Gereedschap voor klussen rond nieuwe woning

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Kerst komt eraan en dit jaar wilde ik mijn gereedschapskast eens wat aanvullen.Komend jaar ga ik een huis laten bouwen. Nadeel/voordeel van nieuwbouw is dat er helemaal niets is, geen schuurtje, geen afdakje voor de kliko, geen kasten op de zolder etc.

Ik heb mooie handzagen en een bosch decoupeerzaag. Waar het bij mijn klus projecten soms fout gaat is de precisie van het zagen. Als ik 2 balkjes van dezelfde lengte moet hebben gaat het vaak fout bij mij
frown.gif
. Volgens mij is er wel gereedschap die ervoor zorgt dat dit beter gaat.

Zit zelf een beetje te kijken naar een zaagtafel, telescopische afkortzaag en invalzaag met geleider.

Werkzaamheden:

- Afdak voor brandhout maken.
- Afdak voor aanhanger enz. maken (5x4 meter).
- 200m2 laminaat leggen.
- Plaken/kasten maken op zolder en in de berging.
- Paar kamers isoleren en afwerken.
- Overdekte fietsenstalling maken.
- Ombouw kliko's maken.
- Eventueel tuinhuisje.

Graag advies wat ik het beste aan kan schaffen.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Afhankelijk van je budget zijn dit wel dingen die ik zelf zou willen hebben bij deze klussen.

goede afkortzaag

invalzaag

accu boormachine

goede handzaag

eventueel inderdaad een tafelzaag, maar dit is voor veel dingen niet noodzakelijk. zeker als je al een invulzaag hebt.

Ik denk dat als je deze machines hebt je al aardig wat kan doen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als eerste een afkortzaag omdat je veel moet afkorten als ik dit zo lees.
Als tweede een invalzaag met geleiderails om platen in delen en daarna op maat te zagen.
Als afkort zaag adviseer ik een DeWalt type 770 die bevalt mij prima die is ongeveer 330 euro in mijn ogen de beste prijs/kwaliteit
Na goed afstellen zaagt deze afkortzaag erg precies en goed, het afzuigen is niet zo goed maar dat is bij alle afkortzagen in deze prijsklasse zo.
Voor de invalzaag een Festool TS55 REBQ met rails ongeveer 475 tot 525 euro, deze zaagt erg precies en erg fijn. (had ik 10 jaar eerder moeten kopen).
Mvg,:)
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Als accuboormachine heb ik een goede Makita. Ben nu eigenlijk op zoek naar de type zagen en de merken :). Mbt die afkortzaag, moet ik dan niet kijken naar een telescopische? Als ik een tuinhuisje bouw van houten planken of dat voor het fietsenhok gebruik is die wel handig verwacht ik.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Die DW770 is een teleskopische afkortzaag.
Voor de invalzaag kun je ook naar de Makita sp6000 kijken, is net iets goedkoper das de festool en net zo goed, ik heb m nu 6 jaar en nog nooit problemen mee gehad.
Kijk ook vooral naar en slagschroef machine, zeker als je wat grotere schroeven wilt kunnen indraaien is die onmisbaar, als je al een goede Makita hebt, zou ik een machine met dezelfde accus kiezen, die je zonder extra accus en lader, voor niet al teveel geld kan vinden. (Body only aanbiedingen)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Is zo'n DW770 echt veel beter dan de Metabo KGS 216M of de 254M?
Dat is moeilijk om hier een antwoord op te geven omdat je als hobbyist maar een van beide gebruikt.
Je zal dat zelf moeten uitzoeken wat voor jou het beste is, maar ik heb over de DW770 nooit negatieve dingen gelezen (behalve de afzuiging dan).
Persoonlijk was voor mij een grote reden dat deze zaag minder plaats inneemt omdat deze achter minder uitsteekt.
Dit type zaag is de vernieuwde versie van de ELU afkortzaag (destijds overgenomen B&D of DeWalt) en de kwaliteit is nog steeds erg goed.
Mvg,:).

ps
Ik heb helaas geen aandelen van B&D of DeWalt.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
De 254 heeft een grotere zaagdiepte, is dat heel belangrijk? Scheelt nogal in de prijs namelijk....
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De 254 heeft een grotere zaagdiepte, is dat heel belangrijk? Scheelt nogal in de prijs namelijk....
Dat is iets dat je ook aan je behoefte moet bepalen, hoe vaak zaag je meer dan 60 mm dik?
En dan nog kan je altijd omdraaien en tot 120mm dik zagen.
Je voelt meer voor een Metabo KSG254 ook vanwege de prijs, daar is niets mis mee hoor, maar ik meen gelezen te hebben dat er een Duitse versie is en een versie uit het Midden-Oosten. Ik weet niet waaraan je het verschil kunt zien maar dat kun je uitzoeken.
Mvg,:)
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Dat is een beetje de vraag, als die diepte van de 254 niet nodig is, komt de prijs voor bijvoorbeeld die dewalt daarbij wel in de buurt.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb een 7 jaar oude 254 en een nieuwe 216. De 254 die ik heb is nog blauw van kleur en vind ik veel beter dan de groene 216. Voor de toepassing die jij opnoemt voldoen ze allemaal je hebt geen grote precisie nodig.
 

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Wellicht ten overvloede maar bedenk ook hoe je de diverse verbindingen wil gaan maken voor de schuren en kasten. Wellicht dat je daar ook gereedschap of hulpmiddelen voor wil aanschaffen.

Groet, Peter
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Een boorhamer is ook aan te raden. Ik gebruik zelf twee accutollen, de ene een slagschroevedraaier.

wbt de afkortzaag is de zaagcapaciteit zelden een probleem. Voor de enkele keer dat je een dikkere balk of bredere plank moet zagen, kan je de handzaag erbij pakken.

De cirkelzaag hoeft niet perse een invalzaag te zijn. Een kleinere en lichtere machine is handzamer. Meestal zaag je er alleen platen mee. Staar je niet blind op de (hier veel genoemde) dure merken.

Denk aan goede PBM's. En eventueel een bouwzuiger. Een bouwtrap als een Altrex vouwladder is ook aan te raden.

En tot slot zijn schuurmachines ook handig, zoals een vlakschuurmachine en een excentrische en/of bandschuurmachine als je veel ruw hout gaat gebruiken.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Wellicht ten overvloede maar bedenk ook hoe je de diverse verbindingen wil gaan maken voor de schuren en kasten. Wellicht dat je daar ook gereedschap of hulpmiddelen voor wil aanschaffen.

Groet, Peter

Dat is wel een goede peter. Heb ik niet bij stil gestaan. Wat is gebruikelijk?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Als je een invalszaag goed benut heb je vaak geen afkortzaag meer nodig. Zie deze linkhttp://www.google.nl/search?q=jigs+for+the+festool+ts55&client=tablet-android-samsung&site=webhp&prmd=svin&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiH9Nb1r87QAhUE7BQKHXySAQoQ_AUICSgD&biw=1024&bih=600#imgrc=PG4LA56hOq2SYM%3A als je de rail van de afkortzaag monteert met een zelfgemaakte adapter kan je snel repeterend werken. Zoek maar eens op jigs for ts55. Lukt ook met de meeste vergelijkbare machines. Toch heb ik nog steeds beide machines.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik ben verzamelaar:eek: en had al afkortzagen voor ik een jig gemaakt had. Met sommige modellen afkortzagen kan je dubbel verstekzagen. Bij dikkere balken (4.5 cm) is de jig meestal niet geschikt tenzij je een ts75 hebt.
Vooral voor klein werk is een afkortzaag gemakkelijker.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Bedankt voor de tips allen.

BPM's staan op het lijstje :). Ga denk ik voor een invalzaag (scheppach CS55 met rails) en een afkortzaag (Metabo KGS 216 M). Multitool zit ik nog even te twijfelen....
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Een bouwtrap als een Altrex vouwladder is ook aan te raden.
Een fatsoenlijke stevige trap is inderdaad aan te raden.
En dan niet zo`n blikken keukentrapje zoals ze bij de Blokker verkopen, maar iets stevigers.
Die keukentrapjes mogen in bedrijven niet eens gebruikt worden, die voldoen namelijk niet aan de NEN-2484

Ik heb er zoeen https://www.praxis.nl/bouwmateriale...enkel-oploopbare-trap-castor-6-treeds/0366354
Vaak hebben ze wel van die kortingsbonnen actie`s bij Praxis, daar dan even gebruik van maken.:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.