Vlak/Vandiktebank

auke77

Nieuw lid
6 aug 2014
20
0
Franeker
Hallo,

Ik ben opzoek naar een vlak/vandikte bankje. Zo een die ik makkelijk onder mijn werkbank kan stallen. Hoeft niet een professioneel apparaat te zijn. Mijn budget is ongeveer 300,- Op internet kwam ik dit tegen: https://www.ts24.nl/product_info.php/info/116718/Gude-Schaaf-en-vandiktebank-GAHD-204/

Wat zijn de punten waar ik op moet letten bij een aanschaf van een vlak/vandiktebank?
Natuurlijk zijn alle tips welkom, ook als jullie ervaring hebben met bepaalde merken die binnen het budget van 300,- tot 400,- passen

Groeten,
Auke
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ben oprecht benieuwd wat je verwacht te kopen voor 300 euro. Volgens mij is 300 euro voor een vlak/vandikbank alleen goed voor chinese troep. Als dat is wat je verwacht prima. Zelfs HBM heeft niks voor dat geld.

Ik zou zeggen koop een aantal goede schaven van dat geld. Dan lijkt het me het beter uitgegeven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Dit chinese bankje wordt door diverse merken verkocht. Schepach/woodstar hmb en vele andere. Het grootste probleem is de geleider. Soms niet eenvoudig haaks te stellen. Kijk eens naar een tweedehands. Voor een bbeetje kwaliteit bank moet je toch wel aan een 1000 plus denken nieuw.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Dit bankje wordt inderdaad onder verschillende namen aangeboden. Ik heb er een met een Schepach sticker op de zijkant. 2e Hands gekocht via dit forum voor 150 euro. Zo goed als nieuw, de vorige eigenaar wilde iets schaven, maar dat bleek niet te werken voor hem en deed het ding dus weer van de hand. Na wat sleutel/afstelwerk heb ik er (hobbymatig) een prima bankje aan. Schaaft nauwkeurig en netjes. De geleider is inderdaad een prutsonderdeel. Die zwabbert maar een beetje zoals ie zelf zin heeft en heb ik dus maar direct met pensioen gestuurd. Ik heb dit opgelost door een stuk aluminium extrusieprofiel (kaarsrecht en stevig) op de uitvoertafel te schroeven. Ter hoogte van de beitelas heb ik er een mooie ronding uitgefreesd. Dit werkt echt prima, ook al moet ik met deze toepassing iets van de schaafbreedte (ongeveer 4 cm.) inleveren.

Groet Paul
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Vervelende is alleen dat 80% van de banken op maarktplaats ongeveer 50% van mijn werkplek innemen. En op krachtstroom draaien. En in Groningen staan. En 2 duizendjes kosten!

Als het geluid van een aardig scherpe handschaaf niet zo heerlijk was zou dat erg naar zijn.
 

Wieke57

Nieuw lid
15 jun 2016
5
0
Heb de betreffende Emco Rex 2000 destijds van een timmerwerkpaats gekocht en ik was er zeer tevreden over. Is een zware machine met goede stevige zijgeleiding en is niet gammel. Wat een negatieve verhalen steeds.
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Heb de betreffende Emco Rex 2000 destijds van een timmerwerkpaats gekocht en ik was er zeer tevreden over. Is een zware machine met goede stevige zijgeleiding en is niet gammel. Wat een negatieve verhalen steeds.

Wie wat huh?

Voor zover ik kan zien zijn alle negatieve verhalen over de plastic dinges in de eerste post, maar misschien mis ik iets.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Zo af en toe kom je op MP wel eens een Inca vlak vandiktebankje tegen voor rondom € 300. Dat zijn oude Zwitserse bankjes, niet te groot, (wel zwaar) doe héél nauwkeurig en oerdegelijk.
Er zijn ook nog reserveonderdelen voor te krijgen.
Als je geen haast hebt is dit misschien een optie.

hobeln-hobelmaschine-inca.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Op het moment staan er verscheidene vlak- vandiktebankjes te koop op marktplaats...
Ik heb eventueel zelf nog een Inca vlakbankmodel staan (zonder vandikte deel, zonder tafel en dus ook zonder motor :) )
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Is er een reden dat bij Inca machines de motor vaak in een onderstel is geplaatst?

Deze (http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=1) Kity (en andere soortgelijke) heeft hetzelfde systeem.

Overigens staan er op het moment ook meerdere Sheppach HM1/2's te koop, alhoewel je daar snel 450-500 euro voor neertelt. Misschien is het waard om daar een extra honderdje of 2 voor te sparen.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=6

en
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=7

bijvoorbeeld. Voor zover ik weet zijn dat ook aardige machines.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Bij Inca zijn er twee modellen voor de vlak/vandiktebank:
een met motor op de machine met een vandiktebank eronder
en een model vlakbank met een speciaal vandiktedeel waarbij de motor op het onderstel is gemonteerd

De reden waarom, geen idee, maar mijn insziens ook geen probleem. Maakt het makkelijk om er een ander motortje onder te zetten wanneer nodig of om een ander onderstel te maken...

Doorsparen kan ook om voor een scheppach te gaan. Geen ervaring met de scheppachs dus daar kan ik je niet heel veel over vertellen...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als ik jou was zou ik altijd de adviezen voor de andere bankjes opvolgen ipv de Gude.
Zoals al eerder gezegd dat zijn allemaal Chinese bankjes waarbij vaak het binnenwerk (tandwielen enz) het nog wel 'ns laten afweten en de geleiders zijn niet best.
Zo'n inca als hierboven ziet er prima uit, ik zou daar meteen naar gaan kijken.
Als die goed is heb je voor tig jaar een leuk bankje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.