Draaibank randartikelen - diverse vragen

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu ik een draaibank aan het bouwen ben kijk ik ook naar randartikelen, dit omdat ik in het bouwproces ook nog dingen anders kan doen om die randartikelen beter tot zijn recht te laten komen (soms heeft het niks met de bouw te maken maar wil ik het wel weten)

Omdat ik me voor kan stellen dat meerdere mensen dit soort vragen hebben, een apart draadje, dan kan ieder aanhaken (die daar zin in heeft of vragen heeft)

De eerste van mij: ik ben aan het rondkijken naar een boorkop voor in de draaibank (MK3 opname)
Nu kom ik deze tegen die je met een sleutel vast zet maar ook die een snelspan systeem hebben
Het snelspansysteem op mijn kolomboor werkt prettig, maar hoe zit dat met een boorkop voor een draaibank, zit de boor dan wel genoeg geklemd om geen speling te hebben of is een boorkop die je met sleutel vast zet veeeeeeeeeeeeeeeeeel beter ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.056
2.580
Snelspanner. HBM 16mm.hbm ook voor je meedraaiend center. Voor een grote draaibank zou ik er een nemen met een verlengde punt. Dan heb je meer ruimte voor je beitel.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
helemaal mee eens. Degelijke snelspanner MK2 is ideaal.
Zelf heb ik een Snelspan-boorkop Supra 3,0-16mm, B16 RÖHM.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok duidelijk, een snelspanner volstaat dus prima, zal in mijn geval wel MK3 worden, maar die zijn ook volop te krijgen

- - - Updated - - -

Snelspanner. HBM 16mm.hbm ook voor je meedraaiend center. Voor een grote draaibank zou ik er een nemen met een verlengde punt. Dan heb je meer ruimte voor je beitel.

Die snap ik ff niet :eek:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het maakt denk ik niet uit - ik heb alleen boorkoppen met sleutel, maar zou zo een kop met snelspanner gebruiken. Let wel op het volgende:

Boren doe je veelal met de boor in je losse kop. Zet je em in de vaste kop - als meenemer - en werk je zonder tegencenter (da's meestal waarom je een boorkop als meenemer gebruikt), dan moet je em borgen, met een draadeind door de holle as. Zorg dus dat de morse conus waar je boorkop op zit een interne draad aan het achtereinde heeft.

Veel boorkoppen zijn niet zuiver centrisch. Als ik boor, met de kop in mijn losse kop, dan moet ik 'futselen' om de boor exact in lijn met de vaste kop te krijgen. Die afwijking zit NIET in mij draaibank, want als ik een (meedraaidend) center in de losse kop zet (willekeurig welke) dan zijn meenemer en tegencenter precies in lijn (binnen de toleranties die acceptabel zijn voor een houtdraaibank).

En die punt: als je klein werk in een boorkop spant (als meenemer) zit je snel met je beitel tegen de bekken, of erger nog, de mantel. Verlengde punten kunnen helpen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Duidelijk, dank je !

[edit]
Het was me toch niet duidelijk, niet goed gelezen :(
Maar ronald heeft me even goed uitgelegd, nu snap ik het wel
waarom zou je de boorkop in je vaste kop willen zetten ?
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb die ervaring nog niet, vandaar dat ik het vraag
Maar ik heb bijv. hele kleine bekken op mijn chuck daarmee kan ik stukken tot enkele mm inspannen, zou je dan nog een boorkop als meenemer inspannen, of is dat dat niet meer nodig ?
iig goed om te weten over dat vast zetten met draadeind !
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Ik ben ook aan het kijken voor een boorkop. Ik heb nu de Stratos 230, daar staat als aanduiding bij de losse kop MC2. Wat is het verschil met MK2?
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
snelspanner rechtsom draaien is ok
bij linksom, neiging tot los laten.

is mijn ervaring althans (in kolom boormachine)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.