Batavia T-raxx clamps voor festool/makita rails?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Hallo,

Heeft iemand ervaring of onderstaande clamps passen op de bekende geleiderails van festool/makita? Gezien het een snelspan systeem betreft, en aanzienlijk goedkoper is dan de snelspanners van festool kan het wel interessant zijn. Als je de rail vergelijkt met de festool & makita rail zou ik zeggen dat het moet passen.

b-clamps.jpgb-rails.jpg
 

karlz94

Actieve deelnemer
11 mrt 2016
32
1
staphorst
Ik dacht (weet het dus niet zeker) dat ik een keer ergens gelezen had dat de makita op die geleider van batavia kan, dan lijkt mij dat de slot aan de onderzijde ook moet passen?
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Heb geen makita of festoolgeleiderails, maar wel die klemmen, zijn er eigenlijk best goede voor hun prijs.

Ik gebruik ze heel vaak, klemmen goed en hebben een gemakkelijk profiel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mag ik dan vragen voor welk merk geleiderail je ze dan gebruikt? Ze lijken me ook wel wat. Ik heb zelf dewalt rails.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Ik heb de batavia klemmen besteld. als het goed is komen ze morgen binnen. Dan laat ik wel weten of ze passen.
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Ondanks de veel lagere prijs dan de snelspan klemmen van de 'echte' merken vind ik deze eigenlijk nog steeds heel prijzig voor een paar simpele klemmen.
Ik heb al een paar keer op sites als aliexpress gekeken, maar ik kan dit soort klemmen daar helaas niet vinden.

Heb zelf 2 makita rails en zit al een tijdje te twijfelen of ik ook een setje (snelspan)klemmen moet aanschaffen. De prijs houdt me vooralsnog een beetje tegen.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ondanks de veel lagere prijs dan de snelspan klemmen van de 'echte' merken vind ik deze eigenlijk nog steeds heel prijzig voor een paar simpele klemmen.
Ik heb al een paar keer op sites als aliexpress gekeken, maar ik kan dit soort klemmen daar helaas niet vinden.

Heb zelf 2 makita rails en zit al een tijdje te twijfelen of ik ook een setje (snelspan)klemmen moet aanschaffen. De prijs houdt me vooralsnog een beetje tegen.

Even een waarschuwing: de klemmen van Makita zijn 'goedkoop' (ik dacht 25EUR voor de twee betaald te hebben, bij Toolstation), maar ze werken eigenlijk voor geen meter. Je moet zelf de 'glijder' (weet ik veel hoe dat heet) wat dwars forceren, anders hapt ie niet en kan je blijven draaien. Bovendien zijn het natuurlijk geen snelspanners.

Ik heb nu twee Bessey snelspanners (van bij Gereedschappro). Duurder, maar stukken goedkoper dan de Festools. Enfin, stukken goedkoper dan de verf en verpakking van Festool, want het zijn natuurlijk gewoon dezelfde :). Ik vind ze ook handiger in gebruik dan het eenhands snelspannerprincipe van de hierboven vermeldde klemmen. Bijkomend voordeel is dat ze in MFT-gaten passen (in de MFT-tafel die ik nog moet maken, maar dit ter zijde)
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Even een waarschuwing: de klemmen van Makita zijn 'goedkoop' (ik dacht 25EUR voor de twee betaald te hebben, bij Toolstation), maar ze werken eigenlijk voor geen meter. Je moet zelf de 'glijder' (weet ik veel hoe dat heet) wat dwars forceren, anders hapt ie niet en kan je blijven draaien. Bovendien zijn het natuurlijk geen snelspanners.

Ik heb nu twee Bessey snelspanners (van bij Gereedschappro). Duurder, maar stukken goedkoper dan de Festools. Enfin, stukken goedkoper dan de verf en verpakking van Festool, want het zijn natuurlijk gewoon dezelfde :). Ik vind ze ook handiger in gebruik dan het eenhands snelspannerprincipe van de hierboven vermeldde klemmen. Bijkomend voordeel is dat ze in MFT-gaten passen (in de MFT-tafel die ik nog moet maken, maar dit ter zijde)

Van dit type zijn er nog alternatieven:

http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-clamps-forged-quick-lever-guide-rail-clamp-505561

https://www.fine-tools.com/t-track-clamp.html
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Ze passen :D
IMG_1443.jpg

(Hoe komt het toch dat foto's die op mijn telefoon gewoon rechtop staan telkens weer gedraaid op het forum komen?)
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Ze betaan ook van makita

http://www.gereedschapcentrum.nl/ma...or-geleiderail-2st.html?sqr=geleiderail klem& EUR 25,30 (dat is 12,65 per klem)
of
https://www.klium.nl/spanvijs-set-312233 EUR 23,95 voor 2 (dat is net geen 12 EUR per klem)

Makita linealen (zit wel randje aan) en de 'Tanos' Systainer boxen zijn ook bij Festool te vinden. Overigens is Tanos een zusje van de eigenaars Festool (AFAIK)

Dat zijn de niet-snelspanklemmen. Die zijn inderdaad niet zo duur, maar ook minder gebruiksvriendelijk. Ik denk dat de batavia t-raxx klemmen de goedkoopste snelspanners zijn voor de makita/festool rail.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.