Gekleurd hout & peper- & zoutmolen mechanismen

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik heb het draaien van peper en zoutmolens ontdekt (mede dankzij jullie posts)!

Maar vroeg me wel af waar jullie de mechanismen kopen, want in NL kan ik alleen craftsupplies.nl vinden als leverancier.

Daarnaast zie ik online heel veel vel gekleurde houtsoorten waarmee de meest bijzondere effecten en looks worden gemaakt. Maar hoe wordt dit hout gekleurd? Of waar is het te koop (al doe ik het lieven zelf natuurlijk).

Als voorbeeld:

e92dfd4c97fdad2f6c98843860a837d2.jpg


Ben benieuwd naar de reacties!
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is geen hout maar acryl
De setjes die craft suplies verkoopt zijn van mindere kwaliteit dan de sets die ronald heeft
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee hoor, dat zou best hout kunnen zijn, bijvoorbeeld pakkawood of dymondwood. Het zijn laminaten (zeg maar: multiplex/hechthout) waarbij de individuele lagen (fineer) geïmpregneerd zijn, met een kleurbeits, en vaak ook met een kunsthars (zoals dymondwood). Het geheel is daardoor hard, zwaar en stabiel.
 
Nee hoor, dat zou best hout kunnen zijn, bijvoorbeeld pakkawood of dymondwood. Het zijn laminaten (zeg maar: multiplex/hechthout) waarbij de individuele lagen (fineer) geïmpregneerd zijn, met een kleurbeits, en vaak ook met een kunsthars (zoals dymondwood). Het geheel is daardoor hard, zwaar en stabiel.

Pakkawood of dymondwood is dat in Nederland verkrijgbaar en dan bij wie.

M.vr.gr. jan
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Bovenstaande foto is hout maar dan met een bepaalde verf geïmpregneerd. Willy van Houte verkoopt dit bijvoorbeeld en Didier heeft onlangs in een topic deze techniek nog laten zien.

Dat is geen hout maar acryl
De setjes die craft suplies verkoopt zijn van mindere kwaliteit dan de sets die ronald heeft
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Pakkawood of dymondwood is dat in Nederland verkrijgbaar en dan bij wie.

M.vr.gr. jan

Beste Jan, de fabriek waarin Dymondwood gemaakt werd is in 2014 afgebrand, dus wat er her en der nog te koop is, is oude voorraad.
De kans dat het dan nog naar Nederland komt lijkt me niet zo groot.

http://rrpwhite.com/dymondwood/
http://tradtalk.com/forums/showthread.php?t=49000
http://www.burlingtonfreepress.com/story/news/2014/08/21/firefighters-battle-blaze-rutland-business/14377305/

maar probeer het eens hier:

https://webbwood.com/
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Bedankt voor de reacties! Heel nuttig en ik zal mij is verdiepen in de mogelijkheden!

edit: het webbwood lijkt inderdaad op dymondwood, maar verzenden naar NL is pittig (vanaf $45) en voor 5 stukjes van 1"x1"x13" zit je toch al op ruim $56.
Dus ik vrees dat dat buiten de mogelijkheden ligt...
 
Laatst bewerkt:

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
mss wachten tot we met het forum mss een groepsaankoop kunnen doen om de verzendkosten te drukken?
heb zelf ook wel interesse in enkele stukjes
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik heb een leverancier in Miami, waarvan ik op weekbasis zendingen ontvang. Echter zijn die (vanwege de inhoud) allemaal import rechten vrij en is de inhoud van die zendingen (badmode) totaal niet compatibel met dit hout.
Dus ik moet even overleggen of/hoe ik dat eventueel zou kunnen doen.

Spectraply is uiteraard ook een optie, kende het bij nader inzien al wel, maar was me ontschoten.
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dat is een vraag welke alleen Didier kan beantwoorden.

Maar ik vermoed van wel. Al zijn er nog wel wat truukjes om de techniek te perfectioneren. Als je bijvoorbeeld voor het insmeren met de stain eerst vluchtig het te kleuren object met alcohol inspuit (bloemenspuit met ik gok denatured alcohol en geen wodka) dan neemt het hout meer kleur op. Het is vooral erg mooi op hout met burls. Op rechte nerven doet het voor mij vaak afbreuk aan het lijnenspel in het hout maar dat is persoonlijke smaak.

Met Burl of bijvoorbeeld paardenkastanje (als dat de goede naam is) krijg je een effect als hieronder:

78b9cf50dfadadc9dbb101dae2aceef7.jpg
aef84e69b057107bc357530e1f59fdf1.jpg


Ik moet wel zeggen dat de maker van bovenstaande kunststukjes, erg goed is geweest ook in de uiteindelijke afwerking NA het stainen.
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Al zijn er nog wel wat truukjes om de techniek te perfectioneren. Als je bijvoorbeeld voor het insmeren met de stain eerst vluchtig het te kleuren object met alcohol inspuit (bloemenspuit met ik gok denatured alcohol en geen wodka) dan neemt het hout meer kleur op. Het is vooral erg mooi op hout met burls.

Ha Wimmel, Had je dit niet een jaartje eerder eens kunnen vertellen? Ik ben al lang met een kistje bezig dat ik gekleurd heb. Het had dus nog mooier kunnen worden als ik er eerst alcohol op had gespoten? :p

Leuk toch, om steeds weer dingen bij te leren. :D
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Als er iemand geen hulp nodig heeft om dingen perfect te maken ben jij het wel gozer.

Maar het kwam pas weer naar boven toen ik het filmpje keek. De alcohol zet de poriën in het hout kortstondig open, dat is de reden.

Ha Wimmel, Had je dit niet een jaartje eerder eens kunnen vertellen? Ik ben al lang met een kistje bezig dat ik gekleurd heb. Het had dus nog mooier kunnen worden als ik er eerst alcohol op had gespoten? :p

Leuk toch, om steeds weer dingen bij te leren. :D
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Bedankt voor het compliment, maar niks is perfect. Er is altijd iets nieuws te leren.

Ik ga zeker die alcohol uitproberen. Ben benieuwd naar het resultaat.

Als er iemand geen hulp nodig heeft om dingen perfect te maken ben jij het wel gozer.

Maar het kwam pas weer naar boven toen ik het filmpje keek. De alcohol zet de poriën in het hout kortstondig open, dat is de reden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.