Zaaggeleider Hammer B3

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
Goede middag allemaal.

Ik heb nu ruim 3 jaar een Hammer B3 winner. Op zich ben ik tevreden over de machine, maar ik kan niet wennen aan de zaaggeleider. Ik heb de versie met de ronde as met schaalverdeling en een draaiknop om hem vast te zetten. De geleider kan zowel plat als staand gebruikt worden. Dat is allemaal prima, maar: Ik heb het gevoel dat hij steeds van zijn plaats gaat als ik hem vastdraai. En dat ik hem steeds opnieuw moet afstellen. Hij verloopt.

Ik heb de afgelopen week een complete uitlooptafel eromheen gebouwd. Dus de rechter metalen tafel weg, en zowel achter als naast de machine een tafel met betonplex blad als uitloop. Misschien is het ook wel tijd om een ander soort geleider te maken. Zoals de in Amerika populaire biesemeyer. Maar voordat ik dat doe toch even hier wat ervaringen opdoen.

Ik zie dat er meerdere forum leden zijn met een Hammer machine. Hebben jullie dezelfde ervaring met deze Hammer geleider, en/of zijn er leden die hiervoor een oplossing weten. Eventueel vanuit ervaring met andere machines? En zijn er mensen die hier een biesemeyer stijl geleider gebruiken of hebben gemaakt? En hoe bevalt dat?

hoor het graag, groet

rayva
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Probleem zit waarschijnlijk in het klemmechanisme. (De bout die eventueel met een tussenstukje ertussen tegen de ronde as knelt.)

Bij mijn weten hebben die biesemeyer achtige dingen als grootste voordeel dat je er allerhande mallen (jigs) kan laten overschuiven door de min of meer rechthoekige vorm van het profiel. Op jouw machine is dit voordeel erg beperkt, gezien je dit soort mallen ook kan maken in een vorm die je vastklemt op de roltafel van je machine waarbij je een veel preciezere en veiligere methode hebt... (een van de grootste voordelen van de hedendaagse 'Europese' machines.

Belangrijkste nadeel volgens mij is dat je de meeste van die Biesenmeyer-achtige dingen niet vooruit of achteruit kan plaatsen, wat de nodige risico's met zicht brengt (b.v. bij het schulpen van een plank mag de geleider in principe niet voorbij de helft van het zaagblad komen om klemmen van het werkstuk & kickback te voorkomen)

Als je een Biesenmeyer systeem gebruikt op de huidige kleminrichting, die wellicht voor het probleem zorgt, ga je de nauwkeurigheid volgens mij ook niet verhogen.
Zou beginnen met het huidige systeem eens grondig te bestuderen (klemt die bout rechtstreeks op die ronde buis, is het kopje van die bout mooi vlak...). Op zich is de geleider van een Hammer of Felder hoogwaardiger dan die Amerikaanse toestanden (afkomstig van zagen zonder rolwagen of met de rolwagen op afstand van het zaagblad). Moet op te lossen zijn.... Als je echt wil upgraden zou ik kijken of het klemmechanisme van een Felder op de Hammer past of passend te maken is (eventueel de ronde as en het profiel mee vervangen afhankelijk van de diameter en de klemming van het profiel) ... Maar dat zal natuurlijk wel een kostenplaatje hebben om u tegen te zeggen....
 
Laatst bewerkt:

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
Goede tip. Ga morgen meteen kijken. Wat betreft biesenmeijer dacht ik voornamelijk aan dat klemsysteem. Hendel naar beneden en vast. Volgens mij heeft/had felder dat ook op een aantal machines. Want ik wil inderdaad de schuif en platte positie van de geleider niet missen. Gebruik dat vaak icm de afkort tafel.

@evs. Wat is er aan die nieuwere versie dan anders als ik vragen mag?

Bedankt
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
weet ik niet. Maar volgens mij hebben ze een aantal verbeteringen doorgevoerd in nieuwe versies. Welke, dat weet ik niet precies
 

De Houtwerker

Actieve deelnemer
18 jan 2016
29
0
Tilburg
Ik weet niet of je er iets aan hebt maar op YouTube staat een video van
Marius Hornberger 'fixing the table saw flip stop'
ben benieuwd naar wat voor reactie Felder geeft !!
ben zelf ook serieus naar de K3 Winner aan het kijken
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ben niet helemaal thuis in de reeksen en de veranderingen doorheen de tijd, maar is me wel al opgevallen dat bij sommige modellen van Hammer een ronde bevestigingsstaaf gebruikt werd, en bij andere een rechthoekig profiel. Op de ronde baar heb je soms de schroef om te draaien zoals hier het geval is, soms weer een hendel die je naar beneden drukt. De Felder 5 & 7 reeksen hebben een rond profiel + een hendel die je naar beneden drukt. Als de diameter dezelfde is kan je misschien vrij eenvoudig upgraden...
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Ik heb op de Hammer het FELDER systeem. Daarvoor is een speciale ombouwset. Zeer stabiel en absoluut geen speling of beweging.

Groet Jos
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb op de Hammer het FELDER systeem. Daarvoor is een speciale ombouwset. Zeer stabiel en absoluut geen speling of beweging.

Groet Jos

Zou je daar een foto van willen maken. Volgens mij heb ik op mijn hammer hetzelfde systeem alleen het vast zetten met een boutje.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo RayVa,

Hierbij de foto's. De stang is al van de felder. Het stukje metaal met de bouten wat er tussen zit is de aapassing die nodig was.
Het schroefje rechts op de basis van de zaaggeleider is om deze vast te kunnen zetten en de fijnafstelling te gebruiken. daarna wordt de zaaggeleider gezekerd met de hefboom.
Hoop dat het duidelijk is en dat je er wat aan hebt.

IMG_6885.jpg

IMG_6886.jpg

IMG_6887.jpg

Groet Jos
 

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
Hoi Jos, super bedankt. Ik had vandaag Felder aan de lijn ivm met deze upgrade. Helaas is dit een zeer dure optie, kan beter de hele machine verkopen en een felder nemen. Wat ik misschien nog wel eens doen in een gekke bui;). Maar ze hebben me gezegd dat ik die beweging eruit moet kunnen krijgen. Heb hem vandaag helemaal uit elkaar gehaald, was toch mijn uitloop tafel aan het afwerken, en ik heb het idee dat de bout waar de knop aan zit een beetje krom is. Morgen een leuk karwei!

EVS, dat is denk ik identiek aan die van mij. Afstellen met 4 boutjes, en los en vast zetten middels de knop op de houder. Heb jij er ook de fijnafstelling op zitten? Die draaiknop om hem kleine stukjes te verzetten?

Maar nogmaals bedankt allemaal, als ik de uitlooptafel af heb stuur ik een fotootje mee.

RayVa
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.