Bouwzaagtafel (Makita 2712) met aftermarket parallelgeleider OF Bosch PTS 10T

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Dag allen,

Ben al een tijdje 'onzichtbaar' lid en lees de leuke en interessante topics.

Volgend jaar gaan wij zelf ons huis bouwen op een kavel, en nu ben ik bezig met het verzamelen van al het gereedschap. Ik heb voorheen een DHZ-zaak zaagtafel gehad, welke nu vervangen wordt door een betere. Lees: nauwkeuriger, met slow-start en motorrem.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de bouwzaagtafel Makita 2712, deze kan ik krijgen voor 308 euro incl btw. Maar de nauwkeurigheid dankzij de geleider zou niet zo goed zijn. Geen/weinig reviews te vinden. Mijn idee was deze zaag te nemen met aftermarket parallelgeleider. De zaag is obv inductiemotor en heeft veel vermogen.

Alternatief: de Bosch PTS 10T, welke nu 330 euro is bij de Praxis.

Overweging: Ik wil zelf verschillende inbouwkasten en de keuken zagen. Het moet daarna nog jaren mee gaan. Ik benbijzonder zuinig op mijn spullen, dus zaagsel in de motor van Bosch wordt afgezogen en schoongemaakt.

Mijn vraag: zullen bij hantering met beleid/geduld beide zagen voldoende precisie bieden voor het maken van een fatsoenlijke keuken en kast?

Alvast hartelijk dank voor de ervaringen.

PS: mijn keuze gaat tussen deze 2, omdat ik een nieuwe zaag met garantie wens met een max budget van 330-450 euro.
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
met een budget van 450,- kom ik op 2 goede tafelzagen in die klasse.
voor het maken van keukenkastjes is het handig om in ieder geval 60cm (liefst 80cm) te kunnen zagen op je parallel geleider.

mijn eerste keuze zou vallen op een toolson t6000, goede geleider, en met een trukje om te bouwen naar 60cm
maar de beste keuze is om iets bij je budget te doen en een dewalt 7491 of een metabo ts254 te nemen.
dan heb je een goede precisie tafel met betrouwbare motoren en geleiding.

ik heb zelf een DWE 7491 met een onderstel erbij voor mobiliteit, en ik was 800,- kwijt.
Dit lijkt veel, maar je kunt liever een maand langer sparen en een goede machine kopen dan nu een machine kopen omdat je niet meer te besteden hebt.
Als je echt aan je budget vast zit, zou ik voor de Toolson gaan, goede prijs kwaliteitsverhouding. 270,- bij de bauhaus meende ik.

Edit: maar om je vraag te beantwoorden, denk ik niet dat de pts10 aan jouw beschrijving kan voldoen.
 
Laatst bewerkt:

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Dank voor het snelle antwoord. Op zich is het budget niet perse het probleem, alleen wil ik zelf niet zo veel geld uitgeven aan een zaag. Ik heb een afkortzaag, handzaag, decoupeerzaag, invalzaag, allemaal van Bosch tot Metabo. En ben hier tevreden mee. Ik geloof dat meer betalen, meer ontvangen is, alleen vraag ik mij af of de PTS-10T niet zal volstaan als ik het ding calibreer en enige hulpstukken gebruik. Of ben ik hierin naief?

Ik zal eens kijken naar de Toolson.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Ik zoek naar wat info over de toolson, maar kan ik er niets over vinden. Heb je hier ervaring mee? Heeft iemand een link of video/review/verhaal?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
laat die metabo t254 maar staan daar heb ik slechte berichten over gelezen met name over de geleider.
Heeft iemand wel een goede dan is dat vooral mazzel.
Een reden waarom ik van de koop van een metabo heb afgezien.
Terwijl ik hem al 1.5 jaar boven aan de lijst had staan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je zoekt tot 450.
Honderd euro erbij en je hebt een deWalt dw745.
Dat zaagt precies en is betrouwbaar.
Veel mensen op het forum zijn er erg over te spreken.
Kijk maar 'ns in de zoekfunktie op deze zaagtafel.
Soms kost kwaliteit gewoon iets meer.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Hallo allemaak,

BEdankt voor de snelle reacties. Heel verhaal getypt, alles weg :). Maar goed. Ik heb de Boscht PTS 10 en de DeWalt DW745 even in het echt gezien. De Bosch valt af, ivm de geleider. DeWalt heeft veel stabielere en snellere geleider. Verder hoor ik betere verhalen over de walt. Hij is ook wat robuuster.

Een vraag: zijn er nog alternatieven die het overwegen waard zijn? Ik hoor niemand over de bouwzaag (Makita 2712 icm de INCRA liniaalset). Dit is veel vermogen icmm een inductiemotor, klinkt goed. Of is er een ander alternatief?

Verder heb ik de volgende Gammawerktafel. Lijkt mij voldoende toch? En geen meerwaarde t.a.v. de soortgelijke werkbank van DeWalt die weer 150 euro extra is. Advies welkom!

8892236333086_8711247799139_1_106304_tif_picture_170Wx170H.jpg
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Nog even een aanvulling. Vandaag ben ik naar een pro bouwwinkel geweest, en even naar de Metabo TS254. Hij was veel te groot en te lomp. Geadviseerd werd de TS216. Nu heb ik ook de afkortzaag vanMetabo met 216mm zaag, dus die kan ik dan uitwisselen. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de DeWalt DW745 en de Metabo TS216.

De DeWalt heeft een superieure geleider, maar geen softstart en geen rem. De Metabo heeft een prima geleider, en wel softstart en rem. Groot verschil: de Metabo heeft een kleiner blad (216mm) en kan maar een breedte van iets meer dan 40cm zagen met parralel.

Welke van de 2 adviseren jullie en om welke reden?

Groet Patrick
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
kan je rechts van het blad maar 40 cm zagen?
Als dat zo is lekker laten liggen.
Geloof mij je wilt altijd iets van 41 zagen etc

Ik bedoel natuurlijk dat dat wel erg klein is.
65 is een mooie maat.
Kun je ook nog eens kastdeurtjes zagen
 
Laatst bewerkt:

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik volg 3dmazter. 40cm is te weinig, 60 cm en liefst iets meer is een minimum voor mij. Zeker als je aan inbouwkasten en/of een keuken wilt werken is 60cm een standaardmaat, en dus een absoluut minimum voor een zaagtafel.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Dag allemaal.

Ja, dat klinkt heel logisch. Mijn voorkeur gaat ook sterk uit naar de DeWalt. Kan iemand mij nog aangeven in hoeverre het ontbreken van een softstart en motorrem hinderlijk is? Het is veilig en beter voor de stroompiek weet ik. Maar wat betreft duurzaamheid apparaat en zaagresultaat?

Weet iemand nog een mooie aanbieding voor de DW745? Dat ding is in Amerika 300 dollar. importeren is niet handig ivm 110v. Maar misschien wel vanuit canada/UK?

Maar 535 icm met extra zaagblad zal me al over de streep trekken.

Groet Patrick
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Bedankt voor de reacties allemaal,

Had ik net besloten voor de DeWalt DW745 te gaan, wordt mij een 1 jaar oude Makita 2704X (dus inclusief onderstel) aangeboden voor 400 euro. Begin ik weer te twijfelen. Deze machine heeft een soft-start, sterker, groter werkblad, alleen ik weet niet of de parralelgeleider te vergelijken is met de DeWalt.

Ook is de bon er niet meer (dus geen garantie) en is het apparaat een slag groter dan de DW745. Mijn garage wordt 6x3m. Voornaamste twijfel is de geleider en formaat (de zaag wordt voornamelijk voor de grote verbouwing en meubels gebruikt).

Iemand een ervaring met de Makita?
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Dat is wel een mooie oplossing als de stoppen eruitvliegen. De softstart vind ik voornamelijk prettig ter behoud van de techniek. Ik ga zometeen kijken bij de Makkita. Het voordeel lijkt mij wel de maximale zaaghoogte en kwalitatief is makita denk ik ook goed.

Wat adviseren jullie: 535 voor de nieuwe dw745 zonder onderstel, of 400 voor de 1 jaar oude makita 2704X met onderstel?
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik was zeer tevreden van de Makita 2704. Geleider grijpt ook voor en achter, was bij mij mooi parallel aan het zaagblad, en het grotere werkblad heb ik altijd als groot pluspunt ervaren. Ik heb er zeer precies mee kunnen zagen, en ook een slede gemaakt voor pennen e.d..
Staat nu bij mijn vader, want is hier vervangen door een stationair toestel. Maar zodra ik aan de afwerking van de zolder begin ga ik hem toch terug halen, vandaar dat ik hem nog niet verkocht heb.
Ik zou niet twijfelen.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Zojuist even wezen kijken bij de zaagtafel. Mijn conclusie, mooie zaag, maar wel iets te groot voor mij. Ook gaf de verkoper (een man die kasten maakt) aan dat de zaag minder precies is dan de DeWalt DW745. Ook is de Makita te log/zwaar om bijvoorbeeld van beneden naar boven te tillen in je eentje tijdens het klussen. De mobiliteit van de Walt icm de goede geleider doet mij beslutien naar dit model uit te kijken. Hiermee niet zeggende dat de 2704 niet goed is, maar handzaamheid en precisie zijn belangrijkste punten bij mij. Mocht je nog zoeken: In barneveld: zie marktplaats: vraagprijs 450 euro.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.