werkstuk over cabinet la mer van louis majorelle, houtsoorten?

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
beste forumleden,

ik volg sinds september een cursus antiek, doel is dat ik een werk maak over een art nouveau cabinet, ik opteerde voor een kast, gemaakt door louis majorelle, zouden de houtkenners even hun mening kunnen geven over welke houtsoorten er gebruikt werden tijdens het vervaardigen van deze kast? Ik vind wel een algemene uitleg over de houtsoorten die hij voor zijn werken aanwendde maar ik had toch graag een iets specifieker beeld willen vormen...

lmajorellekast1.jpg

Alvast bedankt voor jullie medewerking!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's een pachtkast zeg.
Er zit in ieder geval genoeg bijzonder werk in zodat dit een interessant studie object wordt.
De Fransen werkten veelal in Mahonie en ook deze.
De fronten zijn palisander denk ik.
Er zijn ook wat kopiëen gemaakt,
Als ie af is dan is het een duur kastje want op veilingen staan ze tussen de 20 en 40000.
Ik kwam dit tegen over de kast; https://veiling.catawiki.nl/kavels/8471527-louis-majorelle-1859-1926-cabinet-la-mer
http://www.sothebys.com/en/auctions...14/arts-decoratifs-xxeme-siecle-design-pf1404
 
Laatst bewerkt:

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Stipe,

Ik deel de mening van Willem1958 over deze kast. Een pracht exemplaar.
Naar mijn mening zijn de deuren gemaakt van cocobolo, maar ook dat is een lid van de Dalbergia- Rozenhout-familie. Het merendeel is mahonie, maar het zou wel eens Cuba-mahonie kunnen zijn, dat is over het algmeen wat vlakker en lichter dan Honduras-mahonie. Over de houtsoorten van het inlegwerk is op basis van de foto niets over te vertellen. Het kan van alles zijn, en misschien wel gekleurd esdoorn. Maar dan is de koper opgelicht.
Het snijwerk op de deurtjes is van een andere houtsoort dan de deurtjes zelf,en dat zou wel eens Rio-palisander kunnen zijn.

Met hartelijke groeten,

Bert Rosbach.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.