melamine verlijmen

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
In volgend filmpje zie je hoe het melamine-plaatmateriaal wordt verlijmd en in elkaar geniet:
https://www.youtube.com/watch?v=8cUNoervSkw
Ik stel mij de vraag welke lijm hiervoor is aangeraden, iemand enig idee? Dit lijkt mij gewone witte houtlijm, maar dat zou ik uitsluiten omwille van hechtingsproblemen?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het kan met gewone witte houtlijm.
Er is ook speciale lijm, maar is niet nodig.
Hij lijmt voornamelijk de lamello's en daarna gaat er nog een nageltje in.
 
Laatst bewerkt:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ondertussen een test uitgevoerd door 2 plankjes melamine gedeeltelijk op elkaar te verlijmen. 1 kant van de melamine op e werkbank geklemd. Na bijna 48 uren met een hamer geklopt op de andere kant van de melamine. Resultaat: door het zuigeffect verkrijg je sterkte, maar de lijm was nog steeds vochtig. Na blootstelling aan lucht is de lijm snel gedroogd, maar je kan de lijm gewoon met je nagel van de melamine krabben.
De lijm die ik gebruikte is witte houtlijm 62A van Soudal:
http://www.soudal.be/soudalweb/images/products/745/62A WitteHoutlijm.pdf
Dus met gewone witte houtlijm kan het blijkbaar niet?! Toch is het een dispersielijm op basis van PVA.
Toch maar eens proberen met de bison lijm dan maar...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
In het filmpje wat u toont, wordt melamine op hout gelijmd.
Daarbij is gewone houtlijm prima, immers er is altijd een zuigende kant.
U lijmt melamine op melamine, dan lijm je met een contactlijm.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
dat klopt inderdaad...
De man van het filmpje schiet de hoeken in elkaar. Dat heb ik ook gedaan, maar de hoekverbinding bleek nadien niet zo stevig.
Mijn vraag is: welke nagels/nieten zijn hiervoor aangewezen? Ik gebruikte smalle nieten, 30mm lang, in melamine van 16mm, dus 14mm in de kopse kant.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Heeft u dan geen Lamello's gebruikt?
Als er een nageltje gebruikt wordt, dan ongeveer tweederde uit het materiaal steken.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Lamello's werden gebruikt, en nieten zitten dus meer dan 2/3de in het kopse hout. Wat doe ik fout?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat kan ik zo niet beoordelen.
Oude houtlijm? Goed schudden. Slecht passend.

Misschien wat foto's maken van de mislukking.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Na de hoekverbinding gemaakt te hebben met een lamello 2 nieten geschoten, dan de andere hoekverbinding, dan weer de andere. Uiteindelijk bleek dat het geheel niet stevig in elkaar bleef staan en hebben we de hoekverbinding maar geschroefd... Ik zou willen weten hoe ik kan verbinden met nagels of nieten, maar zonder schroeven.

DSC_0529[1].jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Vreemd? Zitten daar Lamello's tussen?
In principe moet hij op de Lamello's alleen al lijmen. Wel met klemmen.
Ik lijm met Bisom KM 45, kwartierje lijmen dan lossen en het zit vast.
Geen tijd om te klemmen, dan een nageltje (brad).
Die bodem zou ik tussen de constructie plaatsen.
 
P

Pel

Guest
Volgens mij gebruikt de man in het filmpje multiplex met melamine, en jij gebruikt spaanplaat, in spaanplaat heeft een nietje helemaal geen nut, m.a.w geen verhoud, een schroef houd weer wel. Maar met de lamello zou het wel moeten houden?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Er zitten lamello's ja. Ik heb niet geklemd, daarom schiet ik nieten hé... Waarom de bodem tussen de voorkant en achterkant lade?
Zeker dat het multiplex zou zijn? Het lijkt op spaanplaat?
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
De man in het filmpje gebruikt spaanplaat.
Ik zou eerst een pvac houtlijm proberen. Jouw houtlijm is een pva lijm.
Ik werk eigenlijk nooit met spaanplaat, maar op die lamello' s moet ie blijven hangen.
En zo'n laklijm aanschaffen is natuurlijk nooit verkeerd. Hij is er tenslotte voor gemaakt.
Er is geen wet die voorschrijft dat die bodem op deze manier niet kan, maar lijkt mij makkelijker werken als er niet zoveel verschillende maten zijn.
 
P

Pel

Guest
Filmpje nog eens bekeken, hij gebruikt inderdaad spaanplaat excuses, ik dacht multiplex, ik ben het met Bobmartin eens wat de lijm betreft, probeer de pvac lijm eens uit. Wat de spaanplaat betreft ik ben er ook niet kapot van, het is goedkoop dat is m.i. het enige voordeel, maar ja de klant vraagt.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Met gewone witte houtlijm kan het dus NIET. Test heeft bewezen dat er nauwelijks of eerder GEEN hechting heeft plaatsgevonden.
De pvac lijm dus proberen, zeker dat dat de meest gepaste lijm is?
 
P

Pel

Guest
@Kemo, toch vind ik het raar dat die PVA lijm niet hechte, heb je soms oude lijm gebruikt, of te zuinig geweest met de lijm, dit kunnen allemaal factoren zijn voor de oorzaak? Als hij zo slecht hecht dan mopte ik hem ook in de vuilbak, want straks gebruik je hem onbewust, en zit je met het zelfde probleem.

Groet Pel.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Naar mijn weten is er niets mis met de lijm, hout lijmt prima, behalve melamine... Er is ook genoeg lijm gebruikt.
Bison KM45 lijm kan ik niet terugvinden op de website, bestaat dat nog wel?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.