Wat voor soort spar? Wie koopt er complete bomen in?

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik heb een stuk bos gekocht en hierop staan 10 grote sparren dennen of hoe je het wil noemen. Ze zijn 45 jaar geleden geplant en zijn ongeveer 200 cm in omtrek. (60 cm diameter). 25 + meter hoog.

Mogelijk willen we deze bomen laten verwijderen/ verkopen, dan willen we inlands eiken, beuk en berken terugplaatsen. Maar hoe weet ik wat voor hout dit is? Is het een den, spar, douglas?
Ik heb geen idee wie zoiets rooit en zou kopen. iemand hier wel?
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Ik heb zelf een bedrijf in de boomverzorging, ik kan wel eens na vragen wat handelaren er voor geven. Maar denk dat je qua kosten en zagen er weinig aan kan verdienen als je het laat doen. Het hout is niet veel waard en het werk en transport is duur!!!
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Die wilde ik ook al bellen, bomen staan echter richting veluwe.

- - - Updated - - -

Ok bedankt! Wacht het even af.

Ik heb een stuk bos gekocht en hierop staan 10 grote sparren dennen of hoe je het wil noemen. Ze zijn 45 jaar geleden geplant en zijn ongeveer 200 cm in omtrek. (60 cm diameter). 25 + meter hoog.

Mogelijk willen we deze bomen laten verwijderen/ verkopen, dan willen we inlands eiken, beuk en berken terugplaatsen. Maar hoe weet ik wat voor hout dit is? Is het een den, spar, douglas?
Ik heb geen idee wie zoiets rooit en zou kopen. iemand hier wel?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
waar is 'richting Veluwe' ?

Je kunt een mobiele machine laten komen maar ook ook de stammen naar een zagerij brengen.
In Lienden zit een flinke boomzagerij maar en ook forumlid Wilco 'Zaagfabriek' is in Lienden gevestigd en kan zelf stammen zagen. (volgens mij is het niet erg geïnteresseerd in loonwerk maar dat zou je hem zelf moeten vragen)
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
waar is 'richting Veluwe' ?

Je kunt een mobiele machine laten komen maar ook ook de stammen naar een zagerij brengen.
In Lienden zit een flinke boomzagerij maar en ook forumlid Wilco 'Zaagfabriek' is in Lienden gevestigd en kan zelf stammen zagen. (volgens mij is het niet erg geïnteresseerd in loonwerk maar dat zou je hem zelf moeten vragen)

Het is in apeldoorn, maar we willen de bomen laten rooien en door de rooier laten kopen. Ik heb er zelf geen plannen mee.
Ze zijn zo groot dat ze enorm veel licht wegnemen, en we willen ze dan vervangen door loofbomen. Gezien de omvang weet ik nog niet of dat mag.......
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Als het douglas is kan het best nog wel wat opleveren. (andere sparren heb ik geen weet van) Ik betaal bij de handelaren af bos exclusief transport tussen de 105 en 130 euro per kuub rondhout.
60 cm stam dan kan er al gauw 2 kuub per stam in zitten :) Je wordt er in ieder geval niet slechter van wat voor houtsoort het ook is.

Lijkt me gewoon een dunning en als het bosje bestemming bos heeft kan je dat gewoon uitvoeren en dat heeft niks met het formaat te maken.
 

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
De prijs van 105-130 euro lijkt me niet haalbaar zeker niet voor dennen hout. Ik verwacht dat iemand het gratis weg zaagd in ruil voor het hout mocht je dat willen dan heb ik eventueel wel interesse als de bomen makkelijk veilig kunnen vallen.

Voor de boom soort zie de link daar mee zou je er wel uit moeten komen http://www.bomengids.nl/dennen.html
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.