Gutsen slijpen zonder machine?

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Goedenavond!

Als toekomstig beginnend houtdraaier ben ik me aan het oriënteren op een set om te beginnen met draaien. De keuze wat betreft de draaibank, beitels en klauwplaat heb ik al zo'n beetje gemaakt, maar als ik alles heb en lekker aan het draaien ben, zullen de beitels natuurlijk ook eens geslepen moeten worden. Om nu een erg dure machine (lees: Tormek) aan te schaffen van een paar honderd Euro, inclusief alle hulpstukjes en malletjes om de gutsen te slijpen, vind ik als amateur zijnde een beetje jammer van het geld, ik hoef er tenslotte mijn brood niet mee te verdienen en last but not least: mijn budget is helaas ook eindig.... De platte beitels en de afsteekbeitels zou ik nog met de hand op een slijp- en wetsteen kunnen scherpen, maar mijn vraag is of de gutsen ook op die manier geslepen kunnen worden en zo ja, op welke manier? Is er wellicht een andere manier om de gutsen te slijpen, zonder een paar honderd Euro te investeren?
Ik heb nog wel zo'n goedkope werkbankslijmachine van de G*mma staan, 3000tpm, met 2 van die grijze stenen, kan ik hier nog iets mee aanvangen, of gaat dat allemaal te snel/onnauwkeurig/onbenullig?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,

Renger
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kijk op marktplaats, daar koop je voor tussen de 50 en 75 euro een creusen slijpertje, dat zijn prima slijpmachines,
Zelf heb ik er ook 1, ik heb er een toerenregeling tussen gezet, doet niet helemaal wat het moet doen, maar als ik slijp bij de aanloop van de machine, dan is dit nog langzaam genoeg en kan ik er prima mee uit de voeten

Ik heb er wel een CBN slijpwiel op gezet, maar met de gewone slijpsteen had het ook gekund
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.569
Gaanderen
Zet een slijpsteen op je draaibank. Zitten wel een paar nadelen aan. Veiligheid en je moet uitkijken dat je geen pitjes in je bed krijgt. Zet een schuurschijf op je draaibank. Kan je prima m mee slijpen. Het papier slijt vrij snel bij hss.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
http://link.marktplaats.nl/a1074932755 100 euro
http://link.marktplaats.nl/m1107732491 50 euro

http://link.marktplaats.nl/a1063249656 10 euro

Een paar honderd euro is te veel.

Je grijze steen is niet goed voor HSS beitels, hij is te hard, waardoor de steen niet genoeg slijt bij het slijpen en dus volloopt en het snijvlak dus te veel warmte genereerd.
Voor HSS beitels heb je (simpel gezegd) een witte steen nodig.

Verder is het niets met onnauwkeurig of onbenullig.

Te snel draaien is niet het probleem, je moet gewoon niet te hard duwen op je beitel - dat scheelt warmte en je steen slijt ook niet zo snel.

Na verloop van tijd zal je steen niet wit meer zijn, gebruik dan zoiets

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/hulpmiddelen-voor-machinaal-slijpen-en-wetten/diamant-afritser-45mm

om de steen af te ritsen - zodat er weer een mooi schoon (en recht) loopvlak ontstaat. Doe dit bij voorkeur met je rug in de wind, want dit stof is niet gezond....
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wellicht heb ik vanmiddag een goedkoop Ferm machientje over - ik had hem onlangs nieuw gekocht en omgebouwd tot 'Baginski beveler' (google dat vooral eens ;-) ), maar hij is er eigenlijk te zwak voor (150 Watt). Ik heb nu een Makita besteld, met een (doorsnee) 250 Watt motor, en dan is de Ferm overbodig (wij hebben al twee slijpers staan die als normale bankslijper dienst doen...). Als je er een wit wiel bij koopt heb je er een prima bankslijpertje aan. Laat maar weten of je geïnteresseerd bent...
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Ik heb ondertussen 2 machientjes op het oog:
Deze van €50,= Is deze goed genoeg, of kan ik beter nog eens €50,= extra uitgeven voor deze?
Wat is beter te doen/geeft betere kwaliteit? De goedkope met 2950 rpm of de iets duurdere met 90 rpm?
Ik neem aan dat ze beide goed genoeg zijn voor een hobbydraaier als ik?

Met vriendelijke groet,

Renger
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zeg nou gewoon waar je woont. Dan kunnen houtdraaiers in je omgeving reageren en desnoods uitnodigen voor instructie.
Al die dure slijpmachines zijn echt niet nodig, wanneer je leert " uit de hand te slijpen".
Natuurlijk is een tormek een geweldige machine. Simpel op een langzame amaril gaat het ook. Een CBN wiel erop en je bent helemaal klaar. Leer uit de hand te slijpen en je bespaart honderden euro,s. Een paar lessen bij Christiaan Jorg in Utrecht kan wonderen doen.
Ik wil je het slijpen graag laten zien in Lemmer. Ik heb ook nog wel een slijpmachine voor je staan. Gratusluk dus.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.569
Gaanderen
Jan ik ben het voor het grootste deel met je eens. Alleen als je de hoek van een hss beitel wil veranderen is dat met de hand bijna niet te doen. D.T.L. (duurt te lang)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.569
Gaanderen
Wellicht heb ik vanmiddag een goedkoop Ferm machientje over - ik had hem onlangs nieuw gekocht en omgebouwd tot 'Baginski beveler' (google dat vooral eens ;-) ), maar hij is er eigenlijk te zwak voor (150 Watt). Ik heb nu een Makita besteld, met een (doorsnee) 250 Watt motor, en dan is de Ferm overbodig (wij hebben al twee slijpers staan die als normale bankslijper dienst doen...). Als je er een wit wiel bij koopt heb je er een prima bankslijpertje aan. Laat maar weten of je geïnteresseerd bent...
Henk splitcane hengels maak je met de hand en niet met een machine. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb geen splitcane hengels. Alleen nog ergens een cane hengeltje van een paar euro.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Al het 'echte' werk wordt met de hand gedaan hoor. Overigens - vrijwel alle historische splitcane-bouwers (Payne, Dickerson, Young, Powell, Leonard uiteraard, Hardy, Pezon&Michel, en ook Winston/Sweetgrass) gebruikten machines niet alleen om de strips ruw te vormen maar ook in de finale tapering te 'schaven'; veel van deze commerciële ateliers zaagden hun strips ook ipv splijten. Eigenlijk is de enige bouwer uit die klassieke periode die met de hand schaafde Everett Garrison. Het handschaven was destijds een 'ouderwetse' methode, die was achtergelaten sinds Hiram Leonard de eerste machines ontwikkelde om productie te kunnen draaien. Het huidige handschaven is feitelijk een hobbyisten-methode. Omdat er geen echte commerciële bouwers meer zijn (zeg maar splitcane-hengelfabrieken) is de heersende opvatting dat handschaven DE manier is om bamboehengels te bouwen...

Overigens - voor geïnteresseerden: ik heb inderdaad een Ferm bankslijpertje over nu. Het 150 Watt model. Op te halen voor een mooi stukkie hout? Of een taart?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dit is een uitstekend hulpmiddel om gutsen reproduceerbaar te slijpen. Hij werkt hetzelfde als de Wolverine van Oneway of the jigs van Tormek of ProEdge van Robert Sorby.
een gewone werkbankslijper met witte steen is voldoende. Ik ben met deze zelfde jig ook ooit begonnen.
De jig is voor een paar dubbeltjes te maken en een eenvoudige werkbankslijper hoeft ook niet veel te kosten. Een dure langzaamdraaier is echt niet nodig.
Voor beginners is het aan te raden om juist met een jig te leren slijpen. Dat is betrouwbaar, goed instelbaar, nauwkeurig en zoals eerder gezegd reproduceerbaar. Zo ben bij elke slijpbeurt maar een fractie van een millimeter staal kwijt.
Sommigen zeggen hier op het forum dat beginners juist uit de hand moeten leren slijpen. Dat komt echter het leerproces van het houtdraaien echt niet ten goede. De slijpresultaten zullen vaak beroerd zijn (zeker bij gutsen) en het kost heel veel staal bij elke slijpbeurt. In no-time ben je door je dure beitel heen.
Zelfs zeer ervaren houtdraaidocenten zoals Ronald Kanne en Jan Hovens bevelen hun leerlingen een jig aan om te leren slijpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.