Hekje lpenn gat lijmen

Silasovic18

Nieuw lid
9 mrt 2016
17
0
Bruislijm geschikt?

Goedenavond, ik klus af er en toe een beetje bij voor familie en vrienden. Het is voor mij een hobby en een goede afleiding van de dagelijkse sleur. Nu ben ik op dit moment bezig met een hekje van een dakterras, welke gedeeltelijk wordt vervangen. Het te vervangen gedeelte was verrot door tuinplanten die er hingen, tenminste hier ga ik vanuit.

Het hekje is 1,7 meter breed, en heeft zeven spijlen. En de liggende balken 39x85 waren pen en gat verbonden.

Nu heb ik liggers gezaagd, van een bestaande tweedehands merbau deur, (welke ik in een vooruitziende bui, in stukken heb gezaagd). De spijlen heb ik van 15 mm meranti plex gezaagd, staande balken 67x67 uit een merbau onderdorpel.
Al met al best veel zaagwerk dit i.v.m. de sponningen e.d..
Vervolgens de bestaande positionering van de spijlen overgehaald op de onderen boven regel, om zo de gaten te kunnen boren met de langgatboor. Het laatste beetje recht afgestoken met de beitels. Aan de koppen van de liggende balke pennen gezaagd welke in de staande balken. Best een leuk werkje op een mooie zondag middag, totaal geen wind en het was niet echt heel erg koud met een heerlijk laagstaand zonnetje.
Nu rest mijn vraag of ik de verbindingen ook met watervaste bruislijm kan lijmen, is dit een goed idee, en ook correct of toch beter de gewone houtlijm gebruiken. Zelf vind ik de bruislijm wel snel werken en prettig:).

fotos volgen
 

Bijlagen

  • 2.jpg
    2.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 377
  • 3.jpg
    3.jpg
    68,2 KB · Weergaven: 375
  • 4.jpg
    4.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 380
  • 5.jpg
    5.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 377
  • 6.jpg
    6.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 372
  • 7.jpg
    7.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 375
  • 8.jpg
    8.jpg
    89,6 KB · Weergaven: 375
  • unspecified.jpg
    unspecified.jpg
    77,7 KB · Weergaven: 376
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Als je er in slaagt om ook de onderste verbindingen waterdicht te houden zal bruislijm wel kunnen. Dat vergt dan dus wel regelmatig onderhoud.

Ik ben voor weer-en-wind werk overgestapt op Bison WoodMax, onder andere vanwege het verpulveren van polyurethaanlijm in een iroko zonnebed dat ik rond 2000 had gemaakt. WoodMax is nog te kort op de markt om lange termijn gebruikservaringen te kunnen melden, maar het is D4, elastisch, vullend en (voor mij) schoner te verwerken dan PU.
 

Silasovic18

Nieuw lid
9 mrt 2016
17
0
Bedankt, voor de reactie en het idee om e.v.t. bison woodmax te gebruiken, het is nog niet verlijmd ga er over een tijdje pas weer mee verder.
Het is de bedoeling om het zo strak mogelijk te verbinden, nu heb ik wel één fout gemaakt en dat is dat ik geen pennen van de spijlen heb gemaakt, met andere woorden ze vallen geheel in het gat.
Wel mooi sluitend maar iets verjongd was denk ik beter geweest, huidige situatie was het ook niet verjongd.
Ga nog twisten over hoe ik het precies aan ga pakken, ben ook nog maar beginnend houtbewerker... Dus ook een goed leerproces, denk ik.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik hoop voor je dat het merantiplex heel blijft in de omstandigheden waarin je het gebruikt. Ik heb slechte ervaringen met multiplex in een buitenomgeving waarbij de kopse kanten nat konden worden.

Groetjes,

Tom
 

Silasovic18

Nieuw lid
9 mrt 2016
17
0
Hallo Tom,

Ik dacht als ik de langs kanten eerst met houtlijm schilder, en vervolgens een paar lagen grondverf dat het wel goed moet gaan met intrekkend vocht?
Even kijken misschien dat ik ook wel gewoon nieuwe spijlen zaag van gewoon meranti o.g.. Heb alleen wel alle kanten, al afgerond:( . Even bezien..

Groeten,

Silas
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik kan niet helemaal goed zien wat de onderdorpel is, maar zou je de bovenkant van de onderdorpel niet iets afwaterend maken? Dan blijft er geen water op staan die bij de pen en gat verbinding naar kan dringen.

Groet, Wim
 

Silasovic18

Nieuw lid
9 mrt 2016
17
0
Hallo Wim, bedankt voor de tip, ga dit zeker doen na aanleiding van jouw reactie! De gezaagde en geschaafde merbau deurstijl gebruik ik als onderdorpel. Gr Silas
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Doe dan meteen ook de bovenkant van de bovendorpel, dan blijft daar ook geen water op staan. Verder zijn de kanten scherp op de balken, zoals ik het kan zien. Daar houdt de verf/lak niet op. Even het scherp er vanaf schuren of even met de handschaaf één keer langs schaven geeft betere hechting op de scherpe kanten.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Hallo Tom,

Ik dacht als ik de langs kanten eerst met houtlijm schilder, en vervolgens een paar lagen grondverf dat het wel goed moet gaan met intrekkend vocht?
Even kijken misschien dat ik ook wel gewoon nieuwe spijlen zaag van gewoon meranti o.g.. Heb alleen wel alle kanten, al afgerond:( . Even bezien..

Groeten,

Silas

Gebruik woodsealer, kopse kanten sealer van Bison, is speciaal hiervoor bedoeld, goede ervaringen mee.
 

Silasovic18

Nieuw lid
9 mrt 2016
17
0
IMG_20161204_145049.jpg
IMG_20161204_131854.jpg
Zo de onderdelen geschaafd en geschuurd, en aan elkaar gelijmd. De onderregel rond geschaafd zoals aanbevolen, de bovenste wordt afgedekt met een afdekplank. Nu de boel verder gronden monteren en aflakken. Tot nu toe wel blij met het resultaat, volgende week monteren!
 

Silasovic18

Nieuw lid
9 mrt 2016
17
0
Hierbij het resultaat, het monteren ging prima, het lastigste was dat de pennen in eerste instantie ietwat scheef voor de gaten van de staander zaten, dit door de bestaande muur, na enig gefreubel is het gelukt. De pen gat verbinding van de ligger in de staander was behoorlijk goed gelukt voor de eerste keer@ Het geeft best een leuk gevoel :D.
IMG_20161210_105636.jpg
IMG_20161210_105636.jpgIMG_20161210_105624.jpg
IMG_20161210_121119.jpgIMG_20161210_125520.jpgIMG_20161210_125910.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.