Pepermolen uit gouden regen

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Nog een peper/zoutmolentje dan maar :)

Ook ik ben bezig met een pepermolen (uit gouden regen), een vrij basic en strakke vorm, maar prima om te oefenen.
Maar ik zit met een paar (bij gebrek aan beter woord) lastige randjes die ik maar niet wegkrijg uit mn werkstuk.
In de foto zijn ze wellicht wat moeilijk zichtbaar, maar het lijkt alsof ik daar per ongeluk wat meer heb weggehaald dan de bedoeling was.
Maar met schuren krijg ik ze niet weg.

Iemand een tip wat ik anders/beter kan doen?
 

Bijlagen

  • IMG_7873.jpg
    IMG_7873.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 182

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Burley,

Er zijn een drietal mogelijkheden.
Voor alle drie links van de krassen/groeven/kuiltjes beginnen en dan naar rechts toe.

Nummer 1:
Met een vers geslepen schraper, en dan een ronde schraper.

Nummer 2:
Met een vers geslepen guts, en als je die hebt dan met een continentale guts, die zij iets vlakker dan een Engelse.

Nummer 3:
Dat is mijn voorkeur; met een vlakke beitel, uiteraard ook vlijmscherp geslepen.


En je kunt natuurlijk altijd nog beginnen met korrel 80 bij het schuren.

Heel voorzichtig werken, met heel dunne spaanafname. Je moet dus het hout aaien.
De leunspaan dicht op het werk zetten, met nauwelijks speling tussen hout en leunspaan. Dan heb je de minste kans op een "happertje".

Bij de knik op 2/3 vanaf de onderkant zit ook nog een kuiltje / krasje.

Tip om dit soort onregelmatigheden te vermijden: Altijd scherp gereedschap gebruiken, niet te snel klaar willen zijn, dus dunnen spaanafname.

Veel succes.

Hartelijke groet,

Bert Rosbach.
Bert Rosbach
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
als je gaat schuren, let dan ook op hoe. Alleen een schuurpapier over het hout houden terwijl het hout draait, is voor dit soort groeven weinig zinvol. Schuren met de hand in de lengterichting werkt al beter, schuren met een schuurschijf op een boormachine, zodat je ook in de lengte schuurt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.