vochtgehalte van hout inschatten

Duvel

Nieuw lid
31 okt 2016
11
0
Beste iedereen,

Als je geen digitale meetapparatuur hebt, is er dan nog een andere mogelijkheid om het vochtgehalte van hout in te schatten>

Groet,

Duvel
 

kooijmanski

Nieuw lid
3 mei 2015
18
0
Dat wordt wel erg moeilijk als het om een paar procenten gaat. een vochtmetertje is niet zo duur en je hebt er altijd plezier van.
 

tuoh

Oud hout
Je mag er van uit gaan dat hout enkele jaren buiten onder een afdak opgeslagen een vochtgehalte gaat laten optekenen van gemiddeld 17%. Hout wat al enkele jaren binnen ligt in een onverwarmde, maar wel verluchte, ruimte gaat een vochtgehalte hebben van rond de 14 à 15%.
Is het hout opgeslagen in een verwarmde ruimte dan ga je naargelang de heersende temperatuur en luchtvochtgehalte uitkomen op een waarde tussen de 10 à 12%. Nauwkeuriger ga je het niet krijgen zonder vochtmeter.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je wil weten of het in de ruimte waar het ligt 'in evenwicht' is met het vochtgehalte, dan is het een kwestie van wegen, een weekje wachten, en nog een keer wegen. Wordt het hout lichter, dan droogt het nog.
En die vraag is het toch vaak, lijkt me.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb een goedkoop metertje van 9euro, en die is voortreffelijk in het differentieren tussen zeiknat en niet zeiknat, dus daarheb je net niks aan ;)

Als ik wat dunne planken heb, zo werd me laatst een pallet "geschonken":p, dan laat ik ze enige tijd in de garage liggen, maak het grof op lengte, en breng het naar zolder. Als ik zie dat een deel van die stapel krom is getrokken (vooral naar cupping) is het tijd om ze te vlakken en op dikte te brengen en dan kunnen ze op de mooie stapel. Als je ze dan voor de echt gaat gebruiken, moet het of al lang op de "mooie stapel" liggen of je moet ff controleren met je goedkope meter of het dezelfde waarde geeft, als een stuk van dezelfde houtsoort, waarvan je gewoon weet dat het droog genoeg is. En dan terug naar de vlak/vandikte voor te vlakken en de juiste dikte.
Ergens komt het eropneer wat jurriaan zegt net als het voordraaien van schalen etc, alleen vlak ik het voor, en weeg ik niet.

Heel kort samengevat, in de kamer leggen en gewoon wachten :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.