Garage verwarmen Petroleumkachel

sjefke32

Actieve deelnemer
8 apr 2016
45
1
Bergen op Zoom
Beste Forumleden,

Aangezien de temperaturen weer langzaam aan het dalen zijn en ik het redelijk koud begin te krijgen in de garage ben ik naar mogelijkheden tot verwarmen aan het kijken.
Een elektrische kachel lijkt mij nogal een prijzige aangelegenheid en een gasleiding naar de garage leggen zou mijn laatste keuze zijn.

Zodoende ben ik op een Petroleum (Laser) kachel gekomen..

Zibro/Qlima biedt deze aan met Antivorst, Omval en Koolmonoxide beveiliging. Het enige waar ik me nog zorgen om maak is de risico's die ik loop met bijv. Houtstof etc..

Iemand ervaring met dergelijke kachels? En bij voorkeur met de wat "luxere" laser kachels?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
In mijn vorige werkplaatsje had ik de luxe van een gaskachel. Ik heb nooit de indruk gehad dat dit min of meer open vuur speciale brandrisico's meebracht. De kachel had een eigen afvoer, dus koolmonoxiderisico was gering.

Waarom zie je op tegen een gasleiding naar de schuur?

mvg
klaas0639
 

sjefke32

Actieve deelnemer
8 apr 2016
45
1
Bergen op Zoom
Ik zie op tegen een gasleiding omdat het nogal een opgave zal worden om die op de juiste plek te krijgen.
De garagevloer is betegeld en ik wil op de oprit ook geen gasleiding in het zicht hebben dus dat zijn de nodige uitdagingen.

Tevens heb ik gedacht aan het aanleggen van CV, echter dat heeft dezelfde uitdagingen. Los van het feit dat één van de buitenmuren niet geïsoleerd is natuurlijk maar dat probleem heb ik bij iedere vorm van verwarmen natuurlijk.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Petroleumkachel met schoorsteen werkt prima, aan het begin van het stook seizoen de kachel stofvrij maken, anders wil het wel een beetje stinken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb jarenlang zibro kachels verkocht. Kwaliteit die lang meegaat. Ze stinken niet maar ruiken wel. Alhoewel dit laatste met de komst van schoner brandstoffen minder is. Zelf ook een ouder type in gebruik gehad en kan uit ervaring zeggen dat de beveiliging werkt. Er was veel plastic op gezet dat smolt maar de kachel ging wel uit. Wel veel roet gehad. Je moet goed ventileren. Gebruik je geen zibro brandstof vervuilt je pit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
NIET GEBRUIKEN!
Deze kachels (en alle andere open toestellen zoals terrasverwarmers op gas)zijn potentiële sluipmoordenaars. Het enige waar ik ze voor zou durven gebruiken is om een tochtig schuurtje waar niemand komt vorstvrij te houden.
Verbrande gassen horen niet thuis in een omgeving waar mensen aanwezig zijn. Er is altijd een risico dat er vervuilende stoffen worden gevormd met alle gezondheidsrisico's van dien. Bovendien worden er grote hoeveelheden waterdamp gevormd die in de ruimte terecht komen en extra condens vormen op de koude oppervlaktes.
(Ik ben als technicus verwarming tamelijk gevoelig voor onveilige situaties met verbrandingstoestellen. Elke aanwezigheid van verbrande gassen in een ruimte merk ik dadelijk op en laten bij mij een alarm afgaan).
 

sjefke32

Actieve deelnemer
8 apr 2016
45
1
Bergen op Zoom
NIET GEBRUIKEN!
Deze kachels (en alle andere open toestellen zoals terrasverwarmers op gas)zijn potentiële sluipmoordenaars. Het enige waar ik ze voor zou durven gebruiken is om een tochtig schuurtje waar niemand komt vorstvrij te houden.
Verbrande gassen horen niet thuis in een omgeving waar mensen aanwezig zijn. Er is altijd een risico dat er vervuilende stoffen worden gevormd met alle gezondheidsrisico's van dien. Bovendien worden er grote hoeveelheden waterdamp gevormd die in de ruimte terecht komen en extra condens vormen op de koude oppervlaktes.
(Ik ben als technicus verwarming tamelijk gevoelig voor onveilige situaties met verbrandingstoestellen. Elke aanwezigheid van verbrande gassen in een ruimte merk ik dadelijk op en laten bij mij een alarm afgaan).

Dit soort berichten houden mij op dit moment een beetje tegen om dergelijke kachel aan te schaffen.

Mijn oog was initieel gevallen op een Zibro/Qlima Laser Petroleumkachel. Mede vanwege de diverse veiligheidsvoorzieningen in de vorm van Koolmonoxide beveiliging. Ik lees diverse zaken m.b.t koolmonoxide en de gevaren hiervan, echter is de garage wel geventileerd.
Daarnaast vraag ik me bij dit soort berichten meteen af, wat met half camperend Nederland die dit soort kachels in de voortenten etc hebben staan. Tuurlijk is een voortent bij voorbaat al beter geventileerd dan een garage maar dan nog? Je zit in een kleine ruimte met een "potentiele sluipmoordenaar".

Begrijp me niet verkeerd maar hoe groot zijn nu daadwerkelijk de kansen?

Ja ik begrijp dat je dus in een slecht geventileerde ruimte met de kachel volcontinu aan mogelijk alle zuurstof in de ruimte opslokt, bij een onvolledige verbranding er koolmonoxide kan ontstaan. Tegelijkertijd zie diverse vermeldingen dat Zibro Brandstof 100% verbranding heeft, het apparaat beschikt over de nodige beveiliging en het apparaat bij vele mensen in gebruik is. Hetgeen waar ik mijn vragen bij had is het feit dat je hoe dan ook (ik in ieder geval) houtstof/splinters houdt welke een mogelijk brandgevaar opleveren in combinatie met een dergelijke kachel, is dat ook zo? Of maak ik me zorgen voor niets.. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat je de kachel niet bovenop of naast een enorme berg met zaagsel moet zetten, wanneer wordt e.e.a. gevaarlijk..
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hier staat al sinds 1985 een petroleum kachel/haard met schoorsteen in de hobby ruimte zonder problemen. Een afvoerloze zou ik nooit gebruiken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
infra rood verwarming.
meteen warm en je kan gewoon de deur openzetten of de afzuiger aan.
De warmte zuig je niet weg.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Lees in elk geval niet alleen verkoopverhalen over IR panelen (eigenlijk verfraaide straalkacheltjes) maar ook deze site

https://www.milieucentraal.nl/energ...men-en-warm-water/ir-panelen-voor-verwarming/

(ik hoop dat de link werkt)

IR panelen zijn hooguit economisch aantrekkelijk als bijverwarming waarbij de hoofdverwarming moet zorgen voor een luchttemp die niet teveel lager is dan wat je comfortabel vindt. De directe straling van de zogenaamde IR panelen moet dan voor een comfort-gevoel zorgen. Maar ze dragen ook dan alleen bij als je onder invloed (dicht bij) van het paneel bent. .
Op die manier is het juist dat ze niet zozeer de lucht verwarmen maar jou (alleen aan die kant van je lichaam die naar het paneel is gericht :)) (zoals in de zon zitten in het voorjaar)

Als hoofdverwarming alleen bruikbaar indien je de ruimte kort of weinig gebruikt omdat ze instantaan (stralings)warmte geven. Dat dan weer wel.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoe groot is het risico op CO vergiftiging met deze toestellen? De kans dat effectief een (dodelijke) vergiftiging oploopt is, afgaand op berichtgeving in de media, eerder klein.
Maar symptomen die veroorzaakt worden door CO zoals misselijkheid, hoofdpijn en duizeligheid zullen frequenter voorkomen. Je wil niet uit je werkplaats komen met hoofdpijn veroorzaakt door een petroleumvuurtje.
En het is een erg dure brandstof. Ongeveer vier keer duurder dan aardgas, propaan of stookolie
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
je vergeet dat als je de 2000m3h afzuiger 5 minuten aanzet dat al je warme lucht daardoorheen weggezogen wordt.
In mijn geval wordt het dan erg lekker op zolder in de schuur.
En warmte die IR afgeeft aan objecten zorgt dat die objecten de lucht in de ruimte verwarmen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb nu een electrische kachel met fan staan maar 13° is mij warm zat nu.
Op 15 sta ik al te zweten met t-shirt en een trui aan.
schuur is wel helemaal geisoleerd.
spouwmuren met isolatie en dubbel glas overal

Ik ben nog aan het kijken voor IR verwarming.
met 1200 watt heb ik meer dan genoeg zeker omdat ik maar tot een graad of 13 hoef te stoken.
 
Laatst bewerkt:

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Ik heb in 2015 mijn werkplaats goed geisoleerd en ventileer in de winter matig. De werkplaatsoppervlakte is ca 22 m2.

Ik heb 3 ir-plafondpanelen van elk 90 watt aangebracht. Zij hangen op strategische plaatsen op ca 2.30 m hoogte.

In- en uitschakeling geregeld met thermostaatklok met weekprogramma (en ook stroomverbruiksmeter).

De minimale nachttemperatuur staat op 11 graden en bij aanwezigheid op 14 tot 16 graden, afhankelijk van stemming en aard van het werk.

De capaciteit van de panelen is voldoende in mijn ruimte om een temperatuur te handhaven. Opstoken van 11 naar 14 graden is niet erg praktisch, duurt veel te lang. Daarvoor gebruik ik bij koud weer een zibro kamin kloon, die circa 30 minuten (maximaal per keer) nodig is bij mijn isolatie en ventilatie.

De kosten voor het elektrisch verbruik waren in de vorige winter (niet erg koud) ca 450 Kwh, dus ongeveer € 90,00. De reukarme olie kostte iets meer. Hobbygebruik van de ruimte gemiddeld 5 dagen per week ca 10 uur per dag op temperatuur. Bij niet te lage buitentemperatuur lijkt het voordeliger de nachttemperatuur niet te verlagen. Hiermee experimenteer ik nog.

De ervaring leert dat je met ir warmte tevreden bent bent een temperatuur die een paar graden lager ligt dan met luchtverwarming.

Alle oppervlakken (wanden, plafond en vloer) zijn houtachtig en geven dus geen koudestraling af.

Bevalt me heel goed. Wat een echte strenge winter voor gevolgen heeft weet ik natuurlijk niet. Een goede isolatie is natuurlijk wel nodig. Stralingswarmte is zeker wel mogelijk in een ongeisoleerde ruimte, maar het kostenplaatje wordt dan heel anders. Dan ga je echt merken hoe je door ir aangestraald wordt. Als het mogelijk is om te isoleren dan zou ik dat zeker doen. Dat is een eenmalige investering.

Rob
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
3x 90 watt dat is niet veel.
Volgens wat ik berekend heb moet ik 1200 wat hebben voor 24m2

En je zegt dat het heel lang duurt van 11 naar 14 graden te stoken met IR.
Hoe komt dat?
 

PBT

Actieve deelnemer
Een houtkachel neemt stiekem toch redelijk wat ruimte in beslag, zeker vloeroppervlak. Daar waar ik het moet doen met een normale 6x3 garage wil ik zoveel mogelijk ruimte besparen.

Ik vind het nog meevallen qua "verbruikt vloeroppervlak". Mijn werkplaats is ook niet bepaald groot met 6x10m voor professioneel gebruik. Dus volle dagen in de werkplaats. Ik schat dat mijn kachel 80x60cm hiervan in gebruik heeft, deze staat een 25cm van de muur af.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Op basis van (kortdurende) ervaring ondersteun ik de antwoorden van Mathieu. Ik zou geen kachel zonder afvoer gebruiken, en zeker niet als er langdurig gestookt wordt en niet veel geventileerd wordt. Ze produceren best veel vocht en dat wil je met je hout niet hebben, maar ook niet vanwege je gereedschappen/machines. Bedenk namelijk dat die metalen voorwerpen vaak koud zullen zijn, en dan ga je de ruimte verwarmen met vochtige lucht --> condens --> roest.
Ik verwarm mijn geisoleerde schuur met een houtkacheltje van 4 of 5 kw. Het kacheltje vraagt weinig plaats en in verband met de veiligheid zou je aan de zijkanten een onbrandbare afscherming Kunnen toepassen. Denk aan dunne schuimbetonblokken of metalen plaat. Als je zo'n afscherming gebruikt hoef je niet veel ruimte te verliezen aan de benodigde veilige afstand tot brandbare materialen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.