Kistje van mediterrane houtsoorten

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

In 2012 hebben wij 3 maanden met de camper door Italië getrokken. Helemaal in het zuiden, we stonden aan de ionische zee.
We liepen langs een hele grote sinaasappelboomgaard waar net gesnoeid was. Snoeiafval lag langs de kant. Na wat zoeken vond ik een stuk van ongeveer 30cm lang en 10 cm dik. Niet erg groot maar toch maar meegenomen. Het stuk was onverwacht zwaar. Thuis na verloop van tijd maar wat plankjes uit gezaagd met de lintzaag. Het hele pakket netjes weggelegd en laten drogen. Nu toch maar eens bekeken. Het hout is gelig met grijs/paarsige vlekken.
Erg fijn van nerfstructuur.
Erg veel hout had ik er niet van maar ik had nog wel olijfhout liggen wat ik bij Rick gekocht had. Qua afkomst goed te combineren en ik moet zeggen dat ik het qua tekening en kleur ook een mooie combinatie vindt.
Het hout is bijzonder genoeg dus het kistje eenvoudig en strak gehouden.

Hier dan het resultaat.

IMG_6877.jpg

IMG_6878.JPG

IMG_6879.jpg

IMG_6882.jpg

Groet Jos
 
P

Pel

Guest
Prachtig kistje Jos, vooral de combinatie van het olijvenhout en het sinaasappelenhout is mooi, maar ook de scharniertjes maken het helemaal af. Trouwens de eerste keer dat ik bewust sinaasappelenhout verwerkt zie in een kistje.

Groet Pel.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Heel fraai! Waar heb je het mee afgewerkt?
Groet, bri
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Hallo,

In 2012 hebben wij 3 maanden met de camper door Italië getrokken. Helemaal in het zuiden, we stonden aan de ionische zee.
We liepen langs een hele grote sinaasappelboomgaard waar net gesnoeid was. Snoeiafval lag langs de kant. Na wat zoeken vond ik een stuk van ongeveer 30cm lang en 10 cm dik. Niet erg groot maar toch maar meegenomen. Het stuk was onverwacht zwaar. Thuis na verloop van tijd maar wat plankjes uit gezaagd met de lintzaag. Het hele pakket netjes weggelegd en laten drogen. Nu toch maar eens bekeken. Het hout is gelig met grijs/paarsige vlekken.
Erg fijn van nerfstructuur.
Erg veel hout had ik er niet van maar ik had nog wel olijfhout liggen wat ik bij Rick gekocht had. Qua afkomst goed te combineren en ik moet zeggen dat ik het qua tekening en kleur ook een mooie combinatie vindt.
Het hout is bijzonder genoeg dus het kistje eenvoudig en strak gehouden.

Groet Jos

Die grijs/paarsachtige vlekken zijn schimmels.
Hout van sinaasappelboom is heel lastig netjes te drogen omdat het bijzonder snel gaat schimmelen als het drogen niet op de juiste manier gebeurt.
Het hout is normaliter wat bleek geelachtig, dus zonder die vlekken.

Het is ongeveer hetzelfde wat je wel eens bij vurenhout ziet, maar daar zijn het blauwachtige vlekken.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Heel mooi. Goede keuze voor eenvoudige vorm, passend bij het drukke (maar mooie) uiterlijk van het hout. De scharnieren ondersteunen het uiterlijk en de waarde van het geheel. Mag ik vragen waar die vandaan komen?
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Bri, het kistje is afgewerkt met Daniel oil.
Piet, dank voor de informatie. Dan ben ik blij met de schimmel omdat ik de vlekken op het hout wel mooi vind.
Hubert, de scharnieren komen bij de Baptist vandaan. Kost wat maar zijn wel mooi. Er bestaan nog wel mooiere maar zijn niet in Nederland te krijgen.

Groet Jos.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.