Wat doen jullie met het afval hout?

Afval hout....... Iedereen heeft het !. Maar wat doe jij er mee ?.

Ik gebruik kersen, beuk, jeneverbes, eik en berken hout afval om af en toe een heerlijk stukkie vlees te roken / slow cooking.
Maar zelfs dan denk ik ........ Ik had het ook kunnen bewaren om er iets van te maken.

FB_IMG_1480170415203.jpg

Gr Edwin.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Mijn afvalhout veeg ik van mijn schoot op de grond, waar het zich vermengt met stof en de andere dingen die in de stofzuiger verdwijnen als de woonkamer gestofzuigd wordt.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Afval hout....... Iedereen heeft het !. Maar wat doe jij er mee ?.

Ik gebruik kersen, beuk, jeneverbes, eik en berken hout afval om af en toe een heerlijk stukkie vlees te roken / slow cooking.
Maar zelfs dan denk ik ........ Ik had het ook kunnen bewaren om er iets van te maken.


Gr Edwin.

Ligt eraan wat je onder afvalhout verstaat......
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Hangt er inderdaad van af wat je verstaat onder afvalhout. Een timmerman die een dakgebinte plaatst, beschouwt balken van 1/2 meter als afval. Voor iemand die houten speelgoed maakt daarentegen is haast alles nog bruikbaar. Een oplossing voor het restjesprobleem: maak kleinere projecten.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Tja ook al heb ik best veel ruimte je kan toch niet alles bijhouden
dus maak ik er brandhout van
al moet ik bekennen dat regelmatig tijdens het klieven er toch nog stukjes aan de kant gelegd worden
die ik te mooi vind om op te stoken
koud was het daardoor vandaag helemaal niet

IMG_2774.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_2774.jpg
    IMG_2774.jpg
    101 KB · Weergaven: 268

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mijn schaafkrullen zijn ideaal om de kachel mee te starten. Mini stukjes hardhout van enkele centimeters gaan ook de kachel in. maar mijn motto is wie bewaard die heb wat is ook nog van toepassing. dus ik heb ook een groentekrat met kleine stukjes. het is misschien een beetje meer puzzelen maar als het past scheelt het altijd weer energie en tijd.
 

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Wat ik echt niet meer kan gebruiken of wil bewaren gaat in de open haard. Er gaat niets boven schaafkrullen om het vuur met 1 lucifer te starten.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Afval hout....... Iedereen heeft het !. Maar wat doe jij er mee ?.

Ik gebruik kersen, beuk, jeneverbes, eik en berken hout afval om af en toe een heerlijk stukkie vlees te roken / slow cooking.
Maar zelfs dan denk ik ........ Ik had het ook kunnen bewaren om er iets van te maken.

Bekijk bijlage 55521

Gr Edwin.

Nu zegt de brandweerman in me om toch even aan de andere kant te staan ipv in de rook :p
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Hangt van de houtsoort en de soort klus af. Tijdens de (af)bouw van mijn huis heb ik altijd veel reststukjes bewaard en gebruikt. Dat was vurenhout, meranti en plaatmateriaal. Voor plaatmateriaal heb ik een kist voor reststukjes. En naast de afkortzaag staat een emmer voor reststukken, die wordt regelmatig doorgelopen voor passtukjes e.d. Zodra de klus klaar is gaat meestal die emmer richting brandhout.
Van bijzondere houtsoorten (heb niet zoveel) bewaar ik in principe alles, omdat ik die alleen gebruik voor kleine werkstukken.

Ik heb heel erg veel hout uit het oude huis hergebruikt. De kwaliteit daarvan is beduidend beter dan het nieuwe vurenhout.

Bij klussen waar hout voor gekocht wordt probeer ik zoveel mogelijk de juiste hoeveelheid te kopen zodat er weinig over blijft.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.