Kompasroos

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Ik heb het plan opgevat om een Compass Rose/kompasroos te maken voor aan de muur.

Totaal wordt 600*600 uit eiken vloerdelen. De randen zaag ik van de vloerdelen af (veer en groef) dan verlijmen, Dan heb ik een vierkante 600x600mm eiken basisplaat van 20mm dik.

De tekening heb ik grotendeels klaar (zie plaatje hieronder) ieder vlakje heb ik dus als een apart deel in de tekening ivm de frees opdrachten. Ik moet de tekening nog wel corrigeren in de hoeken ivm dikte van de frees.

Ik frees mbv een (zelfgebouwde) CNC frees. Idee is om steeds een deel te frezen (geen aansluitende stukjes), inleg erin verlijmen, weer vlak schuren en dan dan volgende deel. etc. etc.

Maar goed, nu de vragen waar ik mee zit.
1. Die vloerdelen zijn doodgezaagd dus ik heb dan wel groeven aan de achterkant zitten dat ga je natuurlijk op een paar punten zien als ik daar een cirkel uithaal. Aan de buitenkant zie je dan begin en einde van de groeven. Maar ik denk dat het juist wel goed is dit zo te laten ivm werken, ideeën tips hierover?

2. Nerf richting, liefst wil ik dat alles vanuit het middenpunt naar buiten loopt, daar zie ik een paar opties.
2a. Bij de buitenring die ik niet frees, loopt de nerf allemaal 1 kant op (horizontaal of verticaal) omdat dat gewoon de basisplaat is. Nu kan ik die basisplaat diverse keren herzagen en lijmen maar dat moet je dan wel heel vaak doen denk ik. Gaat met heel veel verlies tot gevolg en veel kans op lelijke aansluiting, lijmranden etc.
2b. ook dat uitfrezen en inleggen met minimaal 8 delen maar is het geheel dan nog wel stevig? Ik heb het gevoeld dat het steviger is om de buitenring van de basisplaat te gebruiken zodat je minder werking hebt.
2c. accepteren dat de nerf van de buitenring niet van binnen naar buiten loopt.

3. Houtsoorten.
Zoals gezegd de basisplaat waaruit ik de delen steeds frees is 20mm dik;

Buitenring is dan eiken (heb ik liggen)
Voor een aantal delen heb ik wel wat in mijn hoofd, maar ik sta open voor alle suggesties.
Text uit Coromandel (35mm hoog) (heb ik nog liggen)
Witte delen van de ster Beuken (heb ik nog liggen)
Paarse delen uit Meranti (heb ik liggen)
en wat ik niet heb kan Rick me vast mee helpen ;)

4. Afwerking, waarmee afwerken, ik doe nu eigenlijk alles met olie (lijnzaad, druivenpit, dat soort) maar dat kan ook nog wel even wachten, eea zal niet morgen klaar zijn.


Andere vragen, tips, ideeën, ik hoor het graag.


Kompass.jpg


Paar voorbeelden waar ik het eerder heb gedaan (Noten en Coromandel):
2016-08-28%2013.25.14a.jpg


2016-08-28%2013.23.31a.jpg


snijplank1b.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.