schaaf leren gebruiken

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Een schaaf, belangrijk gereedschap, maar ik kon nergens eentje lenen of gebruiken. Ik kocht een schaaf in een tweedehandswinkel voor 5 euro, maar kreeg het blad niet mooi geslepen. Een nieuwe maat van me heeft wat kennis van houtbewerking, hij heeft het mes geslepen en de schaaf wat in orde gebracht. Ook leerde hij me het te gebruiken, wat niet zo simpel is wanneer je een nerd bent die alles op internet gaat opzoeken.
Hij hielp me met mijn snijplank in kops dennehout. Mijn eerste snijplank poging met beuk was een ramp, de nieuwe snijplank in dennehout was een tweede poging met goedkoop hout. Deze lukte veel beter. Ik kan deze plank nog gebruiken voor fijn snijwerk met scalpels, of ik zet het in lijnzaadolie en zie wat ik er nog mee kan doen.Zeer tevreden, mooi soort gereedschap.
Ik kocht een nieuw mes (beitel?) van Stanley voor zo'n 14 euro, om te vergelijken. Ik ben de beuken snijplank aan het vlakken, ik was wat te ruw met het nieuw mes en heb er wat kapjes in. Het origineel mes is niet zo hard.

wat fotos
2016-11-06%2014.58.41.jpg

2016-11-06%2018.16.04.jpg
2016-11-11%2000.42.45.jpg

2016-11-11%2002.12.01.jpg
 
Laatst bewerkt:

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Herkenbaar verhaal :p Schaven.. het lijkt zo makkelijk maar toch het haaks en vlak krijgen van hout is nog niet zo simpel. Maar goed voor dit geld de volhouder wint. Dit weekend mijn eerste strop gemaakt (geprobeerd beetje mooi te maken) en is redelijk gelukt en ook het schaven ging een stuk beter. Wat voor mij helpt is echt rustig aan te schaven, ik heb nog wel eens de neiging om te snel te willen en daardoor te veel te schaven of te ver door naar 1 kant.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Kwestie van veel oefenen en doen, dan gaat het steeds beter. Wel zorgen dat je schaafbeitel goed scherp blijft, regelmatig slijpen en wetten dus. Zeker bij kopshout.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Herkenbaar verhaal :p Schaven.. het lijkt zo makkelijk maar toch het haaks en vlak krijgen van hout is nog niet zo simpel. Maar goed voor dit geld de volhouder wint.
ja, klopt. daarom dat ik tegen beter weten in een ENORM slechte snijplank geschaafd. beuk in kops hout, enorm slecht verzaagd. goede leerschool.
foto niet voor gevoelige zielen

http://satsuki.nl/teus/projects/woodworking/planer/2016-11-11 21.52.32.jpg
http://satsuki.nl/teus/projects/woodworking/planer/2016-11-11 21.52.57.jpg

na enkele uren afzien en trainen van mijn slappe armspieren: oppervlak voelt glad aan, nu nog zien dat het "recht" is en niet golft.

2016-11-20%2020.37.09.jpg


Kwestie van veel oefenen en doen, dan gaat het steeds beter. Wel zorgen dat je schaafbeitel goed scherp blijft, regelmatig slijpen en wetten dus. Zeker bij kopshout.
wetten is gewoon de braam verwijderen na het slijpen?

Ik heb een tijdje geleden een artikel geplaats over vlak, haaks en op breedte en dikte schaven:
http://www.woodworking.nl/showthrea...met-de-hand-vlak-haaks-en-op-dikte-te-schaven
mooie gids, heb ik aandachtig gelezen.
mijn metalen schaaf is dus een "ruwschaaf", woord dat ik niet ken, blijkbaar een blokschaaf
van de tweedehandswinkel heb ik ook een spotgoedkope reischaaf liggen. mijn vriend sleep het mes ook, maar zei dat het mes vrij zacht was
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Zacht is niet perse slecht hoor. Ik heb zelf niet zo'n goede ervaringen met harde moderne staalsoorten, die slijpen een stuk moeilijker.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Dus je kon nauwelijk zwemmen, maar gelijk het diepe in.:eek: (herkenbaar)
Kops beuken hout is vrij moeilijk te schaven, en het beste kan je daarvoor een schaaf gebruiken die de snij-vouw naar boven heeft en ook een scherpere hoek heeft , in mooi nederlands, de bevel up plane. Nadat je de vouw in een goede hoek hebt geslepen met een slijp hulp en de achterkant spiegel vlak, kun je nog een micro vouw maken.(zowel de voor en de achterkant) met een leren strop kan je de snij kant mooi polijsten.
tip; kijk in het spiegelende metaal en zoek een raam of raam roedes, als de spiegeling recht blijft is je bijtel 99% vlak. Als je de schaaf een poosje gebruikt hebt kun je de snij een beetje bij werken door te wetten.(handmatig) maar dit doet wel afbreuk aan je hoek. dus je kunt dit maar een paar keer doen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
bedoel je dat ik het schaafmes omdraai?
Beste Teus,
Dat kan niet.
Daarvoor heb je speciale schaven. Zie bijvoorbeeld:
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/veritas-schaven/veritas-bevel-up-smoother-schaaf-255-mm

Overigens is mijn ervaring dat het met een gewone #4 met scherpe bijtel (een schaaf heeft een bijtel, geen mes) ook best gaat.
Een alternatief is een #80 cabinet scraper:
https://www.baptist.nl/houtbewerker...aven/veritas-schraapschaaf-cabinet-scraper-80

De essentie is en blijft vlijmscherp gereedschap.

Succes,
Hans
 
P

Pel

Guest
@Teus, je kunt ook schraap stalen gebruiken om op het laatste mooi glad te maken, zijn wat goedkoper als een Veritas bevel- up smoother schaaf. [h=1][/h]
Schraapstaal of ook wel schrapstaal genoemd is vaak een rechthoekig stalen plaatje waarmee houten oppervlakken zeer glad kunnen worden afgewerkt, maar er zijn ook meerdere vormen mogelijk. Het staal wordt, onder een kleine hoek ten opzichte van het materiaal gesteld, met kracht over het hout bewogen, in zo los komen van het materiaal moet het staal met een ‘zwevende’ beweging omhoog komen, opdat geen ‘moet’ achterblijft.
Schraapstaal-300x288.jpg

Het schraapstaal moet een heel lichte braam aan beide zijden van de kanten hebben. Door er van tijd tot tijd een metalen voorwerp met kracht overheen te halen, ontstaat zo’n braampje. Vooral voor het fijn ‘opwerken’ van gefineerde oppervlakken is het schraapstaal zeer geschikt.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
yup, schraapstaal heb ik een paar weken terug gekocht... zal dat proberen voor de afwerking ;)
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
yup, schraapstaal heb ik een paar weken terug gekocht... zal dat proberen voor de afwerking ;)

let wel, een schraapstaal haalt echt minimaal af en is dus ook alleen bedoeld om het eindresultaat te krijgen. je kan hier niet iets haaks mee krijgen of zaagsporen mee weg krijgen zonder hier uren mee bezig te zijn. daar is een schaaf juist wel weer geschikt
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
En daarbij dat de schaafbeitel wel goed is geslepen en haaks is.. Ik had zelf moeite om het geschaafde gedeelte strak te krijgen (geen licht onder de liniaal door) en merkte nu bij het echt opknappen op dat mijn beitel alles behalve haaks was...
Verklaarde wel een gedeelte van het probleem... Dus die gaan zo even bewerkt worden met de slijpmachine op mijn werk. (heerlijk het hebben van een TD op je werk met een werkplaats :D )
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
En daarbij dat de schaafbeitel wel goed is geslepen en haaks is.. Ik had zelf moeite om het geschaafde gedeelte strak te krijgen (geen licht onder de liniaal door) en merkte nu bij het echt opknappen op dat mijn beitel alles behalve haaks was...
Verklaarde wel een gedeelte van het probleem... Dus die gaan zo even bewerkt worden met de slijpmachine op mijn werk. (heerlijk het hebben van een TD op je werk met een werkplaats :D )

De schaafbeitel hoeft toch niet per se haaks te zijn? Daarvoor heb je de laterale instelling. Maar het helpt natuurlijk wel omdat beitel en keerbeitel dan mooi samenvallen. Ik wil maar zeggen, perfect haaks hoeft helemaal niet. Als het niet zichtbaar uit de haak is, is het al goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.