Hout onder de hamer in Rotterdam

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Voor wie in de buurt woont, wellicht interessant!

http://www.rijnmond.nl/nieuws/148893/Rotterdamse-bomen-onder-de-veilinghamer

De gemeente Rotterdam gaat gerooide bomen veilen. Het gaat om bomen die vanwege ziekte of veiligheid zijn gekapt, of door een storm zijn omgewaaid. Het hout is van goede kwaliteit en geschikt voor meubelmakers, kunstenaars en houtdraaiers.

Een van de bomen die onder de veilinghamer gaat, is een moerascypres. "Die heeft een mooie donkerrode kern en een regelmatige kerf. Dit is uitstekend hout om iets van te maken, bijvoorbeeld snijplanken", vertelt Anton Klijnsmit van de afdeling boomverzorging van de gemeente Rotterdam.

Onder de veilingobjecten zitten ook een omgevallen kastanjeboom uit de Burgemeester Meineszlaan, een notenboom en zestig jaar oude boomhazelaar van begraafplaats Crooswijk.

In het oosten van het land zijn houtveilingen traditie maar in de Randstad is het uniek. "Het is voor het eerst dat de gemeente Rotterdam gekapt hout uit eigen stad aanbiedt op een veiling", aldus Klijnsmit.

Iedere stam wordt door een expert ingedeeld in een prijsklasse. Geïnteresseerden moeten rekenen op een minimumbod van 80 euro per stam. De houtveiling is op 14 december in het Kralingse Bos.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
OEhhh Interessant.. Zeker omdat ik Rotterdammer ben!
maarja.. zagen en drogen lijkt me wat lastiger..
Wie weet ga ik even kijken en wordt ik verleid!

Wat zou zo`n mooie stammetje Noten kosten :)?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Stammetje op een aanhanger en dan naar een zager rijden, ff rondbellen, zit vast wel wat binnen een redelijke straal (zo heb ik het ook al een paar keer gedaan, een woodmizer laten komen is veel duurder)
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
OEhhh Interessant.. Zeker omdat ik Rotterdammer ben!
maarja.. zagen en drogen lijkt me wat lastiger..
Wie weet ga ik even kijken en wordt ik verleid!

Wat zou zo`n mooie stammetje Noten kosten :)?

Als het je echt wat lijkt, ik heb ook wel oor naar dat notenhout. Kan me zo voorstellen dat de uiteindelijke prijs zal stijgen. Wellicht zijn er nog meer mensen uit de regio die een biedcooperatief willen starten om de kosten te drukken?

Los van de kosten heeft het voor mij ook een egoïstische reden, zo heb ik geen rijbewijs en ben ik überhaupt niet beschikbaar op de dag van de veiling. Dit is mijn poging om toegang te verkrijgen haha. :p

Maar zonder dollen, als er mensen oor naar hebben, laat het maar weten!

- - - Updated - - -

Is er ook ergens concrete informatie beschikbaar (zoals houtsoorten, maten) ?

Er zit een filmpje bij het artikel, daarbij worden de genoemde bomen aangewezen.
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
als er mensen hier hier nog meer interesse hebben in moerascypres, hou ik me aanbevolen.... lijkt me wel wat om samen een stam of een paar te kopen, laten verzagen en laten drogen.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Heb nog even rondgekeken. Zo te zien is dit de eerste keer dat ze het doen, dus de informatievoorziening is daarom wellicht wat minder.

Ik vond het volgende op deze pagina: http://www.rotterdam.nl/eersterotterdamsestadsbomenveiling

Verschillende soorten
De gemeente heeft het afgelopen jaar stammen van verschillende bomen verzameld. Zoals een kastanje uit de Burg. Meineszlaan, een taxus uit Park Rozenburg, iepen uit IJsselmonde en Hoogvliet, een boomhazelaar en een kersenboom. De stammen zijn zo’n 2,5 meter lang en hebben een gemiddelde doorsnede van 50 centimeter. Inkorten van de stammen is mogelijk en tegen een meerprijs kunnen de stammen bezorgd worden in Rotterdam.

Geïnteresseerd?
Neem dan contact op met Anton Klijnsmit van de gemeente Rotterdam, e-mail: ia.klijnsmit@Rotterdam.nl.
Houthandelaren zijn uitgesloten van de veiling.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Denk dat we dat probleem wel kunnen oplossen hoor, als we met een groep inkopen kunnen we wellicht een Rotterdammer als frontman 'gebruiken'?

En in alle eerlijkheid vraag ik mij af hoe strikt ze die regel aanhouden. Heb het vermoeden dat ze de grens wel willen verleggen voor mensen uit regio Rijnmond, en dan kom ik ook in aanmerking. (Geboren en getogen Rozenburger, nu woonachtig in Maassluis).

Ervanuitgaand dat die regel echt zo zwart wit is natuurlijk.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste mensen,

Het hout is afkomstig uit de gemeente Rotterdam, en kan worden bezorgd binnen de gemeente. Als iemand van buiten de stad komt, mag hij/zij het hout wel kopen, maar hij/zij moet wel zelf vervoer regelen. En ik ga ook kijken, want er zit misschien voor mij ook wat bij. En ja, de informatievoorziening kan misschien wat beter. Een kavellijst en maten.
Maar ja, een Taxus uit park Rozenburg (Dat is ook R'dam Kralingen) zal waarschijnlijk geen schriel stammetje zijn.

Gegroet uit het Rotterdamse,

Bert Rosbach.
 

EL Maroq

Nieuw lid
25 nov 2016
21
0
Die moerascypres lijkt me wel wat...
Is een mooie houtsoort en erg duurzaam. Ik heb er hier thuis inmiddels twee omgekapt en van een stam een grote massieve bank gemaakt op twee poten.
Staat nu bijna vijf jaar buiten en mankeert nog niets. Onbehandeld neergezet en hooguit iets vergrijst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.