Hoe draai je de bodem van een schaal mooi vlak?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ben een schaal van circa 20 cm aan het draaien met een volledig vlakke bodem.
Het mooi vlak krijgen van de bodem is een uitdaging. Het was niet eenvoudig om alle hobbels er uit te krijgen. Schuurpapier heeft uiteindelijk de klus moeten afwerken. Als beitel heb ik een schalenguts gebruikt, zowel met klassieke vorm als vingernagel.
Wie heeft er tips om deze handeling tot een goed einde te brengen?

IMAG3444.jpg

IMAG3445.jpg

Mathieu
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Mathieu,

Daar zijn wel een paar trucjes voor. Schrapen werkt zeer waarschijnlijk niet heel erg goed omdat de nerf parallel aan de bodem loopt. (het werkt wel maar je schuurt je te barste!) Eén van de trucjes is om je bank in tegengestelde richting te laten lopen met een klassiek geslepen scherpe schalenguts met een slijphoek van max 45 graden. (waarom max 45 graden? het antwoord teken ik in de cursus op een whiteboard, is hier wat ingewikkeld) De schalenguts begint in het midden van de schaal met de vouw strak op het hout duw je 'm naar de rand. (de rand die het verst van je af ligt dus..) De richting die je beitel gaat wordt bepaald door de vouw. De druk die je uitoefent op de beitel is in de lengterichting van de beitel. Let op dat je 4klauw niet van de as afloopt. Je kan uiteraard ook aan de andere kant van de bank gaan staan en de draaibank in de normale richting laten lopen.
Ik hoop dat je er iets van snapt...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hoi Mathieu,

Daar zijn wel een paar trucjes voor. Schrapen werkt zeer waarschijnlijk niet heel erg goed omdat de nerf parallel aan de bodem loopt. (het werkt wel maar je schuurt je te barste!) Eén van de trucjes is om je bank in tegengestelde richting te laten lopen met een klassiek geslepen scherpe schalenguts met een slijphoek van max 45 graden. (waarom max 45 graden? het antwoord teken ik in de cursus op een whiteboard, is hier wat ingewikkeld) De schalenguts begint in het midden van de schaal met de vouw strak op het hout duw je 'm naar de rand. (de rand die het verst van je af ligt dus..) De richting die je beitel gaat wordt bepaald door de vouw. De druk die je uitoefent op de beitel is in de lengterichting van de beitel. Let op dat je 4klauw niet van de as afloopt. Je kan uiteraard ook aan de andere kant van de bank gaan staan en de draaibank in de normale richting laten lopen.
Ik hoop dat je er iets van snapt...
Als ik het goed begrepen heb beweeg je de beitel van het midden naar rechts. De beitel ligt dan behoorlijk parallel aan de schaal (wat ook de reden is om de draairichting om te keren). De klauw moet uiteraard gezekerd worden tegen loskomen.
Als deze schaal gereed is, ga is deze werkwijze proberen op een proefstuk. Alvast bedankt voor de info, en misschien in het voorjaar toch eens enkel dagen Achterhoek voorzien!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.