Recht maken scheef louvre luik

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Hallo allemaal,

afgelopen weekend heb ik mijn energie gestoken in het afhangen van 4 oude louvre luiken in de inloopkast. Ik had nog nooit eerder een deur afgehangen, dus het was wel even spannend. Maar door rustig na te denken en alles tot in den treuren na te meten ben ik toch al vrij tevreden over het resultaat. Het enige wat me nog stoort is dat de luiken aan de onderkant niet netjes sluiten (zie foto van gesloten luiken). Aan de bovenkant zitten ze (nagenoeg) perfect, maar doordat de luiken niet recht zijn staan ze aan de onderkant iets uit elkaar. Mijn vriendin vond het niet erg, omdat het zo'n oud hout is hoeft het allemaal niet perfect. Ikzelf ben toch erg benieuwd of ik hier nog iets aan kan doen. Heeft iemand tips? Ik kan evt een balk achter het kozijn leggen, en de scheve deur (de linkse, die te ver naar buiten staat) hier met een lijmklem naartoe trekken, zodat ik de deur wat op spanning zet. Maar ga ik hier wel iets mee bereiken? Als het toch niks uithaalt ga ik ook geen risico's nemen. Graag advies ;)

De foto's : (ik krijg ze niet gedraaid :confused:)
IMG_1417.jpg
IMG_1418.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Zit te denken aan iets met (neodymium) magneetjes. Zou kunnen werken als de deurtjes enigszins flexibel zijn.

Er zijn ook deurspanners te koop, maar misschien is daar het hout te dun voor.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Dat krijg je niet gelijk. Deur is gewoon wat scheluw getrokken.
En wat de opmerkingen over magneetjes betreft, waar moeten die aan vastgemaakt worden? In het midden zit geen aanslag daarvoor, is gewoon open.....
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Dat krijg je niet gelijk. Deur is gewoon wat scheluw getrokken.
En wat de opmerkingen over magneetjes betreft, waar moeten die aan vastgemaakt worden? In het midden zit geen aanslag daarvoor, is gewoon open.....

Als je aan de rechter deur aan de achterzijde een aanslag maakt met magneetjes dan staan ze vlak met elkaar. Maar welke deur is het sterkst en trekt welke deur mee ????
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Maak een latje aan de onderkant op de grond en dan maak je een grendeltje aan de achterkant van het linkerdeurtje en trek je 'm strak.
Zo heb ik 't ook bij de deur van m'n meterkast.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Waarom niet gewoon een lat op de grond waar de deurtjes tegenaan vallen en dan daar de magneetjes op waar je de deur mee recht trekt?
 
P

Pel

Guest
Je kunt iets smokkelen met de scharnieren, als je het bovenste scharnier iets naar voren haalt, en het onderste scharnier iets naar achteren te plaatsen, wel in de oude gaten een stukje hout lijmen en dan de schroeven iets om zetten, eerst proberen door de scharnieren met een schroef vast te zetten en kijken hoe het geworden is. Voor de goede orde hiermee kun je geen centimeters verschil eruit halen.

Groet Pel

IMG_1417 louvre deurtjes.jpg
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Met een schuifslotje aan de onderkant vastzetten in een kleine uitsparing in een latje wat je op de grond vastzet.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Wij hebben wel eens bij een scheluwe deur precies tegenovergesteld de scheluwte gebogen. Dus in dit geval als de onderkant 1 cm uitsteekt, 2 cm naar binnen duwen (vastzetten met klemmende latten, van tegenoverliggende muur tot de betrokken deur). Dit lieten we 3 weken (= bouwvakperiode) zitten en daarna los gelaten. Het hielp wel (maar ik weet niet of dat altijd goed is gebleven). Het waren ook gewone binnendeuren. Misschien het proberen waard.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Bedankt voor de reacties allemaal!

Misschien dat ik de truc van Pel nog uit ga proberen, om het optisch iets minder scheef te laten lijken. Voor de rest laat ik het denk ik voor wat het is. Het kost me namelijk behoorlijk wat kracht om de onderkant van de linker deur gelijk te duwen met de rechter. Buiten dat dit ervoor zorgt dat je vrij sterke magneten of mechanische vergrendelingen nodig hebt, zijn ze zo oud (en gammel) dat ik bang ben dat die krachten me kapotte deuren op gaan leveren, en dan ben ik verder van huis.

Buiten dat wil ik in de deuropening ook liever niks op de grond schroeven. Gezien het een klerenkast in de slaapkamer betreft zal het nogal eens voorkomen dat je daar zonder schoenen binnenloopt, en gegarandeerd dat dat wat zere tenen op gaat leveren :rolleyes:.

Thanks voor de tips!
 
P

Pel

Guest
@Juul, je zou ook nog het rechter deurtje, onder wat naar voren kunnen halen door het scharnier ook iets om te zetten, dan zitten de deuren misschien redelijk gelijk? Maar wat ik al zei je kunt hier geen grote afstanden mee winnen, het is een beetje geven en nemen:) Juul, meet de afstand eens hoeveel de linker deur onder voorbij de rechter deur hangt, dus hoeveel hij scheluw is?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Gezien het een klerenkast in de slaapkamer betreft zal het nogal eens voorkomen dat je daar zonder schoenen binnenloopt, en gegarandeerd dat dat wat zere tenen op gaat leveren :rolleyes:.

Begrijp ik niet goed.
Waar je de slaapkamer ingaat heb je bij de deur toch ook een dorpel?
Daar kunnen ze ook hun voeten tegenaan stoten als ze niet oppassen net als bij alle andere kamers.
En waarom boor je niet een gaatje achter het deurtje, je schroeft er een metalen ringetje op en plaatst aan de achterkant van het deurtje een grendeltje
Dan heb je helemaal geen latje op de grond.
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Op de hele bovenverdieping is laminaat doorgelegd. Geen dorpels dus.

@Pel: Het meten hoop ik dit weekend te kunnen doen. Momenteel zijn de deuren er weer even uitgetild om de wanden te texen. Ik heb dus ook nog de kans niet gehad om de scharnieren wat op te schuiven.
 

WR1944

Oud hout
Als de deur nog degelijk op de verbindingen vast zit, de deur is dus door ouderdom verzakt, zou je aan de onder kant een schuin deel er af kunnen zagen en dat er boven op kunnen lijmen. Ten minste als de deur in die deuropening thuis hoorde.
Het is moeilijk op de foto's te zien maar ook de scharnieren kunnen uitgelubberd zijn zodat het probleem met nieuwe scharnieren (deels) opgelost zou kunnen worden.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Als de deur nog degelijk op de verbindingen vast zit, de deur is dus door ouderdom verzakt, zou je aan de onder kant een schuin deel er af kunnen zagen en dat er boven op kunnen lijmen. Ten minste als de deur in die deuropening thuis hoorde.
Het is moeilijk op de foto's te zien maar ook de scharnieren kunnen uitgelubberd zijn zodat het probleem met nieuwe scharnieren (deels) opgelost zou kunnen worden.

de deuren zijn door mij in dit nieuwe kozijn geplaatst. De scharnieren tussen kozijn en deur zijn nieuw, omdat de originele scharnieren niet meer compleet waren. De kozijnen tussen de deurtjes in zijn wel oud, maar wel opnieuw met langere schroeven vastgezet. Doorzakken is dus niet de oorzaak denk ik. Of de scharnieren tussen de deurtjes in moeten zover versleten zijn, maar dat lijkt me sterk omdat er niet echt speling op zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.