Eerste schaaltje uit vers hout afgedraaid

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Eerste schaaltje dat ik uit vers hout heb gemaakt

Een tijdje terug heb ik een paar stukken walnoot kunnen bemachtigen van een pas gekapte boom. Daar heb ik een aantal schaaltjes van voorgedraaid, welke staan te drogen. Met de kleinste (en eerste) durfde ik het wel aan om deze af te draaien.

Doorsnede is ong. 14 cm
IMAG0959.jpg

IMAG0960.jpg

Ik ben best tevreden, als was het een heel gedoe om 'm weer mooi rond te krijgen. Bij het drogen was het een mooi ovaaltje geworden... Ik vind het nog wel erg lastig om streeploos te schuren. (tips zijn welkom) Maar het allerleukste vind ik nog wel het idee dat ik het stuk hout zelf uit de boom heb gehaald met een kettingzaag en er uiteindelijk zo'n fijnrandig schaaltje overblijft. (en een berg houtkrullen :))
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ah, streeploos schuren.

Stap 1: scherpe beitels en goed draaien. Klinkt echt stom, maar draaien gaat veel sneller dan schuren en is ook minder vervelend, dus als het je nog niet helemaal bevalt, denk dan niet 'dat groefje schuur ik er wel uit', maar denk 'daar draai ik nog een keer overheen'. Schuurpapier is er niet om de vorm te bepalen.

Stap 2: vermijd groeven. Een groef wegschuren betekent dat je er omheen best veel hout moet wegschuren, een klein richeltje veel minder.

Stap 3: droog de oppervlakte van het hout voor het schuren even met een verfbrander. Draai daarna niet te hard, zodat er geen water naar de buitenkant geslingerd wordt.

Stap 4: snel schuren gaat met een schuurkop in een boormachine, diameter 50 of 75 mm voor de binnenkant, voor de buitenkant gebruik ik altijd 125 mm. Doordat het schijfje ook dwars t.o.v. het hout draait, schuurt het veel beter.

Stap 5: sommige hout schuurt gemakkelijk nat, bv. robinia. Sommige hout blijft nat aanvoelen - dat is minder fijn om nat mee te werken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mooi schaaltje!
Zoals Jurriaan al zei, schuren met een schuurschijf. Sinds ik deze schuurschijfjes heb aangeschaft zien mijn werkstukken er veel beter uit. Sommige groeven krijg je gewoon niet weg met schuurpapier op het draaiende werkstuk. Met een schuurschijf zijn ze zo weg.
En goed schuurpapier gebruiken. Afgelopen zomer heb ik kennis gemaakt met Abranet. Een wereld van verschil met klassiek schuurpapier (zelfs kwalitatief schuurpapier van Sia).
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Complimenten als dit jou eerste schaal is.

Hoi Rien, het is mijn eerste schaaltje dat ik vanaf het begin uit vers hout heb gemaakt. Hiervoor heb ik 4 andere schaaltjes gedraaid:

schaaltjes.jpg
de lichtste is de eerste (dikke barst...), de donkere met een voetje de tweede (iets minder grote barst), de voorste is de 3e (klein barstje) en de meest linkse de 4e (alleen een miniem hapje uit de rand).
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Heel mooi schaaltje.
de vorm is zeer geslaagd.
wat schuren betreft.... nog een kleine aanvulling...... opletten dat je niet te hard drukt op het schuurpapier.
tja, wat is hard drukken he...... mijn theorie is als volgt.

houd je schuurpapier zo ligt mogelijk tegen je werkstuk..... als er dan stof afkomt hoef je niet harder te drukken.
dit heeft mijn schuurresutaat een heel stuk verbeterd.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Bedankt allemaal!

Ah, streeploos schuren.

Stap 1: scherpe beitels en goed draaien. Klinkt echt stom, maar draaien gaat veel sneller dan schuren en is ook minder vervelend, dus als het je nog niet helemaal bevalt, denk dan niet 'dat groefje schuur ik er wel uit', maar denk 'daar draai ik nog een keer overheen'. Schuurpapier is er niet om de vorm te bepalen.

Stap 2: vermijd groeven. Een groef wegschuren betekent dat je er omheen best veel hout moet wegschuren, een klein richeltje veel minder.

Stap 3: droog de oppervlakte van het hout voor het schuren even met een verfbrander. Draai daarna niet te hard, zodat er geen water naar de buitenkant geslingerd wordt.

Stap 4: snel schuren gaat met een schuurkop in een boormachine, diameter 50 of 75 mm voor de binnenkant, voor de buitenkant gebruik ik altijd 125 mm. Doordat het schijfje ook dwars t.o.v. het hout draait, schuurt het veel beter.

Stap 5: sommige hout schuurt gemakkelijk nat, bv. robinia. Sommige hout blijft nat aanvoelen - dat is minder fijn om nat mee te werken.

Heb je een voorbeeld van zo'n schuurkop (en evt. waar goed te verkrijgen?)

Heel mooi schaaltje.
de vorm is zeer geslaagd.
wat schuren betreft.... nog een kleine aanvulling...... opletten dat je niet te hard drukt op het schuurpapier.
tja, wat is hard drukken he...... mijn theorie is als volgt.

houd je schuurpapier zo ligt mogelijk tegen je werkstuk..... als er dan stof afkomt hoef je niet harder te drukken.
dit heeft mijn schuurresutaat een heel stuk verbeterd.

Dat zijn fijne vuistregels. Daar van uitgaande heb ik in ieder geval een aantal keren te hard gedrukt. Ironisch genoeg volgens mij vooral met korrel 320.
Als de volgende droog zijn, ga ik deze regel zeker uitproberen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Leuke schaaltjes. Ik vind walnoot erg mooi . Schuren van de binnenzijde gaf bij mij ook problemen. Neem de raadgevingen ter harte. Ik geloof niet dat je met p320 veel fout kan doen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi schaaltje. Knap gedaan. Schuren is een kunst apart. Doe je dit niet volgens de regels, dan kan je veel kapot maken bij manier van spreken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.