Zaagblad verwijderen zonder bijhorende sleutel

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Zaagtafel gekocht, 2e handsje, en een klein beetje over het hoofd gezien dat de 3mm dikke steeksleutel die erbij hoort zo versleten is dat hij de as niet op zijn plek kan houden. Ik krijg het zaagblad dus niet los.

IMG_20161126_152501.jpg

Door die gleuf gaat de sleutel om de as vast te zetten, maar die sleutel heeft totaal geen profiel meer en heb ik niks aan. Er zit een plaat over de as zodat ook als ik hem van de zeikant probeer vast te houden ik nog steeds maar ruimte heb voor een sleutel van iets meer dan 3 mm dik.

Nu kan ik bij Klium een sleutelsetje bestellen, maar dan mag ik 20 euro lappen voor een steeksleutel voor een zaagtafel van 160 euro, en kan ik 2 weken wachten tot dat ding aankomt.

Dus als iemand een goed idee heeft, zou ik dat op prijs stellen!

http://powertool.manualsonline.com/manuals/mfg/metabo/ts_250.html Het is deze, maar dan nog van Elektra Beckum.

Ik heb overwogen om de ronde as beet te pakken met een waterpomptang, maar kan me niet voorstellen dat hij dat leuk gaat vinden :p
 

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Je kunt de zaag blokkeren door middel van een steeksleutel als brug tussen de tanden. (mits het een stomp blad is)

Er zit namelijk bijna altijd linkse draad of de zaag as.
 
P

Pel

Guest
Een Metabo cirkelzaag dacht ik zo te zien? wat Blink al voorsteld een steeksleutel tussen de tand en de zaagtafel, zodat het zaagblad blokkeerd dan kun je moer los draaien. En zeker niet met een waterpomptang aan de as komen!!!

Groet Pel.
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Je kunt de zaag blokkeren door middel van een steeksleutel als brug tussen de tanden. (mits het een stomp blad is)

Er zit namelijk bijna altijd linkse draad of de zaag as.

Ja om dit blad maak ik me niet zo druk, meer de nieuwe die erop gaan. Maar in de gebruiksaanwijzing staat handvast, moet goedkomen. Bedankt.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
ipv een stuk ijzer kun je ook gewoon een dik stuk vuren hout pakken.
dat druk je tegen de tanden aan en dan los of vast draaien.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bij de zaagtafel die ik heb (een Ferm volgens mij) kon ik de sleutels ook niet meer weer vinden en heb toen bij de action een stel sleutels gekocht van de juiste maat en 1 daarvan plat geslepen zodat het past.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Of een beetje huisvlijt...
Zoveel werk is het ook niet om zelf een nieuwe sleutel te vijlen uit bijvoorbeeld een oud zaagblad.
Ruwe vorm uitsnijden met slijptol en dan bijvijlen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.