PDA

Bekijk Volledige Versie : Houten Systainers zelf maken

jelmer
21-11-16, 11:22
Naar aanleiding van een ander topic waar werd gesproken over het zelf maken van houten systainers, ben ik zelf maar eens aan de slag gegaan. Ik heb dit niet zelf bedacht, maar wat filmpjes op YouTube en het topic maakten mij nieuwsgierig of ik dat ook zou kunnen.
Ik probeer overal fotos van te maken, maar soms zit je er zo lekker in dat ik het ook weleens vergeet. ;)

Tips trucs en commentaar is van harte welkom.

55300

ik heb eerst een oefenbakje gemaakt om te zien of ik ergens tegenaan zou lopen. En ik liep inderdaad tegen een paar dingen aan die ik later bij de andere systainers kan veranderen/aanpassen.

55301

Een plaat hout gehaald. Ik dit geval een plaat populieren multiplex van 9mm

55302

De plaat in verschillende onderdelen zagen

55303

En de meeste losse onderdelen voor de systainer bij elkaar. Ik maak er nu 4 stuks tegelijk

55304

Het lijmen van de voorkant. Hier heb ik 2 strookjes grenen tussen gelijmt omdat ik anders niet genoeg diepte heb voor de T loc sluiting. Later word dit wel duidelijk denk ik.

55305

Na het lijmen en drogen de delen opschonen en recht en haaks maken op de zaag

55306

Het in elkaar lijmen van het bakje.

55307

En een deel van de bovenkant er op lijmen.

Zo ver ben ik er nu mee. Ik heb ook de T loc sluitingen al klaar liggen. Ik zal hier ook wel wat foto's van posten.

jelmer
21-11-16, 11:28
Het maken van de T loc sluitingen.

Ik heb hier amerikaans eiken voor gebruikt, omdat ik hier nog veel van heb liggen. Het contrast met het lichte muliplex is ook mooi. Ik denk dat ik de hendel er ook van ga maken, maar dat moet ik nog even bekijken of dat mooi is.

55308
Het aftekenen met een originele Tloc. De andere had ik al als proef gemaakt.

55309
Een 6mm gaatje boren in het middelpunt

55310
Eerste ronden frezen met een zwaluwstaart frees

55311
Tweede ronde frezen met een rechte freesbit

55312
Schuren en afronden van de zijkanten

55313
En klaar voor gebruik

lhoornweg
21-11-16, 12:20
Ziet er goed uit!
ga ik zeker volgen!

heb je toevallig ook plannen/tekeningen??

evs
21-11-16, 12:21
Leuk, Wil systainers gaan gebruiken voor het opbergen van mijn handgereedschap. Ben nog aan het twijfelen of ik ze zal kopen of zelf maken.
Hoe lang ben je er mee bezig geweest? en hoe zwaar zijn ze?

jelmer
21-11-16, 12:37
Tekeningen heb ik niet. Ik heb alles van een originele systainer nagemaakt. Ik ben niet zo van de tekeningen, omdat het in de praktijk vaak anders is.

Hoe lang ik er mee bezig geweest ben? Ik hou de uren niet bij. En ik ben nu met 4 tegelijk bezig te maken, en ik heb ze nog niet klaar. Ik ben er mee bezig zodra ik wat tijd over heb.
Zodra ze klaar zijn ga ik ze wegen. Ik heb populieren multiplex gebruikt wat van zichzelf al niet zo zwaar is.

lhoornweg
21-11-16, 12:56
welke dikte multiplek gebruik je?

jelmer
21-11-16, 13:13
Ik heb 9mm populieren multiplex gebruikt. Lekker licht.
Het proefmodel had ik van 9mm hardhouten multiplex gemaakt. Deze is een stuk zwaarder, maar in principe zou dat nog wel kunnen.

techcom
21-11-16, 18:24
Ziet er goed uit hoor! Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat en ook de punten waar je tegen aan loopt, lijkt me een leuk project voor de winterdagen.

jefmen
21-11-16, 22:14
Ziet er goed uit!
ga ik zeker volgen!

heb je toevallig ook plannen/tekeningen??

Hier heb je tekeningen naar orgineel ontwerp van een school die ze gemaakt hebben
http://festoolownersgroup.com/festool-and-tanos-systainers/wood-systainer/msg327372/#msg327372

jelmer
22-11-16, 22:39
55387
Met een copieerfrees het overtollige hout wegfrezen.

55388
Daarna alle vier de zijden een 45 graden kant aan zagen net als een originele systainer. Ik heb aan de binnenkant eerst eikenhouten stukjes gelijmt om na het zagen nog genoeg kracht in de hoeken over te houden. Zou ik dit niet doen, dan bleef er weinig hout meer over.

55389

55390

55391

55392

Hier heb ik het originele handvat overgetrokken op een stukmultiplex, en hier mijn mal van gemaakt waar ik de eikenhouten handvaten van kan maken met een copieerfrees. Ik maak er nu eerst 4, maar als ik er later meer wil maken, is het een kleine moeite.

Tot zover. Morgen verder

Skybiker
23-11-16, 04:20
Ziet er goed uit, lijkt mij een leuk project om te doen.

jelmer
27-11-16, 23:08
Ik heb weer even gewerkt aan de systainers

55596
Een randje binnenin gemaakt om het iets verdiept te maken voor de greep

55597
grenen strip met afgerond randje waar de greep aan komt

55598

55599

55600
Een mal gemaakt voor de uitsparing in het deksel

55602

55603

55604

55601
Tussen de Tloc en de systainer komt een stukje plastic. Dit om te voorkomen dat de Tloc op de systainer gaat schuren. En het draaien gaat dan makkelijker

Tot zover.
Nu nog de pootjes maken onder de systainer waar deze mee "haakt" in de andere systainer als ze gekoppeld worden, en de sluitingen van de Tloc afmaken.

MaartenS
28-11-16, 07:54
wauw echt gaaf

MasaveHout
28-11-16, 08:42
Wat tof !!! Slim dat je er wat meer tegelijk maakt trouwens.

jelmer
27-12-16, 00:14
Project systainer is nu zo goed als afgerond. Tenminste voor deze 4 "uitprobeersels"
Ik wil nu beginnen aan een maatje kleiner systainer, de nr. 1. Ik heb nu een beetje het idee van de werkwijze en werkvolgorde, welke het snelste werkt.
Ik kom alleen soms lijmklemmen tekort omdat ik er 4 per keer maak. Maar met wat creatief klemmen met extra balkjes, lukt het meeste wel. Ook heb ik met het maken van deze 4 al meer materialen gezaagd voor volgende systainers, omdat het soms makkelijker was om een lange lengte plaat op maat te zagen dan korte stukjes. Ook van bijv. de T-locs heb ik al meer gemaakt, omdat de frees toch al stond ingesteld.

Maar wat foto's om een indruk te krijgen.

57129
Nokjes voor de Tloc lijmen. Gemaakt van eikenhout, en als ze wat stroef gaan, haal ik er iets af met een bijtel of wat schuurpapier.

57130

57131

57133

57132

57134

Alles even goed geschuurd. Ik twijfel nog of ik het moet lakken of niet. Wat zouden jullie doen?

Nu kan ik er een indeling inmaken voor de machine die er in moet komen.

Blom3dd
27-12-16, 10:40
Mooie kistjes, Je zou er wat lijnolie op kunnen doen. Maarheh,. Wat voor tool ligt er naast de koffer?

jelmer
27-12-16, 11:43
Welke bedoel je? Er ligt een bandschuurmachine op de 4e foto.

Pel
27-12-16, 12:50
Mooie kistjes Jelmer, ik zou ze met een spuitbus grijs spuiten, met een beetje appelgroen.:) Ik denk dat blom het inbrekers werktuig bedoeld, breekijzer?;)

Groet Pel.

jelmer
27-12-16, 13:11
Nee.. geen grijs groen voor mij. Geel zwart vind ik leuker 😉

En het is geen inbrekers gereedschap. Dat is een heel handig stukje gereedschap om een fiets rechtop te houden..

Lijnolie is een goed idee. Daar heb ik ook nog wel wat van te staan.

Blom3dd
27-12-16, 17:41
LOL.. een standaard, raar houtbewerkings gereedschap :eek:

Bosquet
27-12-16, 19:05
Wauw, erg cool project !!!

Ik las dat je de eerste gang met zwaluwstaart-frees maakte en de tweede met een rechte frees. Klopt dit? Zo ja, wat is het idee erachter?

Kun je close-up foto maken van binnenzijde draai-sluiting??

Bosquet
27-12-16, 19:08
Uhm... laat de close-up maar achterwege... ik zit te prutsen op het veel te kleine scherm van mijn telefoon waardoor ik teveel van de afbeeldingen mis...:eek:

jelmer
27-12-16, 21:33
Het idee erachter is dat als je de T-loc sluit, deze beter haakt. Heel veel meerwaarde heeft het overigens niet omdat het deksel toch geen kant op kan. Ik weet ook niet of ik het bij de volgende serie die ik maak ook zo doe.

Inmiddels staan er weer 4 in de klemmen te drogen. Het gaat nu een stuk sneller, nu ik de werkwijze en volgorde in beetje in mijn hoofd heb.

jelmer
29-12-16, 00:08
57304
Onderdelen voor de volgende serie liggen klaar. Meerdere onderdelen in één keer zagen is net zo makkelijk. Ik maak er 5 stuks van de kleinste systainer.

57306
57305
4 voorkanten in één keer lijmen. Ik heb hier de maten op staan zodat ik niks hoef af te meten. Ik leg het er op, en ik kan het vastlijmen. Ik kan deze mal voor alle maten systainers gebruiken. Al kan ik er met grotere systainers, maar 2 per keer lijmen.

57307
En hier in de lijmklemmen.

Morgen verder met de scheve kanten aan de voorkant en binnenkant eraan frezen. Ik deed dit eerst op de tafelzaag, maar met een 45 graden frees, gaat dit makkelijker en sneller.

techcom
30-12-16, 16:27
Hoi Jelmer, heb je toevallig de maten ergens opgeschreven en zou je daar iets van met ons willen delen?

jelmer
31-12-16, 00:32
Ik heb geen maten opgeschreven. Ik heb bij het 'oefenmodel' alles van een originele systainer nagemeten. En van die oefensystainer haal ik nu weer de maat van de rest.

Ik wil, als ik de tijd vind/heb wel een scetchup tekening maken van de maten, maar ik zou niet weten hoe ik dat hier op het forum zou moeten krijgen.

jelmer
31-12-16, 00:56
Frezen van de schuine kanten. Ik kan zo ook de binnenkant frezen. Dit gaat een stuk sneller dan met de zaag, en het word ook nog netter.
57468

57469

Lijmen van de bodems. Meerdere in één keer, zodat ik minder klemmen hoef te gebruiken
57470

57471

En het zagen van de deksels
57472

Ik heb de deksel nu bijna klaar. Daarna kan ik beginnen om een stuk of wat hengels te maken van eikenhout. Ik had hier al een mal voor gemaakt, maar al met al zit daar nog wel wat werk in om te maken.

sorry voor de gedraaide foto's. Even je hoofd of je scherm omdraaien :p

Skipper
31-12-16, 08:58
Ha Jelmer. Ze zien er goed uit. Wat gebruik je voor scharnieren.

bprosman
31-12-16, 09:15
Is het schuin frezen van de voorkanten niet makkelijker als de zij- en achterkant er nog niet aanhangen ? Dit ook ivm doorzakken ? Dan zijn ze beter te ondersteunen.
Groeten, Bram

jelmer
01-01-17, 19:40
@Skipper, ik gebruik goedkope scharnieren van 4 in een pakje voor een paar euro (3x3cm zoeits?). Misschien dat duurdere beter zijn, maar deze voldoen mij prima.

@bprosman, Ik had van te voren gemeten of mijn frees qua hoogte in het deksel paste, anders had ik de binnenkant zo niet kunnen doen. Ik heb bewust eerst het in elkaar gelijmt omdat ik dan een vaste maat van de zijkant heb. Daar heb ik vanuit gemeten. Het doorzakken had ik gelukkig geen last van.
Maar ik had het ook eerst kunnen frezen, ik zal het bij de volgende proberen, misschien dat dat beter bevalt!

jelmer
15-02-17, 15:43
60099

Het vordert langzaam.

Skipper
15-02-17, 19:20
Maar met een zéér mooi resultaat. Top.

jaap
15-02-17, 20:00
bijzonder geslaagd Jelmer! nu misschien nog een mini in bijzonder hout als juwelenkistje? Maar deze kunnen zo meedoen aan de kistjeswedstrijd bij de Open Dag Hout op 15 oktober!

jaap

mark20v
15-02-17, 20:21
Mooi gemaakt en ook leuk om te doen lijkt me. Zowel voor de geest als de portemonnee.

jelmer
17-02-17, 00:32
bijzonder geslaagd Jelmer! nu misschien nog een mini in bijzonder hout als juwelenkistje? Maar deze kunnen zo meedoen aan de kistjeswedstrijd bij de Open Dag Hout op 15 oktober!

jaap

Je brengt me wel op ideeen moet ik zeggen. :D

@mark
Het is inderdaad leuk werk om te doen. Al begint het nu wel wat productiewerk te worden om ze nóg sneller af te hebben. Systainers had ik al, dus om kosten te besparen hoef ik het niet te doen. Ik vind een wand met eigen gemaakte kistjes gewoon een leuk gezicht.

Johnny Van de Voorde
07-05-17, 07:27
mooi werk !

seb
07-05-17, 17:13
Supertof gedaan!

Danny1984
17-05-17, 10:30
Prachtig gedaan, wat een vakmanschap, ik kan alleen maar dromen om zoiets te maken en het te laten lukken.

Chapeau!

Gr Danny

King Rich
17-05-17, 10:57
Wauw...!!!

jelmer
27-12-17, 23:35
We gaan gestaag door.

71791

71792

Ik heb er weer een aantal klaar. En er zitten nu 2 in de lijmklemmen. Een langzaam project, maar ik ben er ook niet heel vaak mee bezig. In de winter heb ik er het meest tijd voor.
Als ik alles klaar heb, zet ik die in één keer in de lijnolie.

brt
28-12-17, 01:26
Enig idee hoeveel zo een systainer je ongeveer kost aan materiaal?

Leuk gedaan.

jelmer
28-12-17, 07:43
Wat een systainer kost? Ongeveer een schatting? Plaat 9 mm kost iets van 25 euro. Daar kan ik meerdere systainers uithalen.
En een machineschroef en moer voor de knop van een paar cent.
De rest van het hout voor de knop en hendel heb ik hier liggen, dus kost me niks.

Dus ruigweg (scheelt natuurlijk welke maat systainer je maakt) kost 1 ongeveer 6 euro aan materiaal.

En laat ik me nu gemiddeld een 45 minuten per systainer aan tijd er mee bezig zijn? Er moet veel lijm drogen, dus ik doe steeds een beetje.

GH1
28-12-17, 09:29
Leuke bezigheidstherapie (en dat kan soms ook best leuk zijn) maar het nut waarom je de systainer vorm uit hout zou maken ontgaat me toch een beetje.

De vorm zelf is nogal inefficient en vooral zo gemaakt om het dunne plastic te versterken. Waarom niet gewoon een vierkante bak gemaak, minder werk voor meer opbergruimte?

jelmer
28-12-17, 11:54
Het is in feite ook een rechthoekige bak. De inval aan de voorkant is om ruimte te maken voor de t-loc en de inval bovenop om ruimte te maken voor de hendel. Om te versterken is het dus niet nodig zoal bij de plastic versie.
Ik kan al mijn machines er met gemak in kwijt. Zo heb ik bij in één systainer een roterende schuurmachine van 150mm en daarboven op een los uitneembaar bakje met het schuurpapier.

Waarom dit werk om een originele systainer na te maken?
Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)

Hout-is-machtig
28-12-17, 22:03
Het maken van de T loc sluitingen.
...
55310
Eerste ronden frezen met een zwaluwstaart frees

55311
Tweede ronde frezen met een rechte freesbit
...

Héél mooi project. Ik was het wat aan't bestuderen maar ik begrijp niet hoe je eigenlijk zo'n zo'n kleine cirkels maakt met een bovenfrees?

jelmer
30-12-17, 22:53
Ik heb een 6mm gaatje eerst in het midden geboord. En met een plaatje multiplex onder de frees gemonteerd met daarin een pinnetje die in dat 6mm gaatje valt. Even meten tussen pinnetje en frees, en je hebt de straal van de cirkel te pakken. Pinnetje in gaatje, rondje draaien, en klaar is de klus ;)

Hopelijk is bovenstaande te snappen :)

Spaander
02-01-18, 22:07
Ik heb een 6mm gaatje eerst in het midden geboord. En met een plaatje multiplex onder de frees gemonteerd met daarin een pinnetje die in dat 6mm gaatje valt. Even meten tussen pinnetje en frees, en je hebt de straal van de cirkel te pakken. Pinnetje in gaatje, rondje draaien, en klaar is de klus ;)
Hopelijk is bovenstaande te snappen :)
Dit vraagt zoals je zal begrijpen om een plaatje hé, want een plaatje zegt meer dan......... ;)
Mvg, :).

jelmer
02-01-18, 22:30
Mijn omschrijving is toch overduidelijk? :rolleyes:

Ik heb de opstelling zoals ik die toen had, niet meer. Maar ik zal morgen dezelfde soort opstelling weer eens maken, om een fotootje te maken om het duidelijker te maken.

jelmer
04-01-18, 22:15
Bij deze even een snelle opstelling gemaakt om het één en ander duidelijker te maken hoe ik de kleine cirkels frees voor de T-locs.

Simpele mal van een stukje multiplex
72127

Dmv 2 boutjes aan de frees vastgezet. Met de gatenzaag een gat erin geboord. Deze is wat groot uitgevallen, het had iets kleiner gekund, om nog een kleinere diameter cirkel te kunnen frezen.
72123

Er zit een stukje draadeind van 6mm in die straks in het gaatje valt van het te frezen stuk hout. Dit is het draaipunt. Hoe dichter het pinnetje bij de frees, hoe kleiner de cirkel word.
72124

72125

72126

Spaander
04-01-18, 22:51
Dank je Jelmer, 't is eigenlijk zo simpel dat je er niet op komt.
Maar die plaatjes maken het allemaal duidelijk.
Mvg, :).

Hamertje Tik
11-04-18, 19:24
Dag Jelmer, heb je toevallig nog tijd gehad om de onderdelen in Sketchup te zetten.
Ik werk namelijk graag met tekeningen en krijg morgen mijn eerste echt freesmachines (OF1400) en heb dus nog geen ervaring om obdv te gaan werken ;-)

jelmer
11-04-18, 22:10
Ik heb ooit een poging gedaan om het in sketchup te tekenen, maar ik kreeg het niet goed voor elkaar om er een goede tekening van te kunnen maken :(

Ik heb de houten systainers nagemaakt van een originele systainer, en daar de buitenmaten vanaf genomen.

Als je in de buurt woont, mag je gerust eens langskomen om te kijken.

Hamertje Tik
12-04-18, 14:33
Ach, das jammer, nee niet in de buurt (Brabant vs Friesland...).
Heb je uberhaupt wel tekeningen, al zijn t maar foto's van tekeningen met wat maten etc? Dan kan ik ze misschien zelf wel in Sketchup zetten (en hier weer posten).

Ik heb nog een aanvullende vraag:
ik zie dat de T-loc netjes aan de voorkant sluit, maar hoe los je het aan de achteronderkant op: de originele bakken hebben daar een sleufje/richeltje zitten zodat de achteronderkant van de ene haakt in de bovenkant van de volgende zodat je de bovenste aan die daar onder lockt en ze dus gezamenlijk kan oppakken. Hoe los je dat op? Ik wil ze namelijk uiteindelijk op een trolley gaan zetten zodat ik makkerlijker een stapel apparaten kan transporteren bij klussen buiten de deur + een stapeltje maken van gelijke hoogte om bijv. buiten te werken als werkbankje (liefst zelfs met de werkplaat met gaten erin :-)

Bazzz
12-04-18, 15:28
...
Heb je uberhaupt wel tekeningen, al zijn t maar foto's van tekeningen met wat maten etc? Dan kan ik ze misschien zelf wel in Sketchup zetten (en hier weer posten).
...
Hier kan je best goede tekeningen downloaden:
https://www.bm-online.de/inspiration/projekte-wettbewerbe/praktisch-fuer-die-ewigkeit/

en hier een best goede sketchup file:
https://www.youtube.com/watch?v=FimCQbYFr4w

(ik ben zelf bezig met lasergesneden systainers met een 3d geprinte T-loc, zodra ik mijn laatste versie gelaserd heb zal ik hier ook wel het een en ander delen)

jelmer
12-04-18, 23:00
Ach, das jammer, nee niet in de buurt (Brabant vs Friesland...).

Nee, helaas heb ik nergens tekeningen van. Ik heb de eerste systainer gemaakt met de maten die ik haalde van een originele systainer. Deze had ik in onderdelen liggen, zodat ik de zaag steeds met de "systainermal" kon instellen. Dat vond ik het prettigste werken. Ik ben zelf niet zo van de tekeningen, omdat het in de praktijk altijd anders loopt. (althans bij mij :rolleyes: )

Ik heb nog een aanvullende vraag:
ik zie dat de T-loc netjes aan de voorkant sluit, maar hoe los je het aan de achteronderkant op: de originele bakken hebben daar een sleufje/richeltje zitten zodat de achteronderkant van de ene haakt in de bovenkant van de volgende zodat je de bovenste aan die daar onder lockt en ze dus gezamenlijk kan oppakken. Hoe los je dat op? Ik wil ze namelijk uiteindelijk op een trolley gaan zetten zodat ik makkerlijker een stapel apparaten kan transporteren bij klussen buiten de deur + een stapeltje maken van gelijke hoogte om bijv. buiten te werken als werkbankje (liefst zelfs met de werkplaat met gaten erin :-)

Dit heb ik eigenlijk net als de originele systainer opgelost. Aan de onderkant zitten op de hoeken plaatjes met een scheve kant, die weer inhaken op de systainer er onder. Maar ik heb dat niet bij alle systainers gemaakt, omdat de meeste toch altijd op hun plek staan, en niet mee gaan ergens heen. Dus is het inhaken niet nodig.

Ik ben er eigenlijk mee begonnen omdat het me een leuk projectje leek om te maken. Maar toen ik er 3 had gemaakt, vond ik dat ik het ook af moest maken. En zo heb je opeens een hele stellage vol met die dingen. ;) Ik heb nu weer weinig tijd om er mee bezig te zijn, maar ik heb ze allemaal in elkaar. Ik moet alleen van enkele nog wat afwerken, en in de lijnolie zetten.

@Bazz
Ik ben benieuwd wat jij er van maakt. Leuk om daar wat van te zien !

mrRuben
14-04-18, 11:52
Heel leuk projectje. Zou alleen niets voor mij zij ik heb dan gegarandeerd steeds iets nodig uit de minst bereikbare systainer. :cool:

M36
05-11-18, 16:35
@bazzz hoe is jou project gegaan? Erg benieuwd naar een versie met lasercut en 3D print!

Bazzz
08-11-18, 11:02
@m36 Ik heb sinds februari al wat klaarstaan op thingiverse:

81325

Helaas/gelukkig heb ik in die periode een huis gekocht en ben druk aan het verbouwen. De tekening die ik nu heb die zou theoretisch moeten kloppen.
De vorige versie had ik al wel laten laseren maar daar heb ik nog wat aan moeten zagen voordat het echt in elkaar paste.

Misschien dat ik in de kerstvakantie weer tijd heb voor dit project. De 3D files voor de sluiting zijn al wel helemaal goed dus die zou ik al wel vrij kunnen geven mocht iemand daar interesse in hebben.
Foto's van het huidige versie heb ik niet maar zou ik ook even kunnen maken als dat interessant is.

M36
09-11-18, 02:07
Ziet er interessant uit, heb je foto’s van het resultaat?