hbm 600

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi allemaal

mijn naam is ruud en mijn vader en ik zijn op zoek naar een goede zaagmachine voor in onze schuur
het doel van deze machine is hoofdzakelijk om zowel eiken meubels te kunnen maken evenals platen zagen voor bv gevel bekleding etc

nu werk ik bij een intereur bouw en meubel bedrijf en hierbij hebben we zowel een formaat zaag als een festool cs 50 en cs 70 voor op locatie ( van mijn werk zijn deze machines )
nu vind ik de formaat zaag erg fijn werken door het grote zaag oppervlak

en het nadeel van de festools vind ik dan ook dat ze vrij klein zijn
maar voor op de klus natuurlijk ideaal

ik ben even aan het kijken geweest voor een bosch gts 10 xc machine maar ik heb bij boels de bosch gts 10 j kunnen bezichtigen en dit is absoluut niet wat wij willen
nu kan het zijn dat deze machine flink afgeracht was maar de geleiders vonden we zwak en de verstek geleider is gewoon zwak plastic

ik had al een tijdje de hbm 600 in gedachten maar dacht dat je voor 800 euro geen goede machine kon hebben
maar gisteren zijn we naar hbm gegaan in moordrecht en hebben we denk ik zo'n 1,5 uur bij deze machine gestaan en gemeten etc

de geleider zit vast aan een halve buis die zich weer vast trekt aan een andere buis
zodoende zit deze als de vaste buis haaks zit volgens mij altijd haaks
want de geleider past zich aan aan de vaste buis
zit de vaste buis scheef dan zit de geleider ook scheef maar deze kan je stellen

we hebben ook gekeken of de maataanduiding klopt en in de winkel was dit het geval
tevens staat de geleider mooi recht aan het zaagblad

we hebben ook gevraagt of de machine even open geschroeft mocht worden zodat we de motor en de zaagblad bevestiging konden zien
en het zaagblad zit op dezelfde manier bevestigt als bij de digitale formaatzaag op mijn werk
ik weet dat ik deze machine hier niet mee kan vergelijken maar het viel me op

tevens moeten we sowieso een nieuwe kabel vanuit de meterkast trekken voor de machine dus dan leggen we gelijk krachtstroom aan ( het gaat dus om de krachtstroom uitvoering )

we willen dus deze machine ms gaan kopen
maar zijn er recente ervaringen met deze machine want veel ervaringen die negatief zijn komen uit 2014
en wellicht zijn er dingen verandert aan dit apparaat

de machine komt namelijk niet uit china maar uit azie
maar in de topics wordt continu gesproken over china
dus wellicht een ander model ms

maar er zijn veel dingen af te stellen aan dit apparaat
dus bij goed afstellen verwachten wij dat de machine perfect klopt

ik hoop dat er op dit forum recente ervaringen zijn
en dat jullie deze willen delen met mij en anderen :cool:

gr ruud

IMG-20161126-WA0001.jpgIMG-20161126-WA0002.jpgIMG-20161126-WA0003.jpgIMG-20161126-WA0005.jpgIMG-20161126-WA0000.jpg
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Als je een goede en nauwkeurige machine wil. Zou ik wel wat meer geld uitgeven.

Als zoiets:
http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...kelzaagmachine-400v-diameter-zaagblad-250-mm/
Waarmee je nog steeds een aftermarken aanslag moet kopen.
review:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?9812-Harvey-circkelzaagtafel&highlight=review+harvey



Deze is nog nauwkeuriger:
http://hammer-houtbewerking.nl/nl-n...achines/paneelzaag-freesmachine-b3-basic.html
review:
https://www.youtube.com/watch?v=f8c9-BGJLeM

Als je dat allemaal teveel geld vind kijk dan ook naar een 2e handsmachine.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
als je bedenkt dat een harvey 2100 euro kost moet er voor die €800 toch ergens op bespaart zijn.
Het alu profiel waar de geleider over loopt lijkt me nogal slijtage gevoellig.
verder weet ik niet wat de kwaliteit van de motor is maar ook daar kan op bezuinigd zijn.
Dus dunnere wikkelingen, lagers etc
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
harvey komt ook uit china dus dat zegt niks.
Ze kunnen echt wel goed spul maken in china alleen moet je er dan wel voor betalen.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
Als je een goede en nauwkeurige machine wil. Zou ik wel wat meer geld uitgeven.

Als zoiets:
http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...kelzaagmachine-400v-diameter-zaagblad-250-mm/
Waarmee je nog steeds een aftermarken aanslag moet kopen.
review:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?9812-Harvey-circkelzaagtafel&highlight=review+harvey



Deze is nog nauwkeuriger:
http://hammer-houtbewerking.nl/nl-n...achines/paneelzaag-freesmachine-b3-basic.html
review:
https://www.youtube.com/watch?v=f8c9-BGJLeM

Als je dat allemaal teveel geld vind kijk dan ook naar een 2e handsmachine.

hoi

weten jullie bepaalde sites waar deze machines 2ehands worden aangeboden en dan met name de Harvey hw110se
ik ben bij de groot aan het kijken geweest maar dan praat je over hele andere prijs klasses kwa machines

de hammer zal denk ik zelfs 2ehands te duur uitvallen voor ons

mijn max is 1200 euro voor een goede machine en ik sta open voor 2ehands

heel erg bedankt iig

gr ruud
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zoek eens op markt plaats naar Hammer, Robland en dat soort merken, er word genoeg aangeboden (of er wat tussen zit weet ik niet)

Zelf ben ik absoluut tegenstander geworden van HBM na de belabberde service die ik kreeg (je kan ze niet meer bellen, alleen mailen en dat duurde dan ook nog eens lang voordat ik antwoord kreeg)
Als je een product koopt en er is wat mis wil je dat oplossen (ging bij mij om een 2e hands machine waar ik onderdelen voor nodig had)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Zelfs 2e hands kan je geen goede stationaire machine kopen voor 1200 euro.

Kijk eens naar de walt DWE7491 of Bosch GTS 10 XC
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Je kan een goede zaagmachine kopen voor dat geld. En echte plaatzaag machine. Altendorf csm. Wel 2dehands
Ze zijn alleen een stuk groter dan de machines die hier aangehaald worden.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Voor de aardigheid maar weer eens op marktplaats gekeken. Daar zie je regelmatig Harwi machines bijvoorbeeld deze. Ook zag ik bij Toon Voets een Wadkin voor rond de €800,- dan heb je ook een degelijke Engelse machine!

Succes! Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Op marktplaats kan je geregeld leuke zaagmachines kopen. Afgelopen week nog een martin met grote rolwagen voor 950 euro. Maar je moet op zulke advertenties wel snel reageren, want er zijn meer mensen op zoek naar koopjes.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Op marktplaats kan je geregeld leuke zaagmachines kopen. Afgelopen week nog een martin met grote rolwagen voor 950 euro. Maar je moet op zulke advertenties wel snel reageren, want er zijn meer mensen op zoek naar koopjes.

Allemaal leuk, maar je moet wel ervaren zijn, om in te schatten of dat een goede koop is of niet. Meestal heeft zo'n oude machine liefde en aandacht nodig om hem weer goed aan de praat te krijgen. En je moet maar hopen dat er nog reserve onderdelen te koop zijn.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
De benadrukking van het verkrijgen onderdelen wil ik graag wat nuanceren.
Ik werk al ruim 40 jaar met machines van wat betere merken.
De professionele bedoel ik dan.
Daar zaten regelmatig gebruikte machines bij. Ja, het is wel handig als je er een beetje kijk op hebt.
Ik heb buiten een lagertje eigenlijk nog geen andere onderdelen nodig gehad.
En een elektromotor is ook overal verkrijgbaar.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
https://www.youtube.com/watch?v=y1sJEvVVErI

hoi

ik ben net met mijn vader aan het kijken geweest en nu kwam ik bovenstaande video tegen
bij ons in de buurt is het helaas niet mogelijk om de bosch gts 10 xc te bezichtigen
ik ben nog steeds op zoek naar een adres ergens in nederland

echter kunnen we hem evt ook gewoon bestellen ivm het 14 dagen herroepingsrecht

maar als we de gts 10 xc zoals in de video kunnen maken dan is dit een perfecte oplossing voor ons

een gebruikte stationaire machine die al wat ouder is zie ik niet zo zitten eigenlijk
jong gebruikt zou een overweging zijn maar dan komen we kwa budget niet toerijkend

en bij een hbm heb ik nu toch wel wat twijfels gekregen

is de langs geleider van een gts 10 xc degelijk en klopt deze perfect
en voelt deze solide aan als je ermee werkt

heel erg bedankt allemaal

gr ruud
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
mijn max is 1200 euro voor een goede machine en ik sta open voor 2ehands

Dit gaat weer een andere kant op.... HBM en vergelijkbare type machines evt. 2ehands zou ik niet zo snel kunnen vergelijken met de Bosch machine, maar is ook een oplossing, hangt van je wensen en mogelijkheden af natuurlijk.

Succes! Fons
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
een Dewalt DW745 niet iets?

enige nadeel wat ik tot nu toe heb ontdekt is dat er geen soft start op zit dus dat een trage zekering wel makkelijk kan zijn als je bv een bouwstofzuiger er bij zet.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
hoi

de zaag is voor ons bedoeld als hobby zaag in onze garage waar we een leuke werkplaats bij hebben van 4,5 x 7m
de hbm viel in onze prijsklasse en zodoende dat we deze graag wilden zien om te kijken of dit voor ons wat zou zijn

als je gaat kijken kwa zaagafmetingen etc kan de hbm niet veel meer dan de bosch gts 10 xc
het zaagblad is net zo groot
vermogen scheeld maar 100w
en kwa werkblad scheeld de hbm ook niet heel veel als de bosch uitgeschoven is
alleen is de bosch 230v en de hbm 230 of 380v

wel is de langs geleider van de hbm langer en eigenlijk heel de tafel wel iets
mijn vader en ik hebben het er vanmiddag nog over gehad en mijn vader wil liever een machine die wel zowel mee kunnen nemen als vast opstellen
en ik wil heel graag de slede van een formaat zaag voor afkorten
maar vanmorgen was dit nog heel anders maar we zijn vanmorgen weesten lopen met een goede vriend van mijn vader en die kwam ook met goede ideeen waaronder een tafel zelf maken waar de zaag op staat
en toen herrinnerde ik mij de video van de zelfgemaakte slede icm de bosch gts 10 xc

en gezien bosch blauw kwalitatief een goed merk is denk ik dat we hier beter mee af zijn
maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

naar onze schuur loopt nu 1 230v groep maar hier zit onze koivijver ook op
dus als onze compressor aanslaat dan dimmen de lichten van de schuur ( de compressor is 3kw 230v )

zodoende moeten we er sowieso een nieuwe groep bijleggen voor de zaag maar dan een 230v
en als alles dan toch open licht ook een 2e kabel voor de afzuiging en verdere apparaten

dus dan totaal 3 groepen in de schuur

maar met de tafel die we dan maken wordt het kwa werkwijze een formaatzaag maar dan net een beetje anders

zijn er hier veel mensen die met de bosch gts 10 xc werken en bevalt deze goed en wat zijn hier de minpunten van en ook de pluspunten

wij hebben op het werk een afkortzaag van dewald met een blad bovenop de zaag maar bij ons bevalt deze wat minder goed kwa afzuiging
werkelijkwaar alles zit onder met deze zaag en stof afzuiging heeft bij deze afkortzaag totaal geen nut ( we hebben er een grote festool stofzuiger aan gehad )

vandaar dat ik wat huiverig ben voor dewald want afzuiging is wel belangrijk

gr ruud
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
De bosch klachten bij de oude zagen, anker snel kapot bij normaal gebruik. De afkort geleider is niet haaks te krijgen door te grote speling in de mitter rail.
De parallelle geleider wilt naar buiten wijken.
Als ik zou moeten zeggen bent u beter af met dewalt. Betere service en snellere afhandeling.
Kan het zelfde als de bosch.

Maar als u de ruimte heeft zou ik eerder voor de grotere platenzagen gaan. Beter kwaliteit en meer mogelijkheden.
Voornamelijk preciezer!

Daar kunnen de kleine zagen niet aan tippen!

Moet deze perse mee kunnen nemen dan wordt het eerder dewalt of festool.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je op Youtube de type nummers intoetst krijg je tientallen filmpjes van mensen met heel creatieve ideeen.
Dat geld voor Dewalt en Bosch. En andere merken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.