_1011.jpg
    IMG_1011.jpg
    86,2 KB · Weergaven: 159
  • IMG_1012.jpg
    IMG_1012.jpg
    84,6 KB · Weergaven: 159
  • IMG_1021.jpg
    IMG_1021.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 158
  • IMG_1019.jpg
    IMG_1019.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 159
  • IMG_1018.jpg
    IMG_1018.jpg
    83,7 KB · Weergaven: 158
  • IMG_1013.jpg
    IMG_1013.jpg
    66,1 KB · Weergaven: 159

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Nou zeg, wat een klus werk heb je daar nog van:rolleyes: Mooi dat je er zo verslag van doet, zo kunnen lezers zien dat je met enige inspanningen van een tweedehands zaagmachine weer wat goeds kunt maken...... Je hebt wel heel wat te sleutelen als ik het zo zie.

Succes met het vervolg!

Fons
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.