Werkplaats isoleren en meubels tentoonstellen

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Het hout dat in mijn huidige werkplaats ligt schommelt rond de 14-16% vochtigheid. Een deel van dit hout was een tijdje geleden nog teruggedroogd naar 10-12%.
Omdat ik er slechts 2 uur per dag ben kan ik deze ruimte niet continu verwarmen.

Ze is zeer slecht geïsoleerd en daar zou ik graag iets aan doen.
Zal het vochtgehalte naar beneden gaan als ik beter geïsoleerd heb?
Of is dit niet voldoende en zal ik toch moeten opzoek gaan naar een verwarmde ruimte?

Ik maak hier vooral tafels en zou deze in de nabije toekomst ook te koop willen aanbieden. De ruimte zou dus ook dienen om de tafels ten toon te stellen.

Wat is jullie gedacht?
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Je zal altijd te maken hebben met luchvochtigheid schommelingen.

Ik heb in huis een klimaat kast staan met sigaren. Hiervoor is juist de bedoeling om in de kast 65% luchtvochtigheid te hebben. In de wintermaanden bijvoorbeeld merk ik dat ik meer moet bijvullen dan gedurende de zomer.
Op zich kan isolatie geen kwaad maar ik denk niet dat je hier deze schommelingen mee gaat stoppen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Ik maak hier vooral tafels en zou deze in de nabije toekomst ook te koop willen aanbieden. De ruimte zou dus ook dienen om de tafels ten toon te stellen.

Wat is jullie gedacht?


Ik heb jaren geleden een eiken tafel gekocht bij Piet Hein Eek. Tot mijn verbazing was de levertijd heel lang & toen ik daarover navraag deed, kreeg ik te horen dat ze die tafels alleen in bepaalde periodes maakten, ik geloof begin en eind van het jaar, als de luchtvochtigheid laag was.
Waarmee ik wil zeggen dat je als het niet anders kan, het verlijmen enz. alleen doet als de natuurlijke luchtvochtigheid een aantal weken lang laag is geweest.

PS De anekdote speelt in de tijd dat PHE nog met 7, 8 man personeel werkte en in Geldrop (?) gevestigd was. Inmiddels is er veel veranderd…
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De anekdote speelt in de tijd dat PHE nog met 7, 8 man personeel werkte en in Geldrop (?) gevestigd was. Inmiddels is er veel veranderd…

Gisteren een docu over PHE op tv, je moet het wel mooi vinden trouwens maar ieder z'n smaak......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.