Hulp gevraagd: oplossen van gebroken frees

smaughster

Nieuw lid
30 nov 2016
3
0
Hallo allemaal,

Bij het frezen gisteravond brak de frees. Het onderstuk zit vast, zeg maar moervast, in de bovenfrees geklemd en steekt net een halve millimeter uit de schact. Ik heb gepoogd dit met een tang eruit te peuteren, helaas geen succes. Omdat de freesmachine net nieuw is ben ik nog geen liefhebber van het uitboren van de onderkant van het freesje, de kans op beschadiging van de machine is me net iets te groot. Wie o wie heeft slimme tips om me te helpen?

Groeten,
Michiel
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Spanbus er helemaal uitdraaien met het afgebroken stuk erin. Langs achteren een tik geven op de schaft van de frees (met hamer + een doorslag die iets kleiner is dan de diameter van de schacht van de frees, of met hamer en een boutje of iets dergelijk...) Spanbus hiervoor in een bankvijs spannen of op een plankje leggen met een gat van gepaste diameter (net iets groter dan diameter schaft frees).
 
P

Pel

Guest
Ik bedoelde of het een bovenfrees of een stationaire frees betreft?

Groet Pel.
 

smaughster

Nieuw lid
30 nov 2016
3
0
Betreft de module van de Makita RT0700CX. Ik vrees dat het inderdaad spanbus losmaken gaat worden, helaas (heb enige aarzeling bij zelf klussen aan een apparaat van net 3 dagen oud).
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
De spanbus losdraaien valt mijns inziens niet echt onder klussen aan een nieuw apparaat. Ik heb bij het losmaken van een freesje de spanbus van mijn frees er ook wel eens afgehad en bij een andere frees kan ik wisselen tussen een spanbus 6mm of 8mm.

Dat is echt niet iets om bang voor te zijn. Als je hem los hebt, zoals BRT al aangeeft, voorzichtig van "achter" het asje van de frees uit de spanbus tikken.
 

smaughster

Nieuw lid
30 nov 2016
3
0
Hallo allemaal,

Bedankt voor alle opties, uiteindelijk is het vandaag gelukt. Het lukte niet via de spanbus, deze is voor zover ik kan zien geïntegreerd in een totaal apparaat dat je niet makkelijk uit elkaar krijgt (en ja, dat heb ik wel geprobeerd). Uiteindelijk is het gelukt, de spanbus van deze Makita bevat een inzetstuk voor 6 of 8 mm frezen, dit ding heb ik los weten te krijgen. Succesformule bleek een combinatie van voorzichtige tikken met priem/hamer, en daarna losdraaien met tang (en daartussen een postelastiek voor meer grip en geen direct contact van ijzer op ijzer). Nu op naar een leukere klus: een set goede frezen zoeken die wat minder snel de geest geven (het akkefietje heeft in elk geval de noodzaak daarvan duidelijk gemaakt bij de baas (*kuch* mijn vrouw *kuch*). Nogmaals bedankt iedereen.

Groeten,
Michiel
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Fijn dat het gelukt is!

Volgens mij heb je nu precies gedaan wat ik in ieder geval bedoelde. Dat inzetstuk voor 6 of 8mm frezen losmaken en daar de resten van je gebroken freesje uithalen.

Succes met zoeken van andere freesjes. https://www.ecotools.nl/bovenfrezen/ hier halen veel forumleden hun freesjes. Ik heb er zelf ook een paar van en tot nog toe ben ik tevreden.


Mark.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.