vraagje voor meubelmakers mbt kast

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
Hoi ik ben inmiddels ver gevorders met mijn kledingkast die uit 4 delen van 500 breed en 600 diep bestaat.
De 2 linkse delen hebben een deur met scharnier maar ik wil de rechtse 2 met geleider maken en ahw de lades aan de deur hangen.
Als ik alleen onderin een goede geleider voor 60kg zou monteren ( kast is 240 hoog) zou dat voldoende zijn of gaat dat niet werken door instabiliteit/ moment door hoogte van de kast?

bvd Mario
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Met je beschrijving wordt het mij niet duidelijk wat je precies wilt doen. Lades aan een deur hangen klinkt als een vreemde oplossing. Verder zijn de maten nogal apart of op zijn minst bijzonder genoteerd.
 

tuoh

Oud hout
Jij wil in feite een soortement voorraadkast maken waarbij alle schuiven tegelijkertijd uit de kast rollen? Daar bestaat speciaal beslag voor (boven- en ondergeleiding), kijk maar eens bij Hettich of Hafele. Meestal worden er wel draadkorven gebruikt in plaats van gesloten lades, maar het kan wel met gewone lades.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Op zich is het idee niet zo verkeerd.
Ik zou dan aan de rechterkant 3 of 4 ladegeleiders plaatsen, daar de glijplaat tegenaan, daar haaks op de deur en in die hoek die dan ontstaat het aantal vakken wat u voor ogen heeft.
Niet iedere ladegeleider zal in dit geval geschikt zijn.
 

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
omdat ik dacht met een gewone deur te werken zitten er al vakken in deze 2 kastdelen. Met een glijplaat werken is dus niet echt een optie tenzij ik de horizontale liggers die er nu in zitten er uit haal. Maar kan het niet exact op dezelfde manier maar dan zonder glijplaat? Ik kan die geleiders aan de bakken zelf vast maken en aan de voorkant worden de bakken aan de deur bevestigd?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Google eens op apothekerskast keuken. Je hebt ze met draadkorven en met laden. Blum heeft volgens mij een rekenprogramma om eea uit te rekenen. Corpus met alle maten. Ik heb nog een paar binnenwerken voor apothekerskasten liggen. Alleen geen korven. Gebruikt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Er zijn ook systemen waar bij je de gehele kast op een onderrail kan zetten. Die vangt alle krachten op. Aan de bovenkant komt alleen een railtje om hem rechtop te houden. Ik heb mijn voorraadkast zo gemaakt. De mijne kan 80cm geheel open. De geleider is nastelbaar en kan tot 300kg belast worden.
 

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
ik denk dat zoiets echt overkill is voor wat ik nodig heb en daarmee ook overkill voor de portemonnee. Als het met een aantal ladegeleiders zou kunnen heeft dat natuurlijk mijn voorkeur.
Dus de lades aan de deur vast en deze lades voorzien van geleiders. Is er een reden waarom dit niet zal lukken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.